Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Henrik Tjusberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 07:44
Presentation: Jobbar som tekniker hos Rydell & Quick.
Ort: Norrköping
Kontakt:

Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Inlägg av Henrik Tjusberg »

Hallå,

Jag håller på att försöka reda i ett litet bekymmer med en Art-Net nod som inte riktigt vill finnas.
Vi kör med ett Avolites Arena och köpte en Elation eNode 8 Pro. Problemet som uppstår är att noden helt enkelt inte dyker upp i bordet som den borde göra men det fungerar utmärkt att skicka via Art-Net till den ändå. Det stora bekymret med detta är ju att vi då måste skicka signalen universellt till alla Art-Net mottagare vilket kan bli problematiskt om vi så småningom ska koppla upp mot exempelvis husljus via annan nod.

Någon annan som stött på detta?
// Henrik Tjusberg
TM/PM - Rydell & Quick AB
--------------------------------------
0793-496460
henrik@tjusberg.se
http://www.rydellquick.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag har iofs bara gjort detta med GrandMA, men när jag kopplat in på noder med husljus brukar jag ställa våran eNode så att den börjar efter universum 8.

Artnet börjar på 0 så
Husnode Universum 0-7
Er node Universum 8-15

Då blir det i bordet
Husljus Universum 1-8
Er node Universum 9-16
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Inlägg av Johannes Olsson »

Henrik Tjusberg skrev:Hallå,

Det stora bekymret med detta är ju att vi då måste skicka signalen universellt till alla Art-Net mottagare vilket kan bli problematiskt om vi så småningom ska koppla upp mot exempelvis husljus via annan nod.

Någon annan som stött på detta?
Du sätter universum i noden med hjulet på noden, och sen patchar du i bordet. Noderna lyssnar ju bara på de signaler de ska höra.
Som Anton säger, lägg er node från U9 och uppåt så kan ni trycka in massor innan eran node tar vid.

Att sätta upp noden direkt från bordet vet jag inte om det ska funka. mycket sällan det går med olika fabrikat på hårdvaran. Jag tror du behöver en Titan Net Processor för att få det att funka inifrån ett Titanljusbord.

Henrik Tjusberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 07:44
Presentation: Jobbar som tekniker hos Rydell & Quick.
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Inlägg av Henrik Tjusberg »

Det ni båda säger är också exakt vad jag funderat över om det skulle vara en lämplig lösning så det låter ju kalas!

Tack för hjälpen :)
// Henrik Tjusberg
TM/PM - Rydell & Quick AB
--------------------------------------
0793-496460
henrik@tjusberg.se
http://www.rydellquick.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Re: Art-Net nod med bekymmer, Elation eNode 8 Pro

Inlägg av Timo Kauristo »

ArtNet finns med olika smaker... Broadcast skickar till alla som lyssnar på nätverket oberoende av ip adress,Unicast skickar enbart till specifika IP adresser. Det skall inte spela någon roll vilka universum som sänds ut. (Gör det definitivt inte på GMA2) På Avon kan det kanske vara porten? Hittade det här... http://forum.avolites.com/viewtopic.php?t=5024" onclick="window.open(this.href);return false;

Med vänlig hälsning,

Timo

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster