Live-/teater-/"nåt-annat"-bord

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Gustav Fridborg
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 20:01
Presentation: Nyfiken nybörjare på 22+. Har sysslat med lika väl ljud som ljus sedan jag var 15. Har ingen större utbildning = självlärd.

Live-/teater-/"nåt-annat"-bord

Inlägg av Gustav Fridborg »

Tjena!

Har hängt med på forumet och läst ett tag och ser att det pratas om olika ljusbord för olika ändamål. Fast ändå inte på något vis.
Det verkar idag som att borden blir mer och mer "all-around"-bord medans att det kanske för 15 år sedan var mer: Teaterbord för dom som har pengar
Jazzkonsertbord för dom som inte har pengar
etc. etc.

Men det en nykomling som mig inte fattar är:
Vad är det man vill ha för att det ska vara ett "teaterbord", "live-musik-bord" eller "festivalbord". Ja, det finns säkert massa mer exempel så det är bara att ösa på med svar :D

Hänger detta kvar idag?
Använder man mer vissa bord inom olika användningsområden eller funkar de flesta större konsollerna till typ alla områden nu mera?

Kanske ska tillägga att jag inte fråga för att jag vill köpa utan mer att, ja de flesta av er har garanterat också varit där. Man hittar det där intressanta ämnet och bara vill veta allt!
Tackar med det hjärtligaste för svar! =)

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Live-/teater-/"nåt-annat"-bord

Inlägg av Danne Persson »

Hej!
Det som förr kallades för Teaterbord var mer för att styra dimmerkretsar. dvs att tända och släcka glödlampor.
Vid en övergång till armaturer som tar mer än en kanal/krets att styra så började det komma mer avancerade bord. ( i och med DMX protokollets inträde i början på 80-talet)
Dom var mer vanliga i showbranschen till att börja med men idag så hittar du avancerade bord även på teatrar.
Dvs att även teatrar använder rörliga lampor idag.
Idag så delar du upp ljusbords kategorierna i mer vad du vill styra för något.
Dimmer/Led,
Rörligt,
Liten mindre rigg av ovanstående
Eller hur mycket som helst av ovanstående.
Idag så är inte bordet så direkt inriktat på vart du skall använda det utan vad du skall använda det till.
Hoppas det hjälper :)

Gustav Fridborg
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 dec 2013, 20:01
Presentation: Nyfiken nybörjare på 22+. Har sysslat med lika väl ljud som ljus sedan jag var 15. Har ingen större utbildning = självlärd.

Re: Live-/teater-/"nåt-annat"-bord

Inlägg av Gustav Fridborg »

Tack för svaret Danne! =)
All input man kan få hjälper!

Så idag spelar det egentligen ingen större roll vilket märke man jobbar efter?
De flesta kända (Jands, Chamsys, Avolites, MAlightning etc.) kan alltså leverera för de flesta gigen idag, stora som små. Givetvis handlar det om vilken modell från märket man använder, finns ju både större och mindre och i olika prisklasser.
Vad är det då som avgör vilket bord man vill köpa?
Mycket är ju tyck och smak, det förstår jag med.
Just nu tänker jag på Jands Vista Byron. Det känns som att man där jobbar mer efter en tidslinje och cue-er tillskillnad från bl.a Chamsys.
Vill man kunna använda båda sätten att arbeta för att det gynnar mig i olika situationer? Finns det något som är bättre för det ena ändamålet än för det andra?
Eller har det mest att göra med "Detta systemet började jag med en gång, och fastnade där."?

Hoppas ni förstår och tack för att du läste mina (kanske något) flummiga nybörjarfrågor! =)

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Live-/teater-/"nåt-annat"-bord

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag håller inte helt med dig danne.

ett teaterbord behöver helst ha en del funktioner som inte alla bord har och ett livebord behöver ha sina funktioner.

sedan finns det en del bord som funkar till båda. det har också att göra med tillverkarnas historia att göra varför vissa bord hamnar i en kategori.

i grunden har det att göra med skillnader i arbetssätt när du jobbar på teater och live. det finns också stora skillnader mellan olika bord i hur du programmerar dem och vilken filosofi tillverkarna har valt. alla har sina för och nackdelar.



Eftersom jag kan teater kan jag lista de viktigaste funktionerna jag tycker ett teaterbord behöver ha:
  • individuella ,fadekurvor, fadetider,separata in och ut tider och delay/wait och autofollow på varje kanal.
    programmer bara tider för attribut (pan,tilt färgbyte osv) på rörligt.
    move in black
    tydlig cue lista med möjlighet till anteckningar eller komentarer.
    snabb åtkomst av grupper och paletter.
    patch
    möjligt att tända dmx outputen. (bra på turne när man inte riktigt vet vart lampan hamnade på för dimmer krets.)
    möjligt att ha cuer på reglar utan att deras värde följer med i programmeringen.
    kopiera saker från andra showfiler.
    extern triggning (midi,osc osv)
    bra flicker och random effekter.
finns säkert en betydligt längre kravlista men detta tycker jag nog ändå behövs.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster