MA Dot 2 tankar

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

MA Dot 2 tankar

Inlägg av Holger Cerderberg »

MA2 har ju länge varit ledande på svenska event nu enligt mig och känns som det bord som förespråkas av oss svenskar och visst uppdaterar de programvara osv men ett bra tag sedan MA släppte nya produkter

Tänkte därför fråga vad folk tror om den nya Dot 2 modellen, visst att den inte riktar sig till de största eventen som MA2 gör men vad jag har tittat känns det som ett bra bord för teater och mellan stora event scener.

Ni som jobbat längre med MA2:an vad tror ni om nya bordet?

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Gustav Fröding »

Mina spontana tankar hittills:

Eftersom de kör annan mjukvara än MA2 och har ett gränssnitt som är enklare utformat och andas enkelhet är det säkerligen ett bra "instegsbord" som gör det lätt(are) för någon som är helt grön på området att komma igång. Man kan väl kanske se det som en utmanare till ultralight rent prestandamässigt (?).

Huruvida bordet kommer slå eller ej hänger förmodligen mycket på om de lyckas göra show-filerna kompatibla mellan dot2 och MA2. Lyfte frågan på LLB och det var inga raka svar men det lät som att de tittar på det iallafall. Skulle de inte vara kompatibla känns det som att marknaden kommer vara mycket mer begränsad, då (iallafall jag) gärna hade haft möjligheten att vid behov uppgradera till MA2 utan strul.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Vi fick en demo på LLB, min spontana åsikt är att det är ett mycket bra initiativ överhuvudtaget att så starkt fokusera på användarvändlighet hos ett ljusbord.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Jacob Henriksen »

Som de sa på LLB så var tanken "två youtubeklipp så är man redo att köra". Och det är nog precis ett sådant initiativ som behövs. Men såklart på bekostnad av en del funktioner. Det enda nackdelen jag ser är filernas uppåtkompatibilitet mot MA2 som inte var riktigt solklar. Det som sas på LLB var iallafall att Dot 2 hade en helt egen 3D-programvara.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

MA Dot 2 tankar

Inlägg av Fredrik Thörn »

Hur såg prisbilden ut?

Får nog klämma lite på det nere i Frankfurt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Gustav Fröding
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 10 jul 2010, 21:51
Presentation: Frilansar som ljustekniker/ljusdesigner. Utgår från Jönköping.
Ort: Jönköping

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Gustav Fröding »

Vill minnas att det pratades om ~75.000kr för dot2 core utan extra vingar. Kommer inte ihåg listpriser på de andra varianterna, men det kanske nån annan snappade upp?

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Robin Skarp »

Jag blir ledsen när dem lägger tid på ny programvara, jag tycker ma2 ligger lite efter i pixelmapping och effektgeneratorn.

Men bortsett från det så kändes det väldigt logiskt!
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Holger Cerderberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 13:38
Presentation: jag är en glad och ljus intresserad person som alltid ger järnet
Ort: Stockholm

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Holger Cerderberg »

Snappade inte upp priset för vingarna men vet att nya node:en kommer ligga på runt 12.000kr listpris, det stämmer också att den ska få sin egen 3D och mjukvara till dator.
Asso onPC kommer inte få uppdatering att stödja bägge borden utan det utvecklas en separat onPC Dot version var vad jag fick höra på llb

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

MA Dot 2 tankar

Inlägg av Fredrik Thörn »

Om dom inte löser så att de blir kompatibelt med MA2 så känns det som ett onPC kit eller en beg ultra light kommer kännas mer aktuell för de flesta. Enklare att uppgraderar och enklare att kunna plocka med show-filer till inhyrda på arr.

Så går mina tankar iaf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Jonatan Bergman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 81
Blev medlem: tis 24 jun 2014, 01:47
Presentation: Hej jag heter Jonatan Bergman (JiBe Light)
Ort: Borås

Re: MA Dot 2 tankar

Inlägg av Jonatan Bergman »

Jag gillar formatet på core. litet smidigt med 2st inbyggda tutch screens. Gillar att man slipper släpa med skärmar det är Ström och dmx sen är det bara köra :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster