Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Hej,
Försöker få en lätt turnécontroller som går att softpatcha så jag köpte ovanstående dongel men &€&€% vill inte lira med min Mac. Har DMXIS från samma tillverkare och den funkar fint - dock inte med ljusprogrammet som jag vill använda. Nu skaffade jag denna Mk2 och får ingen kontakt med datorn whatsoever. Och bråttom är det också så klart... Jag har försökt tricket med att stänga av och på drivers (Ftdi d2xxx bla-bla) men inget hjälper. Kör 10.10 Yosemite på macen men om det kan hjälpa får jag väl uppgradera till El Capitan då. I natt...

Nån som kör denna dongel mot El-Capitan eller annat OSX som kan hjälpa?

Frid,
/Lars

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Uppgraderat till 10.11
Testat annan USB-kabel
...
Nåt annat någon...?

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Johannes Olsson »

Jag har bråkat med USB Pro och Mac... blev aldrig klok på allt jävla comand skrivande och så. Skulle ha det att köra dmx-in emot Capture. Det slutade med att jag körde bootcamp och Windows...

Kan bara säga lycka till!

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Tack :)

Nä jag tror jag skiter i det här och skickar tillbaka burken. Har sett många små turnéproduktioner med den här och tyckte det såg smutt och behändigt ut men nu blev det bara stor besvikelse.

Skall låna en iCuety och testa...

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag har en Cuety till salu. Hör av dig om du är intresserad.
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Johannes Olsson »

Vad för progrma använder du? Jag köpte Enttec ODE (Open DMX Ethernet) som kör över ArtNet. Kan ljusprogrammet köra ArtNet så rekomenderar jag ODE. Fins även med POE. Inga drivisar och smidig.

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Försöker använda JV Lightning DMX Control som finns för 300:- på AppStore. Typ skitenkelt 32kn men lättjobbad Patchbay. Skulle passa mina behov utmärkt. Nu hittade jag Chameleon som verkar mer fattigmans-Congo UTAN stöd för midi?!?! men det kanske kunde vara nåt. DMXIS programvara funkar men är ju gjort för DJ-gig (vilket jag använder det till) och väldigt otympligt att köra teaterljus med. Hur funkar ArtNet? Är det typ iCuety med egen router och wifi?

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Johannes - nu har jag läst på lite... ArtNet verkar ju smutt - då är jag heller inte låst till en mjukvara som med Cuety. Kan den här vara nåt:
http://advancedeventdesigns.com/shopaed ... uct_id=146" onclick="window.open(this.href);return false;
Halva priset mot ODE och 5V-USB - är det någon måste-ha-funktion jag missar?

Koppla via Ethernet - betyder det att det går att gå direkt från dator till interface via en korsad kabel eller måste man alltid gå via router och wifi?

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Johannes Olsson »

Lars Brinck skrev:Johannes - nu har jag läst på lite... ArtNet verkar ju smutt - då är jag heller inte låst till en mjukvara som med Cuety. Kan den här vara nåt:
http://advancedeventdesigns.com/shopaed ... uct_id=146" onclick="window.open(this.href);return false;
Halva priset mot ODE och 5V-USB - är det någon måste-ha-funktion jag missar?

Koppla via Ethernet - betyder det att det går att gå direkt från dator till interface via en korsad kabel eller måste man alltid gå via router och wifi?
Om du har tillgång till en PC skulle jag kolla in Martins M-PC som ger dig 4 universum gratis över ArtNet eller ett universum med din DMX USB Pro. Och där har du inte samma strul med drivisar osv.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Johannes Olsson »

Och DMXKing boxen ser ju bra ut!
Vill du ha fler universum om du kör t.ex. M-PC så är t.ex. Elation ENODE 4 prisvärd. http://www.bigblack.se/enode-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Priset du ser i länken är listpris.

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Lars Brinck »

Tack för tips. Kommer skicka tillbaka USB-burken och testa en DMXking artnet-låda till att börja med.

Kollegan har just fått en Cuety så då har jag nåt att jämföra med.

M-PC såg jag i en annan tråd och kikade lite på Martins hemsida men jag kör ju varken rörligt eller LED så det verkar lite overkill men gratis är ju alltid gratis :D . Får väl låna grannens PC och testa. (Är typ religiös mac-användare - orkar inte med Windows...) - Förresten, stöder M-PC Midi? Har en drös controllers liggande och att kunna mappa lite funktioner mot en fysisk controller är högt på önskelistan.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Enttec USB Dmx Pro Mk2 + Mac = Nähä...

Inlägg av Johannes Olsson »

Lars Brinck skrev:Tack för tips. Kommer skicka tillbaka USB-burken och testa en DMXking artnet-låda till att börja med.

Kollegan har just fått en Cuety så då har jag nåt att jämföra med.

M-PC såg jag i en annan tråd och kikade lite på Martins hemsida men jag kör ju varken rörligt eller LED så det verkar lite overkill men gratis är ju alltid gratis :D . Får väl låna grannens PC och testa. (Är typ religiös mac-användare - orkar inte med Windows...) - Förresten, stöder M-PC Midi? Har en drös controllers liggande och att kunna mappa lite funktioner mot en fysisk controller är högt på önskelistan.
Fins ett program som heter M-PCTools (typ?) som mappar midi in i M-PC.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst