Ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
bolton72
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 sep 2005, 22:10

Ljusbord

Inlägg av bolton72 »

Hejsan!
Jag är med i en liten teaterförening som är i stånd att köpa sig en egen ljusanlägning. Min fråga är vad är bra och var handlar man bäst?
Det gäller ljusbord, dimmer och lampor.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om du inte vet vad som är bra så ska du inte låta andra tala om det för dig heller. Detta är inget bra tips, men att köpa något någon annan rekommenderar som inte är insatt i din situation rekommenderar är inte heller bra.

Vad ska prylarna användas till? Begagnat eller nytt? Vilken lokal? Vad finns det för ström? o.s.v....

Det går inte att besvara en fråga utan att veta förutsättningarna runt omkring.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu håller jag inte riktigt med Dawen, det är klart att du kan få bra tips här! Däremot stämmer det att de som ska tipsa dig måste veta mycket mer om förutsättningarna, Dawen har nämnt några viktiga saker men glömt den kanske viktigaste, nämligen budgeten. Alltså, ju mer du kan berätta om vad ni behöver och vad ni använt tidigare desto bättre svar kommer du att få.

Nu ska jag hålla tyst, för jag ser knappt skillnad på en lampa och en dimmer.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hejsan!

Nu vet jag ju inte riktigt vart du håller till i landet men jag skulle rekomendera att (om du nu inte redan gjort det) du tar en utflykt till den lokala teatern och kikar lite.
Om du har tur och få tag på en trevlig och hjälpsam scenmästare/belysningsmästarec kan du kanske få en genomgång på deras grejer och få bra tips.

Min erefarenhet är att man får en mycket bättre uppfattning om prylar om man ser dem i deras naturliga miljö. Sedan finns det ju här en hel drös med människor som kan säga bu & bä om olika fabrikat och modeller. Jag är, precis som Ingo, alldeles för insnöad på ljud :D

Lycka till!

/Dogge

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Fast det skilljer ju ganska mycket på en fast anläggning på en teater och det som man oftast har i mindre grupper, dvs en mer mobil anläggning. I alla fall vad det gäller dimmrar och upphängning. Men som sagt. Bella-budget eller Ljudia-budget. Här finns folk som kan hjälpa till med båda.. ;)

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Jag rekomenderar att slå en pling till Claes på KulturTeknik 013-101800.
Jag kan sälja och hjälpa dig med saker (som många andra) men Claes har större erfarenhet av försäljning och support till små och stora teatergrupper än vad jag har.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Har säkert visat denna seminarium sammanfattning från Spectra innan men den passar rätt bra här!


Sammandrag av artikel i ProScen 1-01 för deltagare



På Spectra samlades ett 30-tal åhörare för ett seminaire med Bullen Lagerbielke, Thijs Wiessing och Ulf Sandström om vilka kriterier man kan utgå ifrån vid val av ljusbord för rörligt ljus.
Bullen har vida erfarenheter av arbete med rörligt för show och events med såväl VariLite och Avolites som WholeHog, VLC och senast Pronto där han meverkat i mjukvaruspecifikationen. Thijs har 10 års erfarenhet från turnéverksamhet med Riksteatern, och arbete med bla a VLC och WholeHog. Ulf har skrivit en bok om världens olika ljusbord (Stage Lighting Controls på Focal Press) och medverkat i specifikation av många Avab-ljusbord (senast Pronto) samt på senare tid även visat Grand Ma.

För att kunna komma fram till vilka kriterier som gäller vid val av ljusbord för rörligt bör man ha god insikt i vilken typ av rörligt ljus man tänker använda,. och hur man tänker använda det. Efter en lång genomgång av olika typer av rörligt ljus, bristen på standardisering och udda produkter, mynnade seminariet ut i en mängd frågor som är relevanta vid valet av ljusbord för rörligt:


Sammanhang
- Är det fråga om teater, tv, show, musik eller disco-ljus?
- Är improvisation en viktig faktor, eller är möjligheten att programmera allt i en sekvens och köra med GO-knapp kväll efter kväll viktigt?
- Är ljussättare och operatör samma person?


Kvalitet
- Vilka krav kommer att ställas på hårdvaran i form av olika användare, transporter, pålitlighet osv?
- Vad är beräknad livslängd, och hur länge kommer tillverkare/leverantör att underhålla produkten?


Inlärning
- Hur många operatörer skall kunna bordet?
- Skiljer det sig mycket mot andra bord på marknaden så att man riskerar att få svårt att hitta personal vid frånfälle?
- Har bordet hög eller låg inlärningströskel?
- Hur är dokumentation och manualer?
- Hur är support hos leverantören?
- Går det att arbeta snabbt med bordet?


Funktioner
- Behövs många mastrar?
- Behövar man kunna köra mot tidkod?
- Kommer det att fungera med touch-skärmar exvis i dagsljus?
- Finns/behövs multipla sekvenser?
- Möjlighet till BPM styrning av effekter?
- Finns och hur är effektgeneratorn för rörligt?
- Finns det templates (personalities, dvs drivrutiner) för många lampor, och går det att bygga egna?
- Finns det fokus-paletter (referenser) för rörligt?
- Hanterar bordet LTP för rörligt och HTP för dimmers?
- Går det att sätta tid per parameter i varje lampa?
- Går det att invertera pan/tilt per lampa?
- Finns det “Flip” för moving heads?
- Vilka traditioner stöds för kretsval, redigering osv. Detta kan vara AVAB RPN, At Mode och Command Line för kretsval, och bordet kan hantera dimmer-kretsar som LTP, dvs “Tracking” eller HTP, dvs alla värden registreras i alla moment/cues.


Säkerhet
- Vad händer när strömmen bryts?
- Finns det backup, går den att köras i nätverk?


Installation & tillbehör
- Finns Ethernet utgång för DMX?
- Finns fjärrkontroll IR/Radio?
- Går det att koppla skrivare?
- Hur många skärmar?
- Hur hanteras MIDI?

Estetiska faktorer
- Är bordet ergonomiskt?
- Är bordet estetiskt tilltalande?
- Passar storleken användningsområdet?

Och till sist, den i flesta fall avgörande faktorn över alla andra:

Vad kostar bordet?

Måndag 26 mars går samma trio igenom
Ljusbord I Mellanklassen. Be there.

bullen@avabscand.com
thijs@avabscand.com
u.sandstrom@swipnet.se
Work sucks, send me on tour!

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 09 okt 2005, 23:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

bolton!
Slå en signal till något av Spectras kontor, på www.spectraplus.se hittar du alla uppgifter. Jag vet att vi bl.a har flera olika typer av begagnade 6 o 12 ch dimmerpack, stativ etc. kanske också något bord. Vi säljer ofta paket med blandat begagnat och nytt.
Är ni medlemmar i ATR eller ATF, har ni rabattavtal.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag är själv kassör i en teater/musikförening och även i ett rockband. Vi brukar köpa prylar från www.thomann.de

De har budgetmärken av god kvalitet som duger gott åt amatörer och kostar under hälften av motsvarande prylar i Sverige. Även om man vill ha lite dyrare proffsgrejer brukar det löna sig att titta på Thomann som ofta är minst 10% billigare än exakt samma vara i Sverige. Frakten kostar bara 15 € oavsett om du beställer några gitarrsträngar i ett kuvert eller en hel långtradare full med högtalare.

Jag köpte själv en ljusrigg med 8 st PAR-56 på stativ, med ljusbord, dimmers, glödlampor och alla kablar, plus två rökmaskiner för under 9000 kr.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Olle skrev:. Frakten kostar bara 15 € oavsett om du beställer några gitarrsträngar i ett kuvert eller en hel långtradare full med högtalare.
.
Det där stämmer inte fullt ut!
Vi skulle köpa en cirkeltross som är 6m i diameter från Thomann då skulle frakten gå på 400 euro. Beror kanske på att de inte har den på hemsidan eller något...konstigt är det i alla fall!"
Work sucks, send me on tour!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Självklart, thomann är en klippa inom branchen om man vill få billiga aramturer mm. Dock så missar man lätt en sak som man kommer på efteråt. Du har säkert garanti från Thomann med men kommer bli tvungen att skicka ner det till Tyskland och kan säkert ta upp till några veckor att få tillbaka det. Du får betala frakten.

Så själv betalar jag gärna 10% mer och har nära service och god kontakt med min leverantör speciellt om jag inte själv är så insatt i området..
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Ja, själv brukar jag också hellre köpa i Sverige för de varor som bara kostar 10% mindre i Tyskland, men om t.ex. en PAR-56 glödlampa kostar 250:- i Sverige och 96:- på Thomann kan de lokala ockrarna ta sig nånstans. Redan om man köper en enda lampa spar man in frakten, och ska man då ha en hel ljusrigg är det inget att diskutera.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Man kan ju faktiskt köpa saker som inte är kännsliga för dyra service kostnader om ni förstår vad jag menar. Vad gör det om en par kanna är trasig, kostar inte mycket at laga! Bara ett ex.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Olle skrev:Ja, själv brukar jag också hellre köpa i Sverige för de varor som bara kostar 10% mindre i Tyskland, men om t.ex. en PAR-56 glödlampa kostar 250:- i Sverige och 96:- på Thomann kan de lokala ockrarna ta sig nånstans. Redan om man köper en enda lampa spar man in frakten, och ska man då ha en hel ljusrigg är det inget att diskutera.

Ockrare är väl ändå lite att ta i. Det är ju inte så att de lokala handlarna tjänar 154 spänn mer på att sälja en parkanna. Snarare tjänar Thomann mer på sina. Allt handlar om volymer. Köper du in en tradare kannor i taget (som Thomann) så betalar du småpengar per enhet.

Jag kan hålla med om att det kan vara smart att köpa utrustning med lågt servicebehov av stora handlare nere i Europa, men det innebär inte att de lokala handlarna blåser dig och stoppar storkovan i fickan (vilket är den rätta betydelsen av ockrare).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Dessutom är det kanske en idé att prata med dem svenska återförsäljarna. Om du får lite kontakt med dem så brukar man kunna få lite rabatt och till sist kunna hamna på ungefär samma priser för likvärdiga saker. Fast jämför man sven-ottos musik i nån mellansvensk stad får man nog räkna med dyrare än både thomann, bellalite och totalljud för att nämna några exempel.

Peter Schakonat
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 12:48

Ljusbord

Inlägg av Peter Schakonat »

Bolton 72!
Ett väldigt billigt och väl fungerande ljusbord är [glow=red]Lanbox[/glow], som är ett litet data bord som funkar med vilken skit dator som helst PC eller MAC ( jag använde först en gratisdator som skolan skrotat). Vi köpte det till Bohuslänsteater där jag jobbar men fick det bara en vecka före premiär och hann inte lära mig det, så jag sålde det vidare till den lokala revyteatern som jag hjälper ibland, där har jag kört fyra små produktioner och det har funkat klockrent. Det är lite "nördigt" men har man väl fått kläm på det så är det OK. Kostar ca 350€ billigt för 512kretsar och så mycket minne som din dator orkar.
http://www.lanbox.com/

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 09 okt 2005, 23:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

Oj, här kanske man ska ta åt sig som säljföretag i Sverige...

Jag tror att vi aldrig kan konkurrera med nätförsäljning som jobbar med andra volymer, annan service och framför allt ett begränsat sortiment.
Det vi kan komma med är förhoppningsvis kunskap, service, utbud, snabba leveranser/hämtlager, efterservice etc.

Hoppas jag iallafall :)

Svaret på ämnets fråga från oss är att jag tror att Spectra kan sätta ihop ett paket som blir så nära vad kunden vill ha och har budget till. Vi har även t.ex lågprisdimmer och kan blanda in begagnad utrustning (Alltid med 3 månaders garanti.). Och jag tror att det man då köper kommer att hålla i många år framöver. Och det finns serviceavdelning med reservdelar...

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

jag prioriterar Svenska leverantörer.
Är det bra att Oscar/TTS, SFL och Avab gått i KK??
Nej, vi får den service vi förtjänar om vi tar allt från en tråkig gross i Tyskland eller what ever.
Jan P.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster