Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Andreas Karlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 aug 2017, 18:35
Presentation: Musiker, ljudtekniker och allmänt teknikintresserad.

Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Andreas Karlsson »

Hej,

Vi håller på och inhandlar lite ljus till vår lokal och då ingen av oss har någon större erfarenhet av ljus skulle jag behöva lite tips på ljusbord.
Vi vill kunna styra följande utrustning:

1st Dimmer med 12 kanaler (6st profiler för frontljus, 6st fresneller för sidoljus på scenen)
2st Martin Rush MH 6 CT, rörligt vitt frontljus
8st Elation color-pendant för allmänljus
4st uppsättningar av RGBW+Master LEDs (olika DMX adresser)

Helst skulle jag vilja att varje fixtur har egna DMX adresser för att få maximal flexibilitet, då det kommer varje mycket svårt att i efterhand ändra DMX-adresseringen på flertalet av fixturerna.
Men jag skulle också vilja ha möjligheten att i ljusbordet gruppera flera fixturer och styra dessa som om de hade samma DMX-adresser.

Lokalen används av flera olika grupper med olika teknisk kunskap så helst skulle jag vilja förprogrammera ett grundprogram som de som helt saknar teknisk förmåga kan använda, typ:
1 regel för att styra allt allmänljus
1 regel för att styra allt frontljus från dimmern
1 regel för att styra allt sidoljus från dimmern
1 regel för varje RGBWM uppsättning där färgsättningen är förprogrammerad.
Några knappar för att styra MH6:orna till fasta positioner, Flygeln, Talarstolen, … samt 2 reglar för intensiteten.

Då vi knappt har någon budget kvar för ljusbord, och jag antar att denna kravspec kräver ett ganska avancerat ljusbord, har jag tittat lite på Martin MPC med en M-Touch faderwing.

På digitalmixrar för ljud kan man ju ofta skapa egna fader-layers och genom en knapptryckning växla mellan dessa
Kan man göra nått liknande på ljusbord?
Det skulle vara väldigt trevligt om man kunde ha första lagret enligt ovan och sedan ha ett lager per fixtur och växla mellan dessa med en knapptryckning.

Finns det möjlighet att skapa “virtuella mastrar” typ som en “VCA” på en ljudmixer?

Helst skulle jag vilja ha en fysisk ljusmixer, men då budgeten är typ max 10 loppor, helst under 5, så antar jag att det är uteslutet.
Det behöver inte vara Martin MPC heller. Anledningen att jag började titta på den är att de hade en faderwing som ryms i budgeten och dessutom verkar det vara hyfsat lättanvänt.

Kommentarer på detta?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Johan Fälth »

Det är väl Martin M-pc eller möjligtvis Avolites Titan One som är aktuellt.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Jonas Areskough »

Svaret på alla dina frågor är ja, det går. olika sätt bara beroende på vad du väljer. då budgeten är begränsad hade jag börjat med avolites titan one och funkar den som ni tänkt er så kör på det viset, vill ni ha reglar och knappar finns det program för detta för runt 1200 som ni kan installera (ej från Avolite) så kan ni koppla på ett midi bord med reglar och knappar. då håller ni er under budget och har ett bord som väldigt många kan och som funkar likadant från det billigaste upp till det dyraste i stora drag. så skulle er dator haverera kan ni hyra in ett större bord och köra på som vanligt. tror detta är nästan samma hos Martin nu för tiden men tror personligen att fler tekniker har jobbat med avo så det bästa är att ni försöker känna på produkterna och sen går på er känsla, oavsett så är båda bra fungerande alternativ :)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det finns möjlighet att köra ett midibord på titan one

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Jonas Areskough »

Nicke, har dom själva lagt in funktionen nu? eller kräver det eftermarknadsprogram fortfarande?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Man får göra en "fuling" *batman*

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kolla på denna sida


https://www.osimidi.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas Karlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 aug 2017, 18:35
Presentation: Musiker, ljudtekniker och allmänt teknikintresserad.

Re: Tips på ljusbord samt lite allmänna frågor

Inlägg av Andreas Karlsson »

Tack så mycket för alla kommentarer.

Det lutar nog åt Martin M-PC med M-play fader.

3:e-parts mellanlösningar har jag lite dålig erfarenhet av då, där ändringar i huvudprogrammet förstör det interface som mellanlagret använder sig av.

Skulle vi ändra oss blir det nog en Titan One och en touch-skärm istället för kontrollyta.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster