Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Marcus Selander
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 16 okt 2016, 11:50
Presentation: Hockeyfarsa som sitter i sekretariatet och sköter ljudet.. Snart även ljuset...

Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Marcus Selander »

Hej.
Jag vill börja med att be om ursäkt för min totala okunskap i ämnet men jag skulle behöva lite hjälp.

Jag har under några år suttit i sekretariatet i juniorhockey här i Göteborg och skött ljudet under matcherna.
Nu i år bytte min son klubb och i det nya sekretariatet finns det lite mer utrustning än jag är van vid.
På taket sitter det nämligen fyra stycken Martin Mac250.
Dessa har några år på nacken men snurrade igång och bootade som de skulle (tror jag) när jag drog på strömmen.
Det enda vi har nere i sekretariatet är en XLR som hänger ner från taket. Min ambition är att få igång detta och styra det från musikdatorn. Jag har frågat runt lite men ingen verkar veta något.

Fråga 1:
Räcker det med en usb2xlr från Kina samt lite mjukvara för att kicka igång det? (150 sek eBay)

Fråga 2:
Vad gör en usb interface adapter typ: https://www.ebay.com/itm/162220357175 för någon nytta?

Fråga 3:
Kan jag med något av ovanstående göra sönder utrustningen?

Fråga 4:
Skulle det rent teoretiskt kunna finnas någon smartare pryl mellan min nyfunna XLR och Martin mac250, säg en en burk som skulle kunna släcka hela hockeyhallen om man bara skickar in rätt signal?..

Fråga 5:
Tips på programvara emmotages tacksamt. (Mac helst, men fixar även Linux.. Och Win)

Fråga 6:
Vad är en Mac 250 för något? Alltså vad kallas dom?

Fråga 7:
Kan man fixa en gobo?! Med en logotyp? Var och vad kostar det?

Ambitionen på detta är ju att för så billig penning som möjligt skoja till det lite vid tekningar, mål och intro.
Tack på förhand

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Niklas Elste »

Hej en enttec usb pro är en väldigt kompatibel dmx kontroller

En Mac 250 är en moving head

Kan ställas i lite olika mode arbetshästar med ett par olika modeller

Lite klent för en ishall

Ja det finns massa moduler för att styra takljuset via dmx

Jag rekommenderar att du kollar in hur dmx addresering funkar

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus Selander skrev:Hej.
Jag vill börja med att be om ursäkt för min totala okunskap i ämnet men jag skulle behöva lite hjälp.

Jag har under några år suttit i sekretariatet i juniorhockey här i Göteborg och skött ljudet under matcherna.
Nu i år bytte min son klubb och i det nya sekretariatet finns det lite mer utrustning än jag är van vid.
På taket sitter det nämligen fyra stycken Martin Mac250.
Dessa har några år på nacken men snurrade igång och bootade som de skulle (tror jag) när jag drog på strömmen.
Det enda vi har nere i sekretariatet är en XLR som hänger ner från taket. Min ambition är att få igång detta och styra det från musikdatorn. Jag har frågat runt lite men ingen verkar veta något.

Fråga 1:
Räcker det med en usb2xlr från Kina samt lite mjukvara för att kicka igång det? (150 sek eBay)

Fråga 2:
Vad gör en usb interface adapter typ: https://www.ebay.com/itm/162220357175 för någon nytta?

Fråga 3:
Kan jag med något av ovanstående göra sönder utrustningen?

Fråga 4:
Skulle det rent teoretiskt kunna finnas någon smartare pryl mellan min nyfunna XLR och Martin mac250, säg en en burk som skulle kunna släcka hela hockeyhallen om man bara skickar in rätt signal?..

Fråga 5:
Tips på programvara emmotages tacksamt. (Mac helst, men fixar även Linux.. Och Win)

Fråga 6:
Vad är en Mac 250 för något? Alltså vad kallas dom?

Fråga 7:
Kan man fixa en gobo?! Med en logotyp? Var och vad kostar det?

Ambitionen på detta är ju att för så billig penning som möjligt skoja till det lite vid tekningar, mål och intro.
Tack på förhand
Hej och välkommen!

1.
Det finns säkert billiga saker från kina, men frågan är ju vad/om du får med någon form av programvara?

2.
Den du hänvisar till är ett specifikt märke (Martin) och deras program Lightjockey. Det programmet har ett antal år på nacken och uppdateras inte längre. Har dessutom för mig att just den boxen du länkar till inte går att köra med senare windows. För att kunna köra nyare windows krävs en hårdvaru nyckel (USB) och ett annat interface.

3.
Så länge det är en box som bara skickar dmx så ska det inte vara någon fara, men försök inte koppla in kontakten till ljudmixern ;)

4.
En hockeyhall har ju oftast urladdningslampor eller liknande belysning, dvs att det tar ett tag att tända och släcka, så det är inte säkert att den belysningen är lämplig för snabba av/påslag, om det är det du funderar på att göra. Annars finns det reläer som styrs via DMX, som en elektriker i så fall skulle behöva montera in i elcentralen.

5. Kör bara PC själv och då Lightjockey (trots att det är utdaterat), men det är det som jag kan och det duger till de jobb jag behöver göra.

6. Moving head kallas dem, hela huvudet rör sig. Scanner kallas det när bara en spegel i toppen rör sig.

7. Ja, det går att göra både i "svartvit" och i färg. Dock i en stor ishall med tänd belysning så är frågan om det kommer synas. Släcker man ner belysningen och du kör en vit logga så kan det fungera. Kostar väl en tusenlapp eller två och uppåt beroende på hur avancerad (antal färger) den ska ha. Sedan är oftast första exemplaret dyrare och efterföljande kopior billigare (om du vill ha i alla 4).
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Selander
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 16 okt 2016, 11:50
Presentation: Hockeyfarsa som sitter i sekretariatet och sköter ljudet.. Snart även ljuset...

Re: Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Marcus Selander »

Oh tack för svar...

Fråga 2:
Vad gör en usb interface adapter typ: https://www.ebay.com/itm/162220357175" onclick="window.open(this.href);return false; för någon nytta?
Svar:
Den du hänvisar till är ett specifikt märke (Martin) och deras program Lightjockey. Det programmet har ett antal år på nacken och uppdateras inte längre. Har dessutom för mig att just den boxen du länkar till inte går att köra med senare windows. För att kunna köra nyare windows krävs en hårdvaru nyckel (USB) och ett annat interface.
Ok, men det jag inte förstår, trots flera försök... Är vad gör boxen för nytta. Alltså vad är det för skillnad rent praktiskt. Säg att jag köpen en usb2xlr och tankar ner lite programvaror. Vad missar jag då mot att köpa en enttec-box? För mig är det en no-brainer gällande box vs usb-kabel. :roll:

Fråga 3:
Kan jag med något av ovanstående göra sönder utrustningen?
Svar:
Så länge det är en box som bara skickar dmx så ska det inte vara någon fara, men försök inte koppla in kontakten till ljudmixern ;)
Var ruggigt nära att göra detta, men hejdade mig... Var dock enda platsen med tomma XLR-platser. :oops:

Jag har tittat på flera filmer om DMX nu och börjar väl förstå lite mer.
Rent praktiskt så är det svårt att komma åt tekniken på taket, skall dit ikväll och göra en enklare akrobatövning för att komma upp på taket och följa sladd. Men säg nu att jag köper en sladd, klarar någon programvara att skanna av universet? Det jag undrar lite är om det är plug n play på detta eller om jag manuellt i mjukvara måste speca typ kanal 1-19 mac250 nr 1, kanal 19-38 mac250 nr 2 osv...
För det kan ju vara möjligt då att det även finns någon form av relä inkopplad på min slinga med? Eller mer grunkar som jag inte sett ännu? Det hade ju varit trist att råka släcka hallen när man leker med macarna. :? Dessutom så är det ju lite med livet som insats man klättrar runt och skall försöka läsa eventuella lcdmenyer på 3*3 cm för att hitta knappa sig fram till startadresserna.
Eller har jag fattat fel?

Och stort tack för era svar :)
Jag är fö utvecklare i grunden och har byggt en del hemautomation, så jag har lite koll på teknik i allmänhet. :)

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Jonas Areskough »

Hej, det går på ett litet tidskrävande sätt att leta upp rätt start kanal bara du får dmx slingan att funka. Genom att kanal för kanal ge fullt värde, till slut borde du hitta ex pan/tilt och kan från den adressen räkna ut start adressen på era profiler. Så slipper du sätta livet till.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Val av utrustning för att koppla upp mot 4xmac250

Inlägg av Jonas Larsson »

Marcus Selander skrev:Oh tack för svar...

Fråga 2:
Vad gör en usb interface adapter typ: https://www.ebay.com/itm/162220357175" onclick="window.open(this.href);return false; för någon nytta?
Svar:
Den du hänvisar till är ett specifikt märke (Martin) och deras program Lightjockey. Det programmet har ett antal år på nacken och uppdateras inte längre. Har dessutom för mig att just den boxen du länkar till inte går att köra med senare windows. För att kunna köra nyare windows krävs en hårdvaru nyckel (USB) och ett annat interface.
Ok, men det jag inte förstår, trots flera försök... Är vad gör boxen för nytta. Alltså vad är det för skillnad rent praktiskt. Säg att jag köpen en usb2xlr och tankar ner lite programvaror. Vad missar jag då mot att köpa en enttec-box? För mig är det en no-brainer gällande box vs usb-kabel. :roll:
DMX512 är en typ av databuss med 512 adresser, där varje adress kan inta ett värde mellan 0 och 255. 512 adresser kallas ett universum. Behöver man fler kanaler får man dra fler kablar/universum.

Med hjälp av boxarna som ofta ansluts med USB till datorn kan mjukvaran skicka ut DMX512 protokollet i andra änden. Vissa tillverkare har låst sina boxar, dvs de fungerar bara med deras egen mjukvara/hårdvara. Vissa tillverkare har släppt det fritt och hårdvaran fungerar med flera olika mjukvaror. Det kan också vara så att mjukvaran stödjer flera olika hårdvaror. Tex gratisprogramvaran http://www.freestylerdmx.be/" onclick="window.open(this.href);return false; som stöder 15 olika hårdvaror.

Köper du en billig box så är risken att du får med en mjukvara som inte är så kompetent, och att den inte fungerar med någon annan mjukvara. Så detta är bra att kolla upp innan. Som jag har förstått det så är det datorn som genererar DMX protokollet i de billiga varianterna, och i de dyrare så genereras det i själva boxen. Vet inte om det har någon praktisk betydelse, men om datorn har mycker att göra kanske det skulle kunna lagga lite med den förstnämnda varianten. Dyare boxar skyddar också din dator ifall det skulle komma in en främmande spänning på DMX slingan.

Köper du tex en enttec så fungerar den boxen ihop med nämnda Freestyler, Martin M-pc mfl.
Marcus Selander skrev:Fråga 3:
Kan jag med något av ovanstående göra sönder utrustningen?
Svar:
Så länge det är en box som bara skickar dmx så ska det inte vara någon fara, men försök inte koppla in kontakten till ljudmixern ;)
Var ruggigt nära att göra detta, men hejdade mig... Var dock enda platsen med tomma XLR-platser. :oops:
Det är väl phantom matningen på +48v som kan skada utrustningen längs DMX slingan.
Marcus Selander skrev:Jag har tittat på flera filmer om DMX nu och börjar väl förstå lite mer.
Rent praktiskt så är det svårt att komma åt tekniken på taket, skall dit ikväll och göra en enklare akrobatövning för att komma upp på taket och följa sladd. Men säg nu att jag köper en sladd, klarar någon programvara att skanna av universet? Det jag undrar lite är om det är plug n play på detta eller om jag manuellt i mjukvara måste speca typ kanal 1-19 mac250 nr 1, kanal 19-38 mac250 nr 2 osv...
För det kan ju vara möjligt då att det även finns någon form av relä inkopplad på min slinga med? Eller mer grunkar som jag inte sett ännu? Det hade ju varit trist att råka släcka hallen när man leker med macarna. :? Dessutom så är det ju lite med livet som insats man klättrar runt och skall försöka läsa eventuella lcdmenyer på 3*3 cm för att hitta knappa sig fram till startadresserna.
Eller har jag fattat fel?

Och stort tack för era svar :)
Jag är fö utvecklare i grunden och har byggt en del hemautomation, så jag har lite koll på teknik i allmänhet. :)
Det finns ingen programvara för att "scanna av", DMX512 är enkelriktat, det skickar bara UT information och utrustningen längs slingan lyssnar bara på "sina" adresser. Du får manuellt ställa i programmet vilka enheter som är ställda på vilka adresser.

Det går ju att pröva sig fram adress för adress, men ytterligare ett hinder är att MAC250 kan ställas i olika "modes", olika profiler som är på olika antal kanaler = olika antal adresser. Men det går att pröva sig fram utan att behöva klättra, men det kan ta lite tid om du inte är så insatt i hur det fungerar.


Det kan ju ligga mer saker på dmx slingan, det vet du bara genom att följa kablaget hela vägen. Men sitter det 4 st MAC250 i taket, och du ser kabelvägen så kan du ju se om det sitter något i den "sista" MAC250 eller inte, eller längs vägen till den första MAC250, eller mellan dem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster