Midi till DMX

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Frank Sander
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2015, 09:39
Presentation: Coverbandsbassist som på grund av sitt intresse blir den som får se till att tekniken i bandet fungerar.

Midi till DMX

Inlägg av Frank Sander »

Halloj där ute.
Heter Frank och är ny medlem på detta forum. Har tittat runt lite och här verkar det finnas
både kunskap och vilja av att hjälpa andra. Det gillas !!!

Nu till min fråga:
I coverbandet som jag är med i så styr jag våra (glöd) lampor via midi vilket funkar väldigt bra
jag har en gammal burk från NDJ där jag har 8 kanaler in som sedan styr 8 par 56 Till/Från/Dimm

Detta är ett för vår del helt perfekt sätt att köra på då vi ändå har med en liten laptop med klick/backtracks. Så långt är allt frid och fröjd, sedan så sköter jag lite scanners och rökmaskin
via en fotkontroll men det är bara on/off som jag styr.
Så nu till frågans kärna, är där någon som känner till något bra sätt att omsätta midisignaler till Dmxprotokoll? Jag har tittat lite på olika lösningar där man använder ett separat ljusbord med midi ingång, men det verkar vara mest för att trigga igång färdiga scenes och chases.
det jag vill åt är att när jag proggar mitt ljus också kunna lägga in midikommandon som sedan skall omsättas till DMX.

Till exempel att midi kanal 16 ( där jag lagt mitt ljus ) note "C 4" skall motsvara DMX någonting ut. Det är inte så viktigt att jag får veta hur ett eventuellt protokoll ser ut vad det gäller midinote i mitt sequenser program i förhållande till utgående DMX signal.
där får det bli lite att testa sig fram.

Det viktiga är att jag kan köra allt via midi eftersom att det tar minimal datorkraft och (nästan) aldrig ställer till några problem.
Det helt optimala vore en liten "burk med Midi In och DMX ut där all omvandling sker under skalet. Jag vill inte köra flera olika program i datorn samtidigt utan bara sequenserprogrammet.
Om det finns någon som har erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips och tricks.

Ha det gött // Frank

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Midi till DMX

Inlägg av Emil Brolin »

Showmagic..

Frank Sander
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2015, 09:39
Presentation: Coverbandsbassist som på grund av sitt intresse blir den som får se till att tekniken i bandet fungerar.

Re: Midi till DMX

Inlägg av Frank Sander »

Tack för tipset Emil.

Men detta verkar vara ett program där man bygger färdiga chases, tilts, dimm etc.
Och är inte riktigt det jag är ute efter.
Jag kanske uttryckte mig dåligt men det jag är ute efter är någon sorts översättare som jag bara hakar på en midiutgång och hämtar ut dmx signalerna.

Som exempel:
Jag tycker ner "C 1" på mitt midi klaviatur och via "omvandlaren" så skiftar mina
scanners till rött ljus. Sedan trycker jag till exempel på ett "H 4" och då gör de ett svep
till vänster, ja du förstår hur jag menar.

EN SÅDAN VILL JAG HA !!!

Men du ska ha tack i alla fall, och jag tar som sagt gärna emot fler tips om någon har....
Ha en skön dag // Frank

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Midi till DMX

Inlägg av Emil Brolin »

De flesta ljusprogram har väl MIDI-in triggning..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Midi till DMX

Inlägg av Jonas Larsson »

Frank Sander skrev: Som exempel:
Jag tycker ner "C 1" på mitt midi klaviatur och via "omvandlaren" så skiftar mina
scanners till rött ljus. Sedan trycker jag till exempel på ett "H 4" och då gör de ett svep
till vänster, ja du förstår hur jag menar.
Hej Frank och välkommen.

Problemet är att om du har 4 olika scanners så är det 4 st olika dmx kanaler som behöver få nya värden. Det fungerar inte riktigt så att man kan konvertera det rakt av, som kanske går om man har en enda dimmerkanal som dina gamla lampor så att säga.

Du behöver programmera alla dina scannrar till rött, spara det i en sekvens/program eller vad man vill kalla det. Sedan får du trigga den aktuella sekvensen/programmet via en midi note. Sedan en sekvens/program för svepningen och då en ny midinote som triggar detta.

Jag själv har aldrig använt midi, så det kanske är någon annan här som vet om man kan lösa det på något annat sätt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Midi till DMX

Inlägg av Jonas Larsson »

Gör gärna en sökning på "midi" på forumet, ger 261 träffar. Tror frågan har varit uppe tidigare med förslag på lösningar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Frank Sander
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2015, 09:39
Presentation: Coverbandsbassist som på grund av sitt intresse blir den som får se till att tekniken i bandet fungerar.

Re: Midi till DMX

Inlägg av Frank Sander »

Aha, ok

Om jag då förstår det hela rätt så skall jag då "tala om" för varje enhet att nu är det till exempel rött som gäller för att sedan gå över i blått och göra ett svep.
Och detta skall då "proggas" för varje enhet ?

I dagsläget har jag 6 enheter och om jag då vill att alla skall göra samma sak måste jag då bygga en sekvens i ett fristående program eller ljusbord för att då trigga just den med min midisignal ?
Min tanke är att på sikt komplettera med ledkannor då betyder det att jag kommer att behöva komplettera varje sekvens varje gång jag kompletterar med en ny lampa eller effekt ?
Jag trodde att det var så enkelt att man bara kunde koppla vidare i IN / OUT kedjan.
Så synkar jag ju idag, dvs. jag har en enhet som master de andra i slave och det funkar ju bra bortsett från att det ju då är "mastern" som bestämmer vad som sker i ljusväg.


Jag har inte jobbat så mycket med det här med DMX-styrningar så ni får ursäkta att mina funderingar och frågor har lite nybörjare över sig.

Men stort tack både till Emil och dig, Jonas för hjälp och tips.
Jag kommer säkert med flera frågor.....
Ha det..... // Frank

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Midi till DMX

Inlägg av Niklas Elste »

du kan utan problem få flera amaturer att göra samma sak

problemet är att vist midi innehåller tilräkligt med information för att styra armaturer men det finns nästan inga som implementerar midi som styrsignal för varje kanal som sen går över i dmx
man skulle kunna översätta en not till en kanal med en given styrka (tror faktiskt jag har en demux som gör det men då midi-0-10v) men styrning ar amaturer framför allt rörliga och liknande kräver oftast en lite mer rafinerad kordinering
så där av kör man dmx via ett ljusbord eller dator och que ar olika scener med tillexempel midi

jag har kört dmxcontrol och midi körde en hel musical med det, inte ett tekniskt problem förutom användar fel hadde bara med hur oteknisk personen var som skulle sköta det

då körde jag entec usb->dmx

Frank Sander
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 28 aug 2015, 09:39
Presentation: Coverbandsbassist som på grund av sitt intresse blir den som får se till att tekniken i bandet fungerar.

Re: Midi till DMX

Inlägg av Frank Sander »

OK
Nu börjar det ljusna :D
Jag får forska lite i alternativen på lösningar
Vill ju helst inte köra med två program öppna då jag har en ganska liten laptop
Så det får nog bli något enkelt litet ljusbord som jag då triggar via midi.
Så om någon har tips om ett bra sådant tar jag gärna emot det.
Har kanske lite förutfattade meningar, men vill helst inte köra med typ Behringer och
motsvarande.

Tack Niklas för tips och tricks
Ha det gott // Frank

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Midi till DMX

Inlägg av Emil Brolin »


Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Midi till DMX

Inlägg av Emil Brolin »

Det slog mig just att jag kontrollerar ju faktiskt mitt ljudprogram med MIDI (förvisso en USB-kontroller, men ändock MIDI). Jag kör Sunlite som jag med databakgrund snarare än ljusbordsbakgrund tycker är lysande.
Man bygger scener etc och knappar för färg, mönster, positioner etc som man sen har på arbetsytan på skärmen. Sen är det bara att trycka ner shift-tangenten och med musen klicka på den scen/knapp man vill styra med MIDI. Sen rör man bara den ratten/tangenten etc på den MIDI-kontroller/keyboard man vill trigga med så kopplar programmet ihop automagiskt.
Skälvklart måste man ställa in programmet så att den pratar med MIDI-kontrollern, men det var enkelt. Man kan även ha separata MIDI-kontrollers för att trycka på knappen och en för att ändra tex hastighet på rörelsen.
Ladda ner och testa programmet på http://www.nicolaudie.com. Tycker du om det köper du ett interface. De är inte jätteblodigt dyra i enklaste version.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Midi till DMX

Inlägg av Jonas Larsson »

Frank Sander skrev:Aha, ok

Om jag då förstår det hela rätt så skall jag då "tala om" för varje enhet att nu är det till exempel rött som gäller för att sedan gå över i blått och göra ett svep.
Och detta skall då "proggas" för varje enhet ?

Ja, detta måste programmeras. Så får du sedan trigga programmet via midi.

I dagsläget har jag 6 enheter och om jag då vill att alla skall göra samma sak måste jag då bygga en sekvens i ett fristående program eller ljusbord för att då trigga just den med min midisignal ?

Ja. Vill du alltid att alla 6 enheter ska göra samma sak går det lägga dem på samma adress, men du får mycket mer flexibilitet om du lägger dem på olika adresser.


Min tanke är att på sikt komplettera med ledkannor då betyder det att jag kommer att behöva komplettera varje sekvens varje gång jag kompletterar med en ny lampa eller effekt ?

Det beror på hur dyrt ljusbord du har, ett billigare klarar inte alltid köra flera "program" samtidigt. De dyrare kan köra flera program samtidigt. Så du kan ha ett program som kör tex scanners/movingheads och samtidigt ett som kör dina ledkannor. Kort sagt får du mer finesser för pengarna med en datormjukvara än ett "riktigt" ljusbord. Vill ni ha allt förprogrammerat har ni ändå kanske inte så stor nytta av så mycket fysiska reglar/knappar.


Jag trodde att det var så enkelt att man bara kunde koppla vidare i IN / OUT kedjan.
Så synkar jag ju idag, dvs. jag har en enhet som master de andra i slave och det funkar ju bra bortsett från att det ju då är "mastern" som bestämmer vad som sker i ljusväg.

Jo, men då kör du ju på enhetens interna musikstyrning, dvs du kan inte programmera något själv/styra med midi? Alt vissa enheter som har ett mindre inbyggt minne som går att programmera. Men dessa brukar också triggas av tid/ljud och inte midi.


Jag har inte jobbat så mycket med det här med DMX-styrningar så ni får ursäkta att mina funderingar och frågor har lite nybörjare över sig.

Men stort tack både till Emil och dig, Jonas för hjälp och tips.
Jag kommer säkert med flera frågor.....
Ha det..... // Frank
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Midi till DMX

Inlägg av Niklas Elste »

Frank Sander skrev:OK
Vill ju helst inte köra med två program öppna då jag har en ganska liten laptop

Har kanske lite förutfattade meningar, men vill helst inte köra med typ Behringer och
motsvarande.
när jag körde musikal med dmxcontroll så körde jag video från samma dator och inga problem med lagg eller liknande så det kan ligga i bakrunden och tar inte mycket kraft alls

och som nån tidigare sa man bara lär in vilka midi noter som skickas vid scenbyten i programmet
och jag körde för enkelhetens skull en Behringer BCF2000 B-Control Fader för att det skulle vara så enkelt för operatören som möjligt då kunde jag ju bara säga den knappen är frammåt

så även jag använder B-produkter :P men jag skickar inge ljud igenom dom (fick nog av det efter användande av ultracurve)

Robert Magnusson
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 30 maj 2010, 13:59
Presentation: Jobbar med ljud, ljus, reklam, nöjen, event, äventyr där kunden vill ha det.

Re: Midi till DMX

Inlägg av Robert Magnusson »

Hej.

Som tidigare sagt så har i princip alla ljusprogram stöd för midi note för att trigga en cue eller scen.
Beroende vad du kör för musikprogram så finns det en del plug-ins som kan hjälpa dig. Typ. http://www.dmxis.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Vill du hålla dig till hårdvara så rekommenderar jag http://www.lanbox.com" onclick="window.open(this.href);return false; som är gjort för midi till dmx.
Har ev en begagnad av den äldre modellen :)

//Robert

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster