Upplägg GrandMA2

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Upplägg GrandMA2

Inlägg av Martin Andersson »

Hej, jag skulle vilja få lite hjälp av er kunniga på MA bordet. Bilden som är bifogad berättar ungefär om vilka kunskaper som jag har med bordet, (har dock bara grejat med pc versionen och inte ett fysiskt bord) det vill säga göra en "look", programmera in det i en cue osv. Har under hela sommaren fått vara med och jobba med en firma och då jag fått köra ljus så har det varit avolites bord.

Nästa vecka så ska vi upp i Norge och jag ska få köra ljus på några akter. (Freddy Kalas bla) vi ska då ha ett GrandMA2 med oss och jag skulle gärna få lite tips om hur jag ska lägga upp det. Hur, vad och i vilken ordning ska jag lägga på reglarna och skärmarna så att ljuset blir enkelt, smidigt och snyggt att köra live. Vad ska jag tänka på. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Ljuset består av:
8 Clay paky Mythos
8 Clay paky Sharpy wash
4 Atomic 3000
12 DTS 2000 Flash (Blinder)
Front
Bilagor
Namnlös.png

Andreas Bernström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 10:31
Presentation: Ljustekniker hos Hiresound i Falkenberg. Tänk om presentationer var valfritt.
Ort: Halmstad

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av Andreas Bernström »

Nu är jag också ganska novis på MA men jag lägger upp mitt på följande vis när jag använder vårat MA2Light.

Regel 1-5 dediceras till intensiteter, 2 cues varav en är 100% och en är en dim FX. FX'en är en selektiv effekt som jag ändrar parametrar med hjälp av macron för att få olika Wings, groups och former osv.

Regel 6 använder jag ibland till en color effect grej, bifogar en länk till hur man gör den om du vill sätta dig in i det.

Regel 7-12 är rörelser.

Regel 13-15 är speedmasters för dimmer, rörelse och färg.