MA vs AVOLITE (titan)

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Jonas Areskough »

Vad är skillnaden mellan dessa bord, vad är det som gör att MA brutit sån mark inom raiders. På pappret skiljer inte mycket, och hanteringen är rätt lika bara olika namn på olika kommandon. Eller är det bara en fluga?? Har jag missat något??

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Fredrik Thörn »

MA's stora bord har väl varit populära bland de stora firmorna i landet och med deras nya dot bord slåss dom väl emot mellanklass borden hos AVO.

Vi körde själva AVO i början men byta i höstas till dot borden och börjar närma oss inköp av ett grandMA.
För vår del handlade det mest om att jag gillar arbetssättet/tankesättet bakom MA. Det funkar bättre/snabbare med mig själv, lika väl som att AVO säkert funkar snabbare för många andra.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Jonas Areskough »

Ja jag fick det presenterat för mig just dot2 bordet och kände att det var samma sak bara olika namn, annars precis samma arbetssätt mellan dom. Visst skulle ju gärna ha ett fullzice men den ekonomin finns inte. Men är det något i hårdvaran eller mjukvaran som skiljer och påverkar ??

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Fredrik Thörn »

Arbetssättet är liknande men det är inte bara kliva från dot2 till grandMA, dot2 är nedskalad version så det finns betydligt mer kommandon på det stora.

Men dot2 är ett bra sätt att få tankegångarna runt MA filosofin rätt.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Jonas Areskough »

Men vad skiljer sen då? ser ju ingen direkt skillnad i resultaten. Vad kan grandMA som gör dom till dom?

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Fredrik Thörn »

Du har lite mer funktioner under varje knapp och det finns en del saker du kan lägga till o göra med de stora borden som inte finns på dot2.

Sen får du en bättre översikt om du jobbar med många armaturer, när man börjar passera 50st rörliga börjar det bli lite litet med ett dot2 bord enligt MA själva. Vi har kört med ca 70st som mest och då saknar man lite mer knappar, reglar och skärmar :)

Åk ner till Frankfurt i april och känn på båda borden o snacka med killarna
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Kristoffer Engvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 12:18
Presentation: Upplev - Ljud - Ljus - Event
Tillhandahåller helhetslösningar till stora som små evenemang.

Placering Skaraborg med omnejd.

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Kristoffer Engvall »

Jag brukar resonera såhär, eftersom jag kör både Avo och GrandMa.

Ska du göra ett litet jobb, med snabb setup (men vet inte förutsättningarna) Välj Avo.
Ska du ut på turné där du endast behöver klona lite fixturer för att få showen att funka, välj MA.

MA är nästintill oslagbart när det kommer till tidkodsprogrammering. Visst, det funkar att göra i Avo, inga konstigheter. Men när det kommer till att få till det där lilla extra (på ett enkelt vis), då är det MA som gäller.

Avo är perfekt till mindre gigg, då det är snabbjobbat att göra ordning en show från scratch. MA kräver nästan att du har en färdig grund, då det tar längre tid att få till sina effekter osv.
Upplev - Ljud Ljus Event

Placering Skaraborg med omnejd.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: MA vs AVOLITE (titan)

Inlägg av Jonas Areskough »

Det kan jag hålla med om att just timecode är avolites svaga sida. Hur tycker du det ser ut sen med hårdvaran? Är det något där som skiljer avsevärt?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster