Hog iPC (recension)

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Hog iPC (recension)

Inlägg av Magnus Lindgren »

Firman införskaffade sig ett Hog iPC i december, har inte hunnit jobba så mycket med det pga diverse strul. Det börjar med att fläkten i nätdelen låter förbannat mycket, så tillbaka med bordet till Bellalite så dom får byta fläkten. Felet var att fläkten hade skurit, inte skoj.

Fortfarande låter bordet lite väl mycket för vår smak, så det blir till att byta fläkt på processorn samt göra upp ett litet större hål i plåten som sitter över moderkortet. Dels för att den nya fläkten ska få plats, och för att få bättre luftgenomströmning = fläktarna behöver inte jobba lika hårt.

Nu va dom problemen delvis lösta, efter kontakt med HighEnd / Flying Pig Systems så får man reda på att dom ångrar sitt val av nätdel, dvs dom kan inte förstå varför dom inte valde en fläktlös nätdel. Det man fått reda på är att dom letar efter en alternativ nätdel, så man får hoppas på att man får en ny.

Nu över till det lite roligare…

Som den NSI människa man varit så va det med stora förväntningar (och lite ångest) man satte sig ner vid ett helt nytt bord, vars tänk man aldrig jobbat efter. Nåja, plugga lite manual har man fått göra under tiden bordet har varit hos Bellalite.

Väldigt enkelt upplägg, man kan ju välja om man vill köra gamla Hog2PC eller nya Hog3PC. Då frågar man sig, varför köra Hog2 när man köpt ett bord som till första början är till för Hog3? Nåja, Hog3 är det jag kommer att köra i fortsättningen.

Enkelt upplägg kan man lugnt säga att det är. Lite ovant med pekskärmar i början, men till slut så ser man dom inte som skärmar utan som tangentbord.

Det första man får göra, som alltid, är ju att patcha in armaturer mm man tänkt använda sig. I stort sett alla tillverkares armaturer finns med i listan och självklart finns ju allt som ingår i HighEnd’s sortiment. När man valt vilka armaturer man vill använda så är det dags för att patcha vilka DMX-kanaler som ska användas. Bordet väljer automatiskt den kanalen som är ledig på första universum där det finns kanaler ledigt. Till sitt förfogande har man 2048 kanaler fördelat på fyra universum som standard. Kan utökas till det dubbla med antingen DMX Widget eller Super DMX Widget.

När det är klart så kan man om man vill göra sk Auto Pallettes, dvs palletter med grupper av armaturer, färger, dimmer nivå, gobos etc. Själv väljer jag att göra dom manuellt.

Man kan säga att jobba med Hog iPC är som att exempelvis jobba med Yamaha DM-2000. Mycket förarbete, men väldigt lätt att köra.

Man kan enkelt göra palletter för färg, gobos, positioner, dimmer nivår, armatur grupper i den konstellation som man känner för. Dvs globalt, per armatur typ eller per armatur.

Programmering och editering av cue listor & scener är väldigt enkelt. Välj vilken/vilka armaturer du vill ha med. Gör dom ändringar som du önskar, och har man nu gjort ordentligt så går det väldigt fort att få till sina ljusscener.

Det finns i stort sett inga begränsningar i bordet. Nästintill oändligt med cue punkter, scener, grupper, palletter mm. Begränsning är snarare på den som sitter på fel sida om arm-stödet.

Jag är helnöjd med bordet, väldigt enkelt att jobba med. Jag tycker personligen att Hog iPC är enklare att jobba med än vad Zero88 FatFrog är.

Bordet levereras inkopplat och klart i ett väldigt trevligt case med transporthjul och handtag som det brukar finnas på lite större resväskor. Plugga in elkabeln samt en eller flera DMX-slingor, starta bordet. Sen är det bara att tuta och köra.

Det man ska ha i bakhuvudet är att den versionen som finns nu fortfarande bara är en Release Candidate, så bordet kan bugga lite, dock bara under programmering. Det har (ta i trä) aldrig aldrig kraschat under körning.

Väntar spänt på kommande version som jag vet innehåller lite bugfixar.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindgren, redigerad totalt 0 gånger.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vilka andra mjukvarulösningar har du testat? E:cue? Chamsys?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:Vilka andra mjukvarulösningar har du testat? E:cue? Chamsys?
Inte mer än Martins... Personligen ser jag ingen anledning till att köra på system som man får installera själv på en PC. Detta beror på att konsoller som kommer komplett har antingen moddat Linux eller Windows XPe installerat, dvs inte en massa lull lull som kan strula till det.

Tillverkarna av dessa bord har dessutom koll på vad det är för komponenter som används.

Men får jag chansen att prova andra bord kommer jag att ta den, men nu för tillfället är det Hog iPC som gäller för min del.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Med tanke på att Timo kört bl.a. Cardigansturné och Kent på Stadion med E:cue så verkar det ju som att det inte behöver strula :)

Undrade mest om du testat några liknande system som du kan jämföra med.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det behöver inte strula, men möjligheten finns ju precis som med allt annat. Det jag menar är att med konsoller som inte kräven en separat PC så är chansen minimal att nån mupp installerar massa annan skit, utan du har det du ska ha och inget mer.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Magnus,

Grattis till ljusbordsköp!
När det gäller e:cue så är det en mycket bra ljusbordsmjukvara,
men som Magnus säger är det rätt trevligt med en dedikerad frontpanel & hårdvara.
E:cue funkade bra för mig som budgetlösning på cardigansturné för 40 kanaler dimmer & strobes (resten lokalt).
Jag skulle aldrig köra en movinglight produktion på e:cue om jag inte var tvungen,är alldeles för van vid dedikerade knappar...

Kent på stadion kördes på en GrandMa,
med e:cuen körandes animationer på parkannematrisen.
Numera hade jag inte behövt den,då GrandMa'n nuförtiden har matrisfunktionerna jag behövde. (animering av bitmaps & dylikt.)

Däremot har e:cue en del rätt coola features,som livevideo till matris,stabil!,
väldigt skalbart till stora system,fick ett mail häromdagen att de har byggt ett matrissystem i HongKong,körande livevideo över 72 universum dmx...

Hälsningar från en skitig hall i berlin...

T

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Timo: Aha, då har jag fattat detaljer fel. Personen som köpte ditt E:cue har för övrigt sålt det nyligen, och har köpt Chamsys MaqicQ PC (tror jag det hette).

Vad gör du i Berlin? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Magnus,

Tror du kommer ha kul med bordet,finns rätt många grisar där ute,
så kundunderlag har du...paletter is the way to go...

Och,nu lär man väl få fan för trådkidnappning,men i alla fall...

Dawen,jag är ute på en liten sväng med HIM sedan september 2005.
Just nu är vi i tyskland & gör en sväng tillsammans med Rasmus & Negative
i hallar mellan 4000 - 9000,komplett med rörliga trussar,dekor,
rätt mycket rörligt,strobbar med växlare & jox...ska se om jag lyckas slänga upp lite bilder på det.

E:cue'n har jag för övrigt kvar fortfarande (twilight+),
Henrik köpte faderuniten av mig.

...så är nån intresserad så ligger den & samlar damm...

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vad ska du ha för den? :)

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Fel tråd...PM'a mig

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Sorry, Missade dessutom att du inte hade nån faderunit kvar. Var mera nyfiken på pris dessutom.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Det är numer onstege på detta forum som är ägare av min Twilight+, MM dongle och Timos gamla faderunit.

För mig funkade systemet umärkt till att köra rörligt och även matriser. Har även nyttjat dess förmåga att trigga media via midi utan ett enda problem. Det är lite bökigt att göra livevänligt men arbetar man med cuelistor är det helt ok.

Förväntar mig dock mer användarvänlighet med Chamsys MagicQ PC bara jag skaffar mig en touch screen. Har dock inte fått mitt system ännu pga strulande nätagg till regelpaketet som tydligen är restnoterat hos leverantör av nån obskyr anledning.

Och jag är övertygad om att det inte är några problem med att köra mjukvaran på extern dator så länge man har någorlunda koll på hur man konfar windows till att bli stabilt (så stabilt det nu kan bli). Jag har aldrig haft problem med det iaf och jag är ändå ganska kass på windows.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster