Vilket stort ljusbord kommer att gälla kommande år?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Hur många som kan Grand MA bordet idag kan jag inte svara på men vi blir fler o fler hela tiden...tror att det kommer vinna ganska mycket mark det närmsta året, bara i år har Kent,Winnerbäck,Tältprojektet, åkt med Grand MA, det står 2st på Mamma Mia på Cirkus,
den stora fördelen tycker jag som gör både Rock n roll och rena Teater/Dans produktioner är att "alla" känner igen sig i bordet, du kan programera helt och hållet med sifferknappar som på ett teaterbord, eller jobba med touchscreen eller nått därimellan, så alla hittar ett sätts om passar dom bäst, sen är det smidiga tillbehör till , du kan ha upptill 6st fjärrkontroller(ipaq med wlan) till ett bord låsa alla fjärkor så dom bara kan styra vissa delar av riggen, tex en fjärr som bara kan tända sidljus,
jätte bra om man har lite tid att rikta, man kan vara på både front och baktross och rikta utan att tända /släcka varandras lampor,eller att du kan göra movinglight positioner med fjärren, du kan stå i fullt dagsljus på en festivalscen göra dina presets med fjärren och allt är automatiskt sparat i bordet....
Jag är grymt nöjd....

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Janne,
Med vistan kan man skapa separata grafiska vyer för fronltljus, bakljus, moving, dimmer, golvkannor, ledmatrix, eller vad man nu kommer på att man vill ha. I och med detta skulle jag säga att det snarare handlar om ca 300 armaturer innan man får börja tänka på att jobba mer med grupper, precis som på alla andra ljusbord.

Däremot så är det så att vistan är inte skapad med mastodontprojekten i åtanke. En av designidérna har varit att göra ett bord som passar kanonbra till 98% av alla event istället för ett bord som är ok för precis alla gig.

Man har därmed satt gränsen vid 500 rörliga och 1500 dimmrade lampor samtidigt. Att köra mer än så tror jag också skulle bli "grötit"

mvh
Nicklas

moreno
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 29 jul 2005, 18:29

Inlägg av moreno »

För att försvara Maxxyz lite så måste jag bara säga att ja, det har funnits i 2 år, som BETA! Det är först nu som den färdiga mjukvaran är ute och bordet har de funktionerna som utlåvats.
Att uttala sig med "sälj skräpet, det kommer att löna sig i längden" gör bara att man dumförklarar sig själv. Datorborden är på inmarch med Maxxyz och Vista i täten och flera av våra största ljusdesigners och operatörer spår en lysande framtid för dessa borden.
Slutligen ett par ord till Niclas! För att vara opartisk så var det väldigt mycket reklam i ditt inlägg!

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

moreno,
mmmm, kanske var därför som jag började mitt inlägg med att just skriva att jag inte var opartisk ;)

Det är svårt att som ansvarig för ett varumärke hålla fingrarna ifrån tangentbordet på forum ibland, och jag hoppas att mitt inlägg framförallt kanske belyste trådens rubrik, snarare än att vara bara reklam. Jag ska dock ha som målsättning att bara svara på direkta frågor relaterat till Vistan i fortsättningen. Detta för att det är bättre med ett forum där slutanvändare diskuterar bra och dåligt med varandra utan inlägg från leverantören.

Hoppas att ingen tog illa upp....ber så hemskt mycket om ursäkt.

Nicklas Gustafsson
TEATERTEKNIK AB

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Nicklas: Utbildningen ni håller på Vistan som är gratis, är det oavsett om man köpt ett bord eller inte?

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Utbildning på Jands Vista erbjuds alla som är intresserade, och ingen behöver betala. Däremot så sker det lite på basis av tid och möjlighet eftersom jag även gör projekt. Så jag brukar samla ihop några till varje tillfälle och lite spontant hitta datum som passar både mig och de som vill lära sig bordet.

mvh
Nicklas

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Nicklas, jag som satte rubriken uppskattade ditt inlägg. Partiskt visst, men helt öppet så.
Skulle vara kul att få inlägg av ngn som provat det också.
Men hur fasen har ni tid och råd med utbildning gratis till alla som är intresserade? Menar du inte demo??

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Jag har lagt upp Vistaträningen i steg1 och steg2. Där emellan uppmuntrar jag till självstudier. Varje steg tar ca 2 timmar.
Demot som vi gör är samma sak som steg ett.

Det roliga är att jag tror att du ställer frågan baserat på dina tidigare erfarenheter av ljusbord, och antar därför att en utbildning ska vara en 3-dagars kurs.

Lightnig Dimension skrev en kul reccention där de sa att Vistan kommer att förändra ljusbranchen presic som VL1:an gjorde på 80-talet. Jag tror att de menade bland annat att vem som helst kan lära sig att programera rörligt ljus och göra avancerade saker på extremt kort tid (detta både på gott och ont givetvis).

Än så länge har jag inte träffat på någon som inte förstått konceptet, och inte kunnat hjälpligt ta sig igenom en produktion, efter att ha gått båda stegen.

Sen så tar det ju förståss lite längre att "lära sig hitta" och "känna" sitt bord i ett livesamanhang.


Nicklas Gustafsson
TEATERTEKNIK AB

Gäst

Inlägg av Gäst »

ETC/Avab Congo, utvecklat av ett gäng oerhört kompetenta svenskar, klarade Eurovision galant. Nja....inte som uthyrningsbord....möjligtvis till större evenemang men inte till den lokala festivalen.


I grund och botten så är Congo ett av det mest lätt arbetade borden på marknaden, beviset på detta är att på ett demo (i London) så lärde sig en scentekniker som inte kan stava till DMX att köra ljus och programera på Congo. Blir nog bäst på alla scener.
/Badboll

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Janne skrev:Nicklas.
Ang GrandMa, ja jag tycker det verkar intressant, är ju stort utomlands. Men hur många kan det bordet idag? Kommer det att bli efterfrågan i Sverige?
I sverige idag, (vad jag vet), finns 2 st bord på Mamma Mia, starlight har 3 st, Vi på Music&Lights har 1 Fullsize, 1 ultralight står på Konserthuset i Västerås, sen är det en drös (tror det är max 5) frilanstekniker som har varsitt. Men efterfrågan på borden börjar bli större och större.
Kommer man från hogvärlden är steget till MA inte så stort.
Jag har jobbat med bordet ett par år nu och tycker inte alls att bordet känns "gammalt". Mjukvaran är stabil och fungerar utmärkt. Nätverksmöjligheterna är oändliga och möjligheten till trådlös fjärrkontroll via en PDA är kanon.
Jag vet inte hur många som kan bordet idag, men vill man få en inblick i det så fungerar offline-editorn och 3d-visualisern ihop på samma dator.

Har inte kikat så mycket på vistan, men det verkar vara ett spännande sätt att jobba på.

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Var o jobba på en finlads båt nyligen där dom hadde ett Grand MA vart riktigt imponerad!!! har aldrig jobbat med MA förut men allt var enkelt och förvånadsvärt logist!!! det var precis som man vill att ett ljusbord ska vara!!! har dock bara haft tre dagar med bordet utan support men gillar det skarpt!!!!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tompe.. Körde inte du MA på tre dar på berget?? Jag har för mig att du var så förtjust av just den anledningen.. :)

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Brolin: nepp hadde ett Pronto till tv ljuset o vad han nu hette körde ett MA till övriga programmet!!!! kände att jag inte ville köra ett bord jag aldrig kört förut under dom förutsättningarna!!!!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ok.. Så var det kanske.. Men Pronto verkar ju rätt nice också.. :) FYI. Han heter Stefan.. ;)

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

just så var det ja stefan!!! där trilla den polleten ner!!! jorå pronto e helt ok!!! sitter o kör produktion på det nu!!!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

DanneL skrev:
Janne skrev:Nicklas.
Ang GrandMa, ja jag tycker det verkar intressant, är ju stort utomlands. Men hur många kan det bordet idag? Kommer det att bli efterfrågan i Sverige?
I sverige idag, (vad jag vet), finns 2 st bord på Mamma Mia, starlight har 3 st, Vi på Music&Lights har 1 Fullsize, 1 ultralight står på Konserthuset i Västerås, sen är det en drös (tror det är max 5) frilanstekniker som har varsitt. Men efterfrågan på borden börjar bli större och större.
Kommer man från hogvärlden är steget till MA inte så stort.
Jag har jobbat med bordet ett par år nu och tycker inte alls att bordet känns "gammalt". Mjukvaran är stabil och fungerar utmärkt. Nätverksmöjligheterna är oändliga och möjligheten till trådlös fjärrkontroll via en PDA är kanon.
Jag vet inte hur många som kan bordet idag, men vill man få en inblick i det så fungerar offline-editorn och 3d-visualisern ihop på samma dator.

Har inte kikat så mycket på vistan, men det verkar vara ett spännande sätt att jobba på.
Vad ligger priset på för ett Grand MA?

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Kolla med Starlight, de säljer MA

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tompe.. Vaddå för fproduktion.. Tell me.. Lite skvaller hemifrån.. :)

Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Tomas Sagersten »

Sitter o kör en produktion som heter Camping på tonhallen!!!

http://www.rymdensnojen.se/camping/

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Tompe.. Åh.. Den ville ju jag se.. Är den lika bra som det kändes som att det kunde bli med tanke på line-upen och temat?? Och kör de på tonhallen?? Jag trodde att de skulle fortsätta på Södra berget.. Är det Kjelle som levererar tekniken då eller??

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster