nätverks switch

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Hej jag tänker köpa en nätverksswitch att ha på FOH och en på scenen men vad ska man tänka på innan man köper?

För och nackdelar

Jag har hittat denna som jag tror ska funka för endamålet

https://www.komplett.se/product/820896/ ... al-details" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: nätverks switch

Inlägg av Emanuel Tilly »

Att tänka på innan man köper är vilken mängd trafik man kommer skicka, hur mycket man behöver koppla in på varje håll, redundans samt hur mycket du själv vill konfigurera.
Jag skulle valt en Cisco-switch, gärna Small Business-serien. Dom är stabila och går att konfigurera rätt enkelt.
Bandbredd? Oftast räcker 1gbps mellan scen och FOH, men om detta inte skulle vara fallet kan du med de flesta smarta eller manage-switchar lägga flera cat-kablar mellan scen och FOH och gruppa dom med "Link Aggregation" eller "LACP". Då får du större bandbredd + (kanske viktigast) en ökad redundans. Skulle en kabel gå av under gig så flyter trafiken på som vanligt fast med minskad bandbredd. Detta kan du tyvärr inte göra med den switchen du länkat då den är unmanaged.
Är man riktigt paranoid kan man ha 2st switchar på varje ände också, men det är inte nödvändigt.
Titta på den här, eller någon i denna serien, istället:
https://www.komplett.se/product/624134/ ... abit-2-sfp" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Tack tror jag börjar förstå lite mer iaf :)
Nätverk är inte min starka sida (än)
Tänkte dra 2st Cat6 till scenen mellan switcharna. Försvinner signalen på den ena är den andra kvar (förhoppningsvis).
Men att man kan använda 2st och inte bara ha en som backup måste ju göra så signalen blir stabilare på långa längder? Max längd är 100m på Cat5/6 kabel om jag har förstår rätt? Genom att köra nätverket mellan 2st switchar, måste ju göra signalen stabilare än att köra direkt från ljusbordet till en node?

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: nätverks switch

Inlägg av Emanuel Tilly »

Att köra 2st CAT6 mellan två switchar gör att du kan ha en backup-lina, men bara om du har en managed switch, inte en unmanaged. Det gör där emot inte att du kan gå över 100m. Du kan (bör) aldrig gå över 100m med vanligt koppar. Isåfall får du köpa en switch som har fiber-uplink så du kan köra fiber mellan switcharna.
Om du försöker köra 2st CAT6 mellan switcharna och du inte har en managed switch kan du få problem med loopar eller bara ett allmänt ostabilt nätverk.

Den switchen du länkade stödjer Spanning Tree Protocol (STP), vilket är protokollet switcharna använder för att förstå hur de är kopplade med varandra. Det gör att du antagligen inte borde få dessa problem, men oftast tar det ett par sekunder, ibland nästan en halv minut, för STP att hitta nya vägar vilket i andra sammanhang kan vara acceptabelt, men inget man vill vara med om under gig. Då är Link Aggregation bättre då det inte bryter trafiken alls.

Mer om Spanning Tree Protocol:
http://www.youtube.com/watch?v=uIr3u9bXESo" onclick="window.open(this.href);return false;

Mer om Link Aggregation:
http://www.youtube.com/watch?v=cjCVyKYYHRs" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Tänkte inte gå över 100m menar mer att man borde få en stabilare signal om man kan använda båda Cat6 linorna och inte bara ha en som backup lina. Men den switchen från Cisco som du länkade verkar mycket mer intressant.
Tror jag klarar mig på 100m som det ser ut idag.
Ska kolla in länkarna om STP och Link Aggregation :)

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tis 04 dec 2007, 01:46
Ort: Linköping, Ryd (Från Ljungsbro)
Kontakt:

Re: nätverks switch

Inlägg av Oskar Johansson »

Antingen så fungerar ethernet, eller så fungerar det inte, något mellanting behöver du inte fundera på (ok, nu förenklade jag det hela, men i stora drag så stämmer det.) Att dra två kablar ger inte en "stabilare" signal - hanteringen av flera parallella ethernetlänkar ligger på en ganska hög nivå i nätverket, ofta på protokollnivå. Det du vinner med att ha flera, parallella, länkar är dels prestanda (beroende på applikation), men främst redundans - om en länk går ner, t.ex på grund av kabelbrott så har du fortfarande den andra länken kvar (men även det här är en fråga om konfiguration)

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Vad är det mer man ska tänka på när man ska investera i ett mindre nätverk från FOH till scenen?

Till vilken längd är koppar 100% stabilt?
Upp till 100m men är det rekommenderat att aldrig gå över tex 80m för att det ska vara stabilt? Eller är 100m den längden?

Användarvisningsbild
Emanuel Tilly
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 19:25
Presentation: Ljus & Videotekniker som utgår från Göteborg.
Ort: Göteborg

Re: nätverks switch

Inlägg av Emanuel Tilly »

100m är längden. 80m är vid installation så användaren kan koppla in extra kabel i uttaget utan att göra förbindelsen ostabil.

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Okej :)

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Re: nätverks switch

Inlägg av JohannesOlsson »

Jag kan bara tala för ETCs bord, men de rekommenderar så "dumma" switchar som möjligt! ju mindre switchen lägger sig i desto bättre.
dvs inte konfigurationsmöjligheter på den utan hällde en billig sak som bara splittar passivt.

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: nätverks switch

Inlägg av Jonatan Bergman »

Kommer användas till ett avolite bord. Men det ska ju inte spela någon roll. Vill ha plug and play. Lätt, smidigt och stabilt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst