Enklast möjliga DMX styrning

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Per Johanson »

Hej!

Håller på och hjälper en förening att uppdatera sin utrustning. I dag sitter det något som liknar Anytronics Minidesk som sedan analogt styr en 8 ch dimmer. Dimmern är hyfsat modern och tar även emot dmx. Här skulle en DMX-version av Minidesk kunna göra jobbet.

Förutom dessa dimrade kanaler finns det även behov av att styra ett antal kretsar med någon typ av latchande switchar. Alltså, tryck en gång lampan tänds, tryck en gång till lampan släcks. Idag sköts detta med ett gäng reläer som jag knappt fattar hur det hänger ihop. Tänker mig att man ska byta ut hela denna del mot switchpacks och någon typ av styrning.

Alla typer av styrning som jag hittat är alldeles för komplex för användningsområdet. Jag behöver som sagt 8 reglar och 16 knappar med latching-funktionalitet som skickar DMX. Ingen programmering, inga displayer, men gärna en diod som berättar om knappen är intryckt eller ej.

Ska man kolla på installationsstyrningar kanske? Använder de DMX?
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Niklas Elste »

budjet ?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Per Johanson »

Tillräcklig? Jag hittar inga referenser så jag har ingen aning.

Det som är närmast hittills är Anytronics Minidesk 12 DMX då man kan använda flashknapparna till av/på på andra kanaler än den regeln som sitter alldeles ovanför. Men det är lite för tunt med kanaler. Och flashknappar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Jonas Larsson »

Vet inte om du hittar det i samma burk tyvärr, när du ska ha så många latchande knappar, men en kombination av dessa kanske fungerar?


Reglar:
http://shop.showtec.co.uk/lighting-cont ... emaster-16" onclick="window.open(this.href);return false;

Switchar:
http://www.elationlighting.eu/default/dmx-16-sw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Säljs under diverse olika namn. Vet inte kvalitén, men de kanske gör jobbet?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Per Johanson »

Elation har ju en som heter SDC-16 som har ännu mindre saker som kan gå fel än Showtecen. Hade inte hittat Switchburken, den löste ju det hela på ett elegant sätt!

Nä det är nog svårt att få det att hända i samma burk, inser det också!

Tack Jonas!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Enklast möjliga DMX styrning

Inlägg av Jonas Larsson »

Om du inte behöver flash på dimmerkanalerna så funkar ju den burken fint! Desto mindre inställningar desto bättre.

Läs på lite om switchburken bara, så att den verkligen gör det du tror, har inte använt den själv nämligen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster