Chroma-Q Color Block PSU30

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jan Erik Hagman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 17:26
Presentation: Femtio2 år och o Kysst ,tycker att ljus är det roligaste som finns.Nu med alla nya prylar som vräks ut på marknaden.
vill lära mig mer om allt inom ljus.

Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jan Erik Hagman »

Jag söker efter patch filen som styr psu 30 i ljusbordet. Det finns en på hemsidan men den är i hex format om det nu är den? .
Filerna som finns i bordet är i DAT-fil er Nogon vänlig som har en i sina gömmor? eller har nogot förslag.
Har en martin xciter som jag skall annvända till 30st color block.Såg en som hade gjort samma på youtube.
mvh en Glad amatör. Jannem5@telia.com

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej och välkommen

Du har alltså en Martin Exciter som du vill styra en Chroma-Q Color Block PSU30 med? Vad har du i andra änden av PSU´n? Det verkar finnas DB4 (CB1) och CB2. Har du det förstnämnda kan du ställa PSUn i 10 olika dmx modes, har du det sistnämnda 16 olika DMX modes.

De olika modes styr hur "noga" du kan kontrollera enheterna, allt från varje pixel för sig (kräver flest kanaler, runt 360 st) och ner till alla samtidigt (kräver bara 3-4 kanaler).

Du måste ha en profil till ljusbordet som matchar det mode du vill använda. Eller så kanske det finns en generell profil som passar tex RGBA armaturer från början i bordet.

Det behövs lite mer info, vilka armaturer du har efter PSUn och vilket mode du vill köra dem i.

Sedan om det finns någon färdig profil för ditt ljusbord, då får du föra över den med USB. Eller så får du göra en egen profil, eller kanske enklare ändra på en snarlik profil så att du får de funktionerna som önskas.

Lite svårt att ge mer hjälp utan att veta din kunskapsnivå på armaturerna, ljusbordet och dmx rent generellt. Men är bra start är att läsa manualen till både armaturerna, psun och ljusbordet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jan Erik Hagman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 17:26
Presentation: Femtio2 år och o Kysst ,tycker att ljus är det roligaste som finns.Nu med alla nya prylar som vräks ut på marknaden.
vill lära mig mer om allt inom ljus.

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jan Erik Hagman »

Hej. Det är inget problem med psu jag vet om de olika inställningarna.det är patch filen som inte vill in i xcitern.
jag laddade ner filen på chromas hemsida och filen är en i filformatet hex Om man tittar i xciterns fixlib så är filerna
där i dat-filer .Måste man få filen från Martin när det är så här gammla prylar?
Bilden visar när jag försöker få över filen till bordet.och då står det Fixture difinition not found in source libray.
Bilagor
20170319_064349.jpg

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jonas Larsson »

Profilerna hämtas i princip alltid på ljusbordstillverkarens hemsida, då varje tillverkare har sina egna filer till sina egna ljusbord. Så det är på Martins hemsida du behöver hitta filen till ChromaQ psun, för just det mode du vill köra.

Filen du försöker ladda in är förmodligen någon firmware uppdatering eller liknande som ska in i ChromaQ, inte in i ljusbordet. Om det nu inte uttryckligen står "Detta är en profil för ChromaQ psun byggd för Martin Exciter". Tillverkaren har en tabell över dmx värdena och vad de gör på sin armatur, sedan är det upp till respektive ljusbordstillverkare att skapa profiler för dem, för resp mode.

Det du kan göra, om nu inte Martin har någon färdig profil, är som jag sa att skapa en egen, eller editera någon som är väldigt snarlik. Du måste också redan innan bestämma dig för vilket mode du vill köra i eftersom profilerna kommer se olika ut beroende på vilket mode du vill köra.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jan Erik Hagman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 17:26
Presentation: Femtio2 år och o Kysst ,tycker att ljus är det roligaste som finns.Nu med alla nya prylar som vräks ut på marknaden.
vill lära mig mer om allt inom ljus.

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jan Erik Hagman »

Det var det jag misstänkte innan .Filen borde finnas till någon pc-model från martin .
Tack så länge Jonas.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu vet jag inte om profilerna som är gjorda för ex M-PC passar till Exciter, men det är ju värt att testa.

Annars får du som sagt hitta någon liknande armatur och skapa profilen själv. Kör du bara RGBA så är det ju inte så avancerad profil.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jan Erik Hagman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 16 mar 2017, 17:26
Presentation: Femtio2 år och o Kysst ,tycker att ljus är det roligaste som finns.Nu med alla nya prylar som vräks ut på marknaden.
vill lära mig mer om allt inom ljus.

Re: Chroma-Q Color Block PSU30

Inlägg av Jan Erik Hagman »

jag skickade en förfrågan til martin på hemsidan.
lite sugen på att testa martins nya m2gohd bord när det kommer.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst