Upplägg GrandMA2

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Upplägg GrandMA2

Inlägg av Martin Andersson »

Hej, jag skulle vilja få lite hjälp av er kunniga på MA bordet. Bilden som är bifogad berättar ungefär om vilka kunskaper som jag har med bordet, (har dock bara grejat med pc versionen och inte ett fysiskt bord) det vill säga göra en "look", programmera in det i en cue osv. Har under hela sommaren fått vara med och jobba med en firma och då jag fått köra ljus så har det varit avolites bord.

Nästa vecka så ska vi upp i Norge och jag ska få köra ljus på några akter. (Freddy Kalas bla) vi ska då ha ett GrandMA2 med oss och jag skulle gärna få lite tips om hur jag ska lägga upp det. Hur, vad och i vilken ordning ska jag lägga på reglarna och skärmarna så att ljuset blir enkelt, smidigt och snyggt att köra live. Vad ska jag tänka på. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Ljuset består av:
8 Clay paky Mythos
8 Clay paky Sharpy wash
4 Atomic 3000
12 DTS 2000 Flash (Blinder)
Front
Bilagor
Namnlös.png

Andreas Bernström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 10:31
Presentation: Ljustekniker hos Hiresound i Falkenberg. Tänk om presentationer var valfritt.
Ort: Halmstad

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av Andreas Bernström »

Nu är jag också ganska novis på MA men jag lägger upp mitt på följande vis när jag använder vårat MA2Light.

Regel 1-5 dediceras till intensiteter, 2 cues varav en är 100% och en är en dim FX. FX'en är en selektiv effekt som jag ändrar parametrar med hjälp av macron för att få olika Wings, groups och former osv.

Regel 6 använder jag ibland till en color effect grej, bifogar en länk till hur man gör den om du vill sätta dig in i det.

Regel 7-12 är rörelser.

Regel 13-15 är speedmasters för dimmer, rörelse och färg.

Under varje intensitet på exet knapparna har jag random-strobe på en flash knapp för varje armatur sort.

Exec 104 och uppåt är bumps på blinders, bumps på strobar samt random och full strobe.

Färger, gobo och positioner triggar jag via macron i en layout view. Det finns en plugin för att snabbt göra dessa macron, kan länka video för det nedan.

Video på hur man gör color effekt generatorn: https://www.youtube.com/watch?v=Z5HZ9bmRCZk&t=252s" onclick="window.open(this.href);return false;

Video för macro, position och gobo macron, här illustrerat med färger : https://www.youtube.com/watch?v=gDzi04wCBHc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas man har gett lite insikt i hur man kan göra en busking show =) För teater programmering och cuelist gig så är jag väldigt ny och har inget bra att ge. Lycka till och välkommen till MA2 familjen!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Ett bekymmer med det klassiska buskinguppläget tycker jag är när man vill ändra från en look till en annan snabbt.

T ex om man har valt färg och dragit upp en drös med reglar för fx, rörelse osv på ett intensivt parti och sen vill växla till en helt annan look på versen.

Då ska man ju vara jäkligt snabb om man ska hinna stänga ner allt och välja nya färger, rörelser osv :)

På Martin-borden har man ju löst det med "multi select" och "go".

Hur gör man detta bäst på MA ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av Timmy Qvarnström »

Anton Stjärnbrandt skrev:Ett bekymmer med det klassiska buskinguppläget tycker jag är när man vill ändra från en look till en annan snabbt.

T ex om man har valt färg och dragit upp en drös med reglar för fx, rörelse osv på ett intensivt parti och sen vill växla till en helt annan look på versen.

Då ska man ju vara jäkligt snabb om man ska hinna stänga ner allt och välja nya färger, rörelser osv :)

På Martin-borden har man ju löst det med "multi select" och "go".

Hur gör man detta bäst på MA ?
När jag kör MA så kör jag det mesta i programmern och använder blind om jag skall bygga upp ett parti och släppa lös allt på en gång. Går ju även att ha en cuestack i högsta prioritet där du har några goa scener, så du enkelt trycker på en knapp för att shuffla fram en ny look om det skall gå fort

Andreas Bernström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 10:31
Presentation: Ljustekniker hos Hiresound i Falkenberg. Tänk om presentationer var valfritt.
Ort: Halmstad

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av Andreas Bernström »

Anton Stjärnbrandt skrev:Ett bekymmer med det klassiska buskinguppläget tycker jag är när man vill ändra från en look till en annan snabbt.

T ex om man har valt färg och dragit upp en drös med reglar för fx, rörelse osv på ett intensivt parti och sen vill växla till en helt annan look på versen.

Då ska man ju vara jäkligt snabb om man ska hinna stänga ner allt och välja nya färger, rörelser osv :)

På Martin-borden har man ju löst det med "multi select" och "go".

Hur gör man detta bäst på MA ?
Jag gör det på det lite grova "go-to-black" viset ^^
Fasa ut en sorts armaturer, oftast washar mot slutet av en låt och ställ om dem i ny position och färg.
När låte väl är slut så byter jag så bara washarna lyser och ställer nytt på allt annat så fort som fingrarna kan jobba.

David Souza
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 07 maj 2017, 20:48
Presentation: Bor i Borlänge studerar på gymnasiet och har ljud och ljus som ett intresse.

Re: Upplägg GrandMA2

Inlägg av David Souza »

Hur gick det i Norge då? :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster