JANDS VISTA

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Snälla, använd PM för sånt här.
"This is the updated input list"

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

ian skrev:Snälla, använd PM för sånt här.
Skall bli! Hemsk ledsen om någon fann konversatíonen utanför tråd.

Nicklas! en Vistafråga jag kom på, Du skrev att man kunde utöka antalet universum genom Ethernet, Vad är det som kommer ur uttaget? ARTnet eller är det något eget protokoll? 10M/bit eller 100M/bit? Anledningen till att jag frågar är att vi skissar på ett nytt FOH snake system som klarar över 100m, Och tittar på lite olika lösningar bla fiber.

Mvh Brattberg
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Jag är med på den starkölsfyllan! Antar utmaningen, men jag tänkte ha en vit månad, behöver justera ned mina levervärden tillfälligt ;)...så vi kör det till våren sen.

Vistan pratar ART-net och Pathport via Ethernetutgången, ska kolla på laptopen i morgon och kolla vilken bandbredd den kommunicerar med, har sett att det står där i egenskaper för nätverkskort, men minns inte om det var 10 eller 100.

Som den mac (datorn allså) människa jag är har jag aldrig fattat varför det ska spela någon roll vilken nätverkskabel man använder, macen känner ju av och korrigerar själv, så jag blev rätt sned då jag efter en veckas hårslitande inte lyckats koppla ihop vistan med en laptop och Tintin talar om för mig att det finns "korsade" och "raka" nätverkskablar och att det var viktigt att välja rätt kabel. Sen dess har det inte varit några problem :)

edit:
har nu kollat hastigheten... det var 100Mbit/s

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Hörde att de Primetec köpte är till salu redan för att dom inte är nöjda???
Ngn från Primetec som kan verifiera och isåfall utveckla detta, varför?
(Kanske en höna som många andra rykten?)
Jan P.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Hörde att de Primetec köpte är till salu redan för att dom inte är nöjda???
Janne, detta rykte är jag mycket intresserad av att höra varifrån det kommer. Ett lite underligt inlägg i debatten, tycker jag. Vart vill du komma?

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Jo, det som är intressant att få veta är vad ni tycker efter ett antal månaders användande? Om ni skulle investera idag, skulle det bli fler Vista, eller funderar ni på andra märken också eller istället?
Jan P.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Tycker det är mycket rykten numera på det här forumet.

Många gånger kan bord köpas in för att det är en del av en spec av ett projekt, och säljs efter att projektet är avslutat. Kanske är så fallet? En variant är ju att testa ett Vista och kolla om det är något för just dig? Att ett bord kan rita snabba cirklar på en skärm eller knappar som byter färg är ju fantastiskt om det är det man är ute efter. Oftast är det inte det. De flesta ljusborden kan väldigt lika saker idag, dock är vägen till önskad resultat vääldigt olika!

//Brattberg, Just nu med Hog2 i Göteborg

stormby
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 11:28

Inlägg av stormby »

MrBrown skrev:Brattberg

Ma bordet var märkt mesmosrgan..=)

Har byggt dekor och soplampor hela helgen..är faktiskt helt slut. Men det går bra, hade ju hellre haft lite VL lampor men va fan man kan ju inte få allt här i världen. den där jävla stormfågeln har ju snott alla UA har..!
Bygg imorn premiär torsdag..kommer nog bli bra tror jag, eller ja va fan just nu vill jag bara dricka öl..!

morgan

Hur går det med melodihärvan då..?

Hehe....
"jävla stormfågeln" måste ju va jag ....

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Stod i tidningen för någon vecka sen att en stormby hade sänkt någon båt i någon sjö utanför Afrika. Var det du Fredrik? :)

/David, humpade Darin i Lkpg
KISS. Keep It Simple Stupid.

stormby
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 feb 2006, 11:28

Inlägg av stormby »

Haha....Vet du nån annan som heter stormby kanske??

Tack för god hjälp i lkp !

Mina öron börjar nu sakta hämta sig efter 24 gig med 100nått db ljuva flickskrik .........

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Janne,
jag är också intresserad att höra varifrån du hört detta? kan du inte ange din källa också? Det förefaller inte troligt att det är Primtec själva som sagt det om man läser Mats post?

Så var det en representant för en konkurrent?
Kan det bero på att Primtec faktiskt säljer Vistor, fast nya som ett missförstånd uppstått?

Jag har gjort ett val beträffande marknadsföring och försäljning av Vista, och det är att jag bara visar bordet för de som är intresserade, och att jag bara går vidare med de som verkligen verkar tycka om bordets annorlunda tänk och filosofi. Jag gör mig inte någon tjänst genom att tvinga på någon ett ljusbord som de egentligen kanske inte tycker är så bra, eftersom det skulle innebära oceaner av mer support och problem för mig. Hittils har vi levererat 9st Vistor till vad jag har fått höra 9st nöjda kunder. Så det känns lite konstigt att du fått höra någonting jag inte hört. Jag borde ju vara den första som får veta om någonting är dåligt.

Däremot ska jag erkänna att vi haft problem med en av vistorna, där en ovanlig konfiguration av bildskärmar orsakade mycket problem för kunden. Jag tror dock att de uppskattar att vi och Jands gjorde allt vi kunde och faktiskt lyckades lösa problemet innan premiär.

Slutligen så kommer ett par ord av visdom för alla presumptiva ljusbordsköpare: Det finns sjukt mycket ryckten om alla ljusbord oavsett märke. Låt dig ändå guidas av din magkänsla för hur du vill jobba, om du ska välja ett bord till dig själv, och låt dig guidas av marknadsbehov om du vill ha ett bord för att tjäna pengar på. Oftast så är det säkert så att om din magkänsla säger att någonting är bra så kommer även andra att tycka det, och då finns ju ett marknadsbehov.


mvh
Nicklas Gustafsson
Teaterteknik AB

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Nicklas!!
Vi var oerhört tacksamma för all support vi fick när bordet krånglade, tror inte att något annat företag eller tillverkare skulle ställt upp så mycket som ni gjorde vilket skulle inneburit en försenad premiär!
Vill oxå tillägga att jag är kär i Vista även om det inte har allt som jag vill ha än, men jag är övertygad om att det kommer i framtiden!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu har jag precis köpt mig ett Martin Lightjockey, men när kommer mer information om USB donglarna?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Om du menar USB-donglarna till Vistan så finns infon på Jands hemsida http://www.jandsvista.com/products_app.html och http://www.jandsvista.com/accessories.html

Hoppas att det hjälper dig.

För övrigt är version 1.9 släppt med en massa nya features!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster