Byta ut ett Congo JR

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej!
Jag sitter vid ett Congo JR med Cobalt och försöker planera min teaters framtid! Vart fall den ljusa delen.

Även om det kanske inte är aktuellt nu så kommer det snart komma en tid då ljusbordet ska bytas ut och jag försöker hålla mig öppen för vad jag ska byta till.

Så, vad behöver jag?
-Teatern är en gästspelsscen där antingen gäster har eget bord med sig, eller jag programmerar något.
-Tiden är alltid knapp. ibland bara timmar att förbereda, om ens det.
-Mycket "busking". dvs konsert "on the fly".
-Konsert, Dans, teater, konferenser, you name it!
-Universum! jag vill ha mycket outputs för pixelmapping osv.
-Reglar, jag gillar att ha tillgång till mycket reglar. inte massa pages.
-Ljudteknikern och Scenteknikern ska kunna slå på det och få igång lite ljus utan att ha behövt en treveckorskurs först.

Lättaste vore ett Cobalt 10/20 då jag är duktig på systemet. men nackdelarna är reglar och universum/pengar. ETC är snåla på univerum och duktiga på att ta betalt för dem. samt om man vill ha mycket reglar så rusar priset iväg med extra vingar eller stora bordet.

GrandMA har ingen stor erfarenhet av det utom att insteget är stort och prislappen lika så. även där dåligt med reglar.

Avolites. Där har jag främst kollat på Sapphire Touch. Den har ju det mesta jag söker. Ok pris, massa reglar samt outputs. Jag har kört en konsert på ett Arena och tycker den nog har potential.

Zero 88... Nääääää....

Martin!? Har aldrig sätt i Sverige på en teater.

Jands Vista... Näää. den har vi prövat. helt fel scen för det systemet.

Har ni några förslag? Tankar? eller tyckanden...
Ej "on pc" med vingar osv.

Tack, Johannes

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Jonas Areskough »

kan inte se någon anledning till att inte välja avolite då det är det du verkar luta mot. Deras titan mjukvara uppgraderas hela tiden till det bättre.

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Timmy Qvarnström »

Jag röstar på avolites pearl expert pro eller arena, massa reglar så att du enkelt kan göra en "vaktmästarshow" så vem som helst kan dra i en regel så händer något på scen

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Nicke Löfgren »

Arena har ju allt enligt dina önskemål!!

Går att göra allt klart så "vaktmästaren" kan blinka med armaturerna!

Touchen är super med att man kan skriva/rita på vare palett eller cue

Den har även fiber ut för många universum eller så har du 8st fysiska direkt på bordet

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Mikael Blohm »

Jands Vista såg jag att du nämnde, Vill man jobba fort så är det ju grymt.
Nu tycker ju jag att det är grymt på allt i o f s :-)

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Mikael Blohm skrev:Jands Vista såg jag att du nämnde, Vill man jobba fort så är det ju grymt.
Nu tycker ju jag att det är grymt på allt i o f s :-)
Haha! min erfarenhet är helt tvärt om! får ont i huvudet bara jag tänker på det.

Jag har kört arenan, men är det en anledning att ta den över Sapphire Touch? mer en priset. 45 motor-reglar e ju sexigt... och två stora skärmar...

Hur är Avolites hårdvara nu? jag har hört en del rykten från förr om att den skulle paja en del.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Jonas Areskough »

Arenan är ju ny producerad och sapphire har några år på nacken, dock om dom uppdaterat den så den har arenans nya
Hårdvara mm så borde det inte vara nått. Personligen hade jag valt arenan pga just det men sapphiren vill man ju ha

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Jonas Areskough skrev:Arenan är ju ny producerad och sapphire har några år på nacken, dock om dom uppdaterat den så den har arenans nya
Hårdvara mm så borde det inte vara nått. Personligen hade jag valt arenan pga just det men sapphiren vill man ju ha
Det är ju det med Avolites. deras bord är ju helt olika varandra. Inte som Hog, MA och Cobalt där samma bord är med fler eller färre reglar och displayer, utan en har 45 motoriserade reglar och nästa har en helt annan layout på displayer och reglar osv... det gör det både ett större val mellan t.ex. Arena och Sapphire en just om man ska ha det stora eller lilla bordet.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker att motorreglar på ljusbord är en så enorm fördel.
Förstår inte att det inte är vanligare.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Jonas Areskough »

Grunden i titan mjukvaran är samma rakt, dock skiljer skärm och knapp layout men du kan hoppa mellan bord utan minsta bekymmer. Håller med om motor reglar, mycket trevligt

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Jonas Areskough skrev:Grunden i titan mjukvaran är samma rakt, dock skiljer skärm och knapp layout men du kan hoppa mellan bord utan minsta bekymmer. Håller med om motor reglar, mycket trevligt
Missförstå mig rätt. ;-) Mjukvara och keypad med viktigaste knapparna e det samma men Arenan har vridpotar som ej fins på Sapphire, en liten skärm och en större vs två av samma storlek. olika möjligheter till externa skärmar osv. Så att välja där är så mycket mer en t.ex. Cobalt 10 vs 20 där antalet fysiska reglar och skärmstorlek är den enda skilnaden. Eller MA har väll samma på grand och light.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Jonas Areskough »

Missförstod dig fel he he. Borde komma en uppgraderad saphire totch snart tycker jag så hade valet varit självklart ;)

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Mikael Blohm »

Johannes Olsson skrev:
Mikael Blohm skrev:Jands Vista såg jag att du nämnde, Vill man jobba fort så är det ju grymt.
Nu tycker ju jag att det är grymt på allt i o f s :-)
Haha! min erfarenhet är helt tvärt om! får ont i huvudet bara jag tänker på det.

Jag har kört arenan, men är det en anledning att ta den över Sapphire Touch? mer en priset. 45 motor-reglar e ju sexigt... och två stora skärmar...

Hur är Avolites hårdvara nu? jag har hört en del rykten från förr om att den skulle paja en del.
Haha på dig själv, jag kör på Congo dagligen, jag kan MA och Avo väl, Inget är snabbare än Vista.

Lars Brinck
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 jan 2012, 13:15
Presentation: Skådis somjobbar här www.teaterslava.org med ALLT:)

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Lars Brinck »

Du får gärna maila mig när du skall göra dig av med congo bordet. Skulle vilja ha ett sånt på teatern. Om vi har råd...

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av JohannesOlsson »

Lars Brinck skrev:Du får gärna maila mig när du skall göra dig av med congo bordet. Skulle vilja ha ett sånt på teatern. Om vi har råd...
Absolut. Är ett JR med stora mastervingen samt en "liten" vinge monterad över själva bordet. (Totalt 60 mastrar)
Har även en ELO touchscreen till det. Men blir det aktuellt med byte snart så hör jag av mig!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Förutom några andra saker programmeringsmässigt osv så är det en sak som skrämmer mig lite med bl.a. Avo är att antalet bilder och poster på deras FB grupper med strul typ displayer ballar ur, bordet hänger sig vid uppdatering osv är väldigt mycket fler en på ETCs. Det käns som att ETC är stabilare en flera konkurenter.

Mjukvarudelen är intresant hos Avo då jag gillar mycket av de som de gör, men(!) jag måste veta att de klarar, på ett enkelt sätt, en sak jag utsätts för ofta:
Jag har t.ex. 4 föreställningar, där 6 av 21 dansnummer återkommer i alla fyra MEN allt repeteras i helt fel ordning gentemot föreställningen.
Så det som jag gör på Cobalt/Congon är att jag har fyra seqvenslistor där jag kan kopiera och döpa om de dansnummer som återkommer och sen vid repetitionerna kan jag bara ange det nummer jag vill ha för de som repeterar så sparas det på rätt plats. Jag köper att andra mjukvaror inte gör lika dant men de måste ha ett lätt och snabbt sätt att lösa det på. Jag kan inte tvinga fram att allt ska ljussättas i ordning eller så.

Det var en tanke jag kom på när jag plöjde tre dansskolor här i Maj och att jag är glad att Cobalten är så smidig där med sin seqvenslista.

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Michael Christiansen »

Anton Stjärnbrandt skrev:Jag tycker att motorreglar på ljusbord är en så enorm fördel.
Förstår inte att det inte är vanligare.
Hej Anton m.fl

Ett problem med motorreglar, är om du sitter bland publiken och giggar en tyst teaterföreställning.
Om reglarna ej är kalibrerade eller t.om slirar - då blir det för mycket oväsen.

I alla fall på GrandMA 1 och vissa ljudmixers kan det bli lite uppmärksammat på fel tidpunkter...

Annars är motor reglar fenomenalt!!

Mvh

Micke Ø
maximum bass - on all frequencies

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Jonas Areskough »

Det går utan problem att kopiera och plocka ut till en ny lista, även flytta i befintlig.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Byta ut ett Congo JR

Inlägg av Johannes Olsson »

Michael Christiansen skrev:
Anton Stjärnbrandt skrev:Jag tycker att motorreglar på ljusbord är en så enorm fördel.
Förstår inte att det inte är vanligare.
Hej Anton m.fl

Ett problem med motorreglar, är om du sitter bland publiken och giggar en tyst teaterföreställning.
Om reglarna ej är kalibrerade eller t.om slirar - då blir det för mycket oväsen.

I alla fall på GrandMA 1 och vissa ljudmixers kan det bli lite uppmärksammat på fel tidpunkter...

Annars är motor reglar fenomenalt!!

Mvh

Micke Ø
Jag har glasskiva och medhörning! Kan surra bäst de vill! ;-)
Men jag förstår problemet. Just på Avo-Sapphire käns det sådär med 40+ reglar. men på mindre bord med 10 reglar har jag gärna motoriserade då det lätt strular vid sidbyten annars.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster