MA2 Tidskod

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Philip Morberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 10:06
Presentation: Mångsysslare som jobbar med både ljud, ljus och bild.
Ort: Stockholm
Kontakt:

MA2 Tidskod

Inlägg av Philip Morberg »

Tjena,

alright, sitter och funderar på hur jag ska ta mig an det här med tidskod som jag inte gjort tidigare.

Jag har en dansshow med ca 40 backtracks och en paus på mitten. Den är ungefär 2 h och 15 min lång inkl. 20 min paus.
I dagsläget ligger alla cirka 390 ljuscuer i en Seqence.

Låtarna spelas från qlab och det bästa vore om man kunde klicka igång qlab i början av showen, qlab sköter byte till nästa track, sköter pre wait (och det då samtidigt ska vara black) och låter även skicka tidskod till MA som i sin tur sköter alla ques.

När det sen kommer till paus så kan det ju variera några sekunder från gång till gång så då vore det perfekt om man släckte salongsbelysningen och kickade igång showen på nytt.

Men hur är lättast att göra?

Ska jag separera alla låtar i varsin sequence eller ska jag låta det vara kvar i en?
Hur är lättast att lägga in tidskod i tracksen, vilka program använder ni?
Ska jag lägga olika timmar på tracksen eller kan det gå löpande?
Vilket format och vilken framerate ska jag använda på tidskod?

Tanken är att jag kommer lägga:
CH 1 - L
CH 2 - R
CH 3 - Tidskod
(CH 4 - Klick)

Vad säger ni om att använda klick för sångerska som är med och sjunger några låtar? Det förstör inget för tidskoden om jag tar bort det i vissa låtar va? För vissa tracks ska nämligen vara en seamless övergång på ;)

Värt att berätta kan vara att 2 filmer används i showen och spelas också upp i Qlab men jag gissar att detta inte har någon betydelse så länge de har tidskod?

Ge mig tips på allt ni kan komma på med MA, Qlab och tidskod :)

Tack på förhand!

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: MA2 Tidskod

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hej,

Det enklaste är väl att låta Qlab generera miditidskod, MTC. Sedan låter du ljusbordet slava till detta.
Jag skulle göra en MTC start per låt, sedan kan man välja att låta Qlab själv gå igenom hela listan själv eller trigga q per q.
Film är det samma sak med, en MTC start per film, om de nu inte går ihop med ett musiktrack.

Daniel

Philip Morberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 10:06
Presentation: Mångsysslare som jobbar med både ljud, ljus och bild.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MA2 Tidskod

Inlägg av Philip Morberg »

Tack för snabb info, grymt!!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: MA2 Tidskod

Inlägg av Johannes Olsson »

Här kommer massa info om hur jag brukar göra detta. Måste inte läsas! :D ;-)

Som Danjel säger; Qlab sänder tidskod, och en MTC(Midi time code) per sång.
Jag gör detta ganska ofta. och brukar köra olika timmar per låt, så att man håller isär dem. Har man mer en 24 låtar kan man dela upp dem.

T.ex. Låt ett i Qlab startar med MTC 01.00.00.00
Ljus 1 för första låten börjar med MTC 01.00.00.05 (aldrig rekommenderat att börja på .00 då ett litet delay can uppstå, och första farme kan missas.)
T.ex. Låt två i Qlab startar med MTC 02.00.00.00
Ljus 1 för andra låten börjar med MTC 02.00.00.05

Om hon ska sjunga live (utan backtrack) så kan du ju köra just den delen manuellt. Bara för att vissa delar går på MTC måste inte allt göra det. :wink:

Är det blacks i filmerna krävs ju ingen tidskod på dem. Bara när du behöver byta ljus.

I Qlab brukar jag köra grupper per låt. De innehåller låt, MTC och Stop MTC som grund. sedan kan man fylla på med filmer, fades osv.
Jag kör "Start all childs..." på gruppen, och sedan lägger jag en delay på Stop Qt som har samma, eller lätt avrundad uppåt tid som låten. Detta gör att när MTC sedan stoppat så börjar nästa grupp, med ny låt och MTC.

EDIT: Jag kan inte MA, men på Cobalt/Congo fins "Auto Locate" som alternativ när man kör tidskod. Detta gör att om man har en del utan tidskod, och hamnar fel där, så hoppar den rätt när den får tidskod. Utan den så måste man stå i Qt före den tidskod som kommer, matchar inte inkommande med nästa Qs tidskod så händer inget.

Massa utsvävad info där inte allt var efterfrågat, men jag babblar lite mycket ibland! ;-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster