Funderingar kring val av ljusbord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Anders Plato »

Hade jag varit dig så hade jag nog bitit i det sura äpplet och lagt lite mer pengar.
Mitt val hade varit Avolite Titan eller möjligen Grandma OnPC.
Eventuellt även Chamsys, men det används väl inte lika mycket som Avolite eller Grandma?

Fördelen med dessa val är att du får ett ljusbord som du även kan göra större gig på. Det blir även lättare att jobba som frilans om du kan något av dessa bord. Det innebär att du kan få in mer pengar som du kan köpa utrustning för.

Argumentet för Avolites framför Grandma OnPC är följande för mig:
- Billigare i inköp
- Mindre och lättare att ta med sig, dator+vinge får plats in en axelväska
- Fler reglar och executor buttons
- Större borden billigare
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Hermansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 18:02
Presentation: Programmerare och bildproducent med ljus och elektronik som hobby.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Jonas Hermansson »

Jonas Wåhlström skrev:Hej.
Vi har ett par Whole Hog 2 till bra pris om det kan vara intressant.
Jag kan eventuellt också vara intresserad. Lite beroende på skick och pris.

Emil Saloheimo
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 14:33
Presentation: Teknik och musikintresserad kille med egen ljud och ljusfirma.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Emil Saloheimo »

Har funderat en hel del nu de senaste dagarna på alla förslag jag fått här i tråden. Jag har även suttit och lekt runt i Martin M-PC och har riktigt fastnat för den mjukvaran.

Det blir nog lite av ett hemmabygge. Till en början köper jag antingen en begagnad M-touch eller en Elation MIDIcon och kanske även en X-keys XK60 till programmeringen så att man får numpad, clear, record osv. Till det en passande dator, antingen en laptop med touchskärm eller en rackmonterad dator med extern tocuhskärm. Då kan jag även i framtiden utöka och bygga ut systemet så som jag önskar. Jag kan till exempel skaffa ytterligare en skärm, flera universe, en Martin M2PC-konsoll att styra med osv. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Niklas Elste »

Du funderar i samma banor som jag
Har en beringer midi fader bord som jag tänkte att använda

Om det blir bra så får du hjälp mig att få igång det ;-)

Emil Saloheimo
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 14:33
Presentation: Teknik och musikintresserad kille med egen ljud och ljusfirma.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Emil Saloheimo »

Niklas Elste skrev:Du funderar i samma banor som jag
Har en beringer midi fader bord som jag tänkte att använda

Om det blir bra så får du hjälp mig att få igång det ;-)
Vad kul :)
Det finns ett program man använder för att länka önskad funktion till ett midi-interface, tangentbord eller joystick. Och just Behringer BCF2000 är det flera som använder och det finns bra guider man kan följa, bara att söka på nätet.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Niklas Elste »

Fint
Hopppas att det funkar denna gång
Förra datorn vägrade...

Lars Holmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 08 nov 2016, 05:59
Presentation: Pysslat med ljud men framförallt ljus i drygt 20 år, mestadels till Disco men börjar roa mig ner och mer med DMX och live akter.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Lars Holmgren »

Jag kör på emulation från elation med touchskärm och midicon.
Funkar fint och räcker för mina behov, och rymms absolut inom din budget.
Har dock bara ett universum men PRO har två.
Lasse

Emil Saloheimo
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 14:33
Presentation: Teknik och musikintresserad kille med egen ljud och ljusfirma.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Emil Saloheimo »

Hej allihop!

Jag har nu äntligen bestämt mig. Jag kommer köra på Martin M-PC och utöka det systemet med tiden. Jag har nyligen fått hem denna: https://www.asus.com/Commercial-All-in-One-PCs/A4320/" onclick="window.open(this.href);return false;
En all-in-one med touch som är riktigt rapp och fin. Bytte ut den mekaniska hårddisken mot en SSD.

Har också köpt en Enttec open dmx usb så jag får ett universe i M-PC. Väntar också på en Akai APC mini som jag kommer använda i början tills jag har fått ihop tillräckligt till en större kontroller, förhoppningsvis Martin M2GO.

Jag skulle behöva lite tips på hur man kan montera ihop allt. Det optimala hade såklart varit att ha allt i ett case som man sedan bara öppnar, att datorn sitter fast i locket och att man ställer upp locket i vinkel så man får tillgång till touchskärmen. Datorn har vesa-fäste på 100mm. Ett annat alternativ är även att fixa ett snabbfäste till datorn så att man snabbt kan ta bort och montera en fot som håller datorn. Hur hade ni gjort?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är ju smidigt att ha allt kittat och klart, men tänk på att ett uppfällt lock kan skymma sikten en del om du sitter och programmerar, så gör ett provisoriskt test först så du inte bygger något i onödan, som du blir missnöjd med.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Emil Saloheimo
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 01 okt 2016, 14:33
Presentation: Teknik och musikintresserad kille med egen ljud och ljusfirma.

Re: Funderingar kring val av ljusbord

Inlägg av Emil Saloheimo »

Jonas Larsson skrev:Det är ju smidigt att ha allt kittat och klart, men tänk på att ett uppfällt lock kan skymma sikten en del om du sitter och programmerar, så gör ett provisoriskt test först så du inte bygger något i onödan, som du blir missnöjd med.
Ja precis, det kan vara jobbigt. En tanke är att hitta ett vesa-fästa som man snabbt kan ta bort foten på. I så fall kan man bara beställa ett vadderat custom-byggt case med mått som matchar datorn, t.ex från tysken, och låta själva vesa-plattan sitta kvar och lägga foten i en väska tillsammans med kontrollern. Men att hitta såna vettiga vesa-hållare verkar svårt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster