Tips önskas om PC styrt ljus. Gärna midi trigg

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Albin Roslund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 22:05
Presentation: ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ort: Uppsala

Inlägg av Albin Roslund »

okej :) nån som har förslag på nått "open DMX USB" program *
förutom Chamsys*

trevlig helg! :) //A

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »


Albin Roslund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 22:05
Presentation: ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ort: Uppsala

Inlägg av Albin Roslund »

hah såklart ;) :) några andra program ?? vore kul o prova me lite olika :)

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »


Albin Roslund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 22:05
Presentation: ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Ort: Uppsala

Inlägg av Albin Roslund »

*hurra* GULD! tackar så mkt! :D

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Finns det några vettiga mjukvaror till mac, eller är det PC som gäller i ljus-samman hang?

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Per Samuelsson skrev:Finns det några vettiga mjukvaror till mac, eller är det PC som gäller i ljus-samman hang?
Chamsys går att köra på mac genom X11. Har aldrig testat dock eftersom PC-vingen måste flashas om och det blir annat bök och stök.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Att flasha om PC wingen går inte allt sådant att beställa genom ÅF eller Chamsys direkt? Dom verkar i övrigt ha väldigt bra support =)
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Finns det några vettiga mjukvaror till mac, eller är det PC som gäller i ljus-samman hang?
Jands Vista finns till både Mac och PC. Titta in på www.jandsvista.com för mer info och nedladdning av demo.

Vista för PC och Mac kan köras antingen bara med dator eller med en av de "vingar" som finns till; M1, S1 och S3. Dessa vingar kan också fungera som extravinge till konsolerna T2 och T4.

Oavsett hur du vill köra så är programvaran och syntaxen densamma. Hör av dig om du vill ha mer info.

/Mats Lindgren, Primetec AB
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Sebastian Holmbom skrev:Att flasha om PC wingen går inte allt sådant att beställa genom ÅF eller Chamsys direkt? Dom verkar i övrigt ha väldigt bra support =)
Vill minnas att du kan ladda ner alternativ firmware från deras supportsida. Kanske måste man vara betatestare, jag kommer inte ihåg.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Per Moneeo
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 08:07
Presentation: Arbetar som ljudtekniker i livesammanhang, komponerar och producerar musik för event, media och smakupplevelser. Kolla gärna in vår webb www.tasteofsound.se för mer info.
Kontakt:

Inlägg av Per Moneeo »

Mats Lindgren skrev:
Finns det några vettiga mjukvaror till mac, eller är det PC som gäller i ljus-samman hang?
Jands Vista finns till både Mac och PC. Titta in på www.jandsvista.com för mer info och nedladdning av demo.
Kalasbra, det hade jag inte en aning om, vad ligger prislappen på för mjukvaruversionen.

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Har åtminstone tips på vad du inte ska köra om driftsäkerhet är viktigt; Martin Light Jockey. Funkar smärtfritt och bra för det mesta - men så *pang* lite när den har lust får den för sig att t.ex. "tappa bort" DMX-signalen och gör det omöjligt att styra någonting över huvud taget. Dessutom byggt med gammal, omodern teknik och utrustat med ett för dagens mått värdelöst simuleringsverktyg.

Skulle rekommendera en liten Enttec USB>DMX låda, kostar under tusenlappen och funkar till en hel del program, både gratis och inte.
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Som alla säkert vet gillar jag LJ, men oavsett det. Det är inte precis så att det behövs kärnfysik för att spotta ut de få långsamma ettor och nollor som behövs för DMX :)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Har aldrig haft något problem med MLJ mer än en gång när installationen var skadad, men det löstes med att installera om.

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Jag använder Lightjockey till många av de jobb vi gör. Både tillfälliga och permanenta installationer. Har aldrig haft problem med att LJ släpper DMX-signalen. Du kanske har något problem med den dator du kör det på? LJ körs bäst på en dator som är dedikerad för programmet - dvs utan att massa annat skrot är installerat på den.

Om någon rycker ur dongeln och sedan sätter i den igen, måste programmet startas om för att skicka ut DMX. Det har hänt vid något tillfälle och kan vara en felkälla som man inte alltid tänker på.

Martin har sålt 8000 Lightjockey de senaste två åren - det tror jag inte man skulle ha gjort om programmet var otillförlitligt =)

Observera att jag inte vet hur Lightjockey fungerar med Windows Vista. Ovan syftar jag på att det körs med Windows XP. Vi har snabbtestat att köra det med Vista, men har då haft problem med att Vista slarvat bort dongeln vid vissa uppstarter. Martin jobbar på att lösa problemet.

Allt gott,
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Är det någon som har koll på om det finns fler boxar än Daslight/Sunlight som går att köra stand-alone med möjlighet att byta program.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Lanbox har lite stand-alone har jag för mig.
www.lanbox.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster