Externa reglar, Lightjockey

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Externa reglar, Lightjockey

Inlägg av Fredrik Thörn »

Har sökt på forumet men inte helt fått klarhet i det.

Om man har lightjockey med en programmerad touchyta genom LJ-Manager, hur går man till väga om man vill ha ett par (6-12st) fysiska reglar att köra dimmer kanaler med?

Kör man dmx från LJ -> ljusbords dmx-in -> ljusbord dmx-ut -> dimmer?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Externa reglar, Lightjockey

Inlägg av Jonas Larsson »

Det beror på vad du har för hårdvara (antal in/ut) och hur det är kopplat, om dmx dimmrarna ligger i den vanliga dmx kedjan så att säga. Men finns det en ingång ledig så hade jag kopplat:

Ljusbord för grundljus -> dmx in på interfacet -> mjukvarumässiga inställningar vilka kanaler som ska släppas igenom och hur -> dmx ut på interfacet -> till vanliga ljuset och dmx dimrarna.

Då kan du även använda ett par reglar för speed / size / blinders etc,
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Externa reglar, Lightjockey

Inlägg av Fredrik Thörn »

Så de hänger på vilken Martin burk jag kör med?

Kör med M-DMX, då kan jag ställa om den till ingång o köra en liten specialkabel mellan bord o Interface?


Hur lätt är det att ta nästa steg sen om jag t.ex. vill låta q-lab prata MIDI med lightjockey?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Externa reglar, Lightjockey

Inlägg av Jonas Larsson »

Har du ett äldre interface med bara en utgång/ingång så är den ju redan upptagen. Har du ett nyare där du använder båda utgångarna redan (2 universum) så har du ingen port ledig för att kunna använda som dmx in. Ett Fingers bord fungerar ändå i dessa lägen.

Men har du ett nyare interface med 2 portar och du bara använder 1 universum ut så kan du använda den andra porten som dmx in, så ja, det blir en hane - hane kabel om du vill ha en enda kabel. Annars hane - hane vända och vanlig kabel.

Har aldrig använt mig av midi, så jag vet inte hur det fungerar. Läs hjälpen, den brukar vara bra. Samma för dmx in.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Externa reglar, Lightjockey

Inlägg av Fredrik Thörn »

Har fått igång dmx in så det fungerar men har ett ganska stort problem.

När jag kör dimmerkanaler i programmet fungerar allt fel fritt men när jag kör dom på de externa reglarna så blinkar det i till i alla lampor, kommer oregelbundet med mellan 10-30sek ibland längre med uppåt 5 min. Någon som kör med externa reglar o upplevt något liknande?

Det är kopplat från reglar till dongel till splitter till dimmerpack. Funkar perfekt när man kör i programmet eller när man kopplar förbi dongel o kör direkt från bordet.

I programmet har jag patchat så kanal 1 är på regler ett osv och med HTP.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster