Cobalt

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Christian Abrahamsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 13:07
Presentation: Ljus- och scentekniker. Jag fick upp intresset för teatertekniken i gymnasiet när jag läste teaterestet. Det tog mig vidare till K3 i Malmö, till Di i Stockholm och till slut tillbaka till västkusten där jag numera jobbar som ljustekniker och gör lite ljussättningar på sidan om.
Ort: Göteborg

Cobalt

Inlägg av Christian Abrahamsson »

Jag har ju blivit lite nyfiken på Coblaten. Är det någon som har testat något? Både konsolen i sig men också att lägga in programvaran i en congo jr och koppla till en touchskärm. Och vad tror ni om potentialen i den, är det något som känns intressant?

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Cobalt

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag har inte kännt mer på den än på demo. men den verkar lovande tycker jag. en hel del saker som jag saknat har fixats. men har tyvärr ingen bättre erfarenhet av den.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Cobalt

Inlägg av Nicke Löfgren »

Såg intressant ut :D :D

http://www.youtube.com/watch?v=02zxWM0ONzA" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Hej,
Jag är förvisso väldigt partisk.
Men har också jobbat på dom flesta ljusbord. Cobalt är utan konkurrens det snabbaste bordet att jobba på. Mycket på grund utav att du kommer åt alla parametrar på en rörlig lampa/media server samtidigt. Vi har jobbat enormt mycket med pekskärms interfacet, vilket har blivit väldigt bra. Hårdvaran är fantastisk. Man klarar 32 universum, utan externa processor burkar, endast DMX noder.
Du kan också få upp till 25 ändlösa encoders för att kontrollera parametrar.

Går utmärkt att köra på Congo hårdvaran.
Uppgraderingen är gratis och du kan ha både Congo och Cobalt installerat samtidigt på din Congo.
Vi har flera beta testare som har kört så.

Christian Abrahamsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 13:07
Presentation: Ljus- och scentekniker. Jag fick upp intresset för teatertekniken i gymnasiet när jag läste teaterestet. Det tog mig vidare till K3 i Malmö, till Di i Stockholm och till slut tillbaka till västkusten där jag numera jobbar som ljustekniker och gör lite ljussättningar på sidan om.
Ort: Göteborg

Re: Cobalt

Inlägg av Christian Abrahamsson »

Bullen Lagerbielke skrev:Hej,
Jag är förvisso väldigt partisk.
Men har också jobbat på dom flesta ljusbord. Cobalt är utan konkurrens det snabbaste bordet att jobba på. Mycket på grund utav att du kommer åt alla parametrar på en rörlig lampa/media server samtidigt. Vi har jobbat enormt mycket med pekskärms interfacet, vilket har blivit väldigt bra. Hårdvaran är fantastisk. Man klarar 32 universum, utan externa processor burkar, endast DMX noder.
Du kan också få upp till 25 ändlösa encoders för att kontrollera parametrar.

Går utmärkt att köra på Congo hårdvaran.
Uppgraderingen är gratis och du kan ha både Congo och Cobalt installerat samtidigt på din Congo.
Vi har flera beta testare som har kört så.

Det låter helt klart väldigt intressant! Speciellt att uppgradera Congon redan nu till Cobalt och köpa till en touchscreen.

Har ni några planer på att släppa en ny hårdvara anpassat för turné, som junior?

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Japp, det kommer mera hårdvara. Och ännu mer håller på att planeras.

Uppgraderingen till Cobalt finns redan nu att ladda ner och är gratis.
Om man ska köpa touchskärm till Cong hårdvaran, tänk på att kolla in dom rekomenderade modellerna på ETC hemsida.

Eric Holmberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 16:36
Presentation: Jag jobbar på One Two Sales http://www.onetwosales.se med projekt. Jag är även frilands ljus och video knickedick. Tidigare har jag bland annat jobbat på Den Norske Opera & Ballet som ansvarig för video arbetet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Eric Holmberg »

One Two Sales kommer ha ett release event för Cobalt inom en snar framtid. Den som är nyfiken kan anmäla sig till nyhetsbrevet på http://www.onetwosales.se" onclick="window.open(this.href);return false; om man vill ha inbjudan till eventet.
Om man inte kan hålla sig så kan man kontakta mig på 0761038386 så kan jag eventuellt ordna en Cobalt demo hos oss på One Two Sales i Solna.

Användarvisningsbild
Jan Pettersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 09 jan 2011, 18:11
Presentation: Driver företag vid namn Gotland Ljus & Ljud AB.
Ort: Visby

Re: Cobalt

Inlägg av Jan Pettersson »

Finns det någon anledning att INTE installera Cobalt på ett congo jr?

Eric Holmberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 16:36
Presentation: Jag jobbar på One Two Sales http://www.onetwosales.se med projekt. Jag är även frilands ljus och video knickedick. Tidigare har jag bland annat jobbat på Den Norske Opera & Ballet som ansvarig för video arbetet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Eric Holmberg »

Det tycker jag inte. Om du inte kommer överens med Cobalt, kan välja om du vill köra Congo eller Cobalt genom att hålla in F1 eller F2 under uppstart av bordet.

Användarvisningsbild
Jan Pettersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 09 jan 2011, 18:11
Presentation: Driver företag vid namn Gotland Ljus & Ljud AB.
Ort: Visby

Re: Cobalt

Inlägg av Jan Pettersson »

Jag tyckte det också, det är väl typ samma grund som Congo i alla fall?

Eric Holmberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 16:36
Presentation: Jag jobbar på One Two Sales http://www.onetwosales.se med projekt. Jag är även frilands ljus och video knickedick. Tidigare har jag bland annat jobbat på Den Norske Opera & Ballet som ansvarig för video arbetet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Eric Holmberg »

Jan Pettersson skrev:Jag tyckte det också, det är väl typ samma grund som Congo i alla fall?
Jo det kan man säga, man känner sig snabbt hemma med Cobalt.

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av JohannesOlsson »

Kört Cobalt på en JR, med en 19" tuch screen till. Ja jävlar vad smidigt! körde livegig "on the fly" och arbetade mycket direkt på skärmen med den nya direkt select och divice controls dock. snabbt och smidigt med grupper och paletter. mycket bättre översikt en förut.

En kolega slängde in det på ett "Stor Congo" som han tänkte skrota då det var för slött med Congo 6.4.1 men han ansåg det vart mycket snabbare med cobalt 7.0.1.

Jag ser ingen anledning att inte byta förutom en bugg som tydligen gör att om man har backup bord, kan det ta över. men kör man utan backup så rock on!

Johannes Olsson

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

JohannesOlsson skrev:Kört Cobalt på en JR, med en 19" tuch screen till. Ja jävlar vad smidigt! körde livegig "on the fly" och arbetade mycket direkt på skärmen med den nya direkt select och divice controls dock. snabbt och smidigt med grupper och paletter. mycket bättre översikt en förut.

En kolega slängde in det på ett "Stor Congo" som han tänkte skrota då det var för slött med Congo 6.4.1 men han ansåg det vart mycket snabbare med cobalt 7.0.1.

Jag ser ingen anledning att inte byta förutom en bugg som tydligen gör att om man har backup bord, kan det ta över. men kör man utan backup så rock on!

Johannes Olsson
Kul att det funkar så bra! :D

När uppstår den buggen du skrev om? Har inte sett det själv eller hört någon annan ha problem med det"

Eric Holmberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 07 mar 2008, 16:36
Presentation: Jag jobbar på One Two Sales http://www.onetwosales.se med projekt. Jag är även frilands ljus och video knickedick. Tidigare har jag bland annat jobbat på Den Norske Opera & Ballet som ansvarig för video arbetet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Eric Holmberg »

JohannesOlsson skrev:Kört Cobalt på en JR, med en 19" tuch screen till. Ja jävlar vad smidigt! körde livegig "on the fly" och arbetade mycket direkt på skärmen med den nya direkt select och divice controls dock. snabbt och smidigt med grupper och paletter. mycket bättre översikt en förut.

En kolega slängde in det på ett "Stor Congo" som han tänkte skrota då det var för slött med Congo 6.4.1 men han ansåg det vart mycket snabbare med cobalt 7.0.1.

Jag ser ingen anledning att inte byta förutom en bugg som tydligen gör att om man har backup bord, kan det ta över. men kör man utan backup så rock on!

Johannes Olsson
Kul! Det är många som är väldigt nöjda efter uppgradering, Framför allt om man skaffar en Touch skärm. Extra kul med han som tyckte att storcongot blev snabbare med Cobalt.
Stadsteatern hade en snygg lösning med ELO skärmen över direct selects fälten(då de blir överflödiga med Coblat när man har touch skärm)

https://www.dropbox.com/s/4ilf50pewy9f8db/photo.JPG

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av JohannesOlsson »

Kul att det funkar så bra! :D

När uppstår den buggen du skrev om? Har inte sett det själv eller hört någon annan ha problem med det"
Jag vet inte Bullen, det står i ETC Release Note. ;-) Ja, jag läser dem!

Sida 6:
Known Issues Remaining in v7.0.1 [Continued]

RND 0001790 In some situations, Backup consoles can spontaneously activate and take control of the system

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

JohannesOlsson skrev:
Kul att det funkar så bra! :D

När uppstår den buggen du skrev om? Har inte sett det själv eller hört någon annan ha problem med det"
Jag vet inte Bullen, det står i ETC Release Note. ;-) Ja, jag läser dem!

Sida 6:
Known Issues Remaining in v7.0.1 [Continued]

RND 0001790 In some situations, Backup consoles can spontaneously activate and take control of the system
Uppenbarligen läser inte jag dom :-(
Konstigt, har inte hört att det ska ha varit problem.
Får börja läsa release notes :-)

JohannesOlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 29 okt 2005, 17:11
Presentation: LD/Ljustekniker Estrad Södertälje.
Kör Cobalt/Congo som favoritbord.
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Cobalt

Inlägg av JohannesOlsson »

Haha! Ingen fara Bullen!
Release nots är för chickens. ;) bara att uppdatera och köra!

Johannes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster