JANDS VISTA

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

JANDS VISTA

Inlägg av Larson »

Jaha gott folk. Jands Vista....

Vi var och undersökte bordet för någon vecka sedan. Imponerande. Jands vista får alla andra bord på marknaden att blekna. Mycket användarvänligt utan att spara på funktionerna. Tvärtom så kan detta bordet oerhört mycket, och det tar bråkdelen av tiden att komma fram till slutresultatet jämfört med allt jag tidigare kört.

Är det någon annan som har testat vistan? Vad tycks?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Låter ju faktiskt som om någon för en gångs skull har tänkt till ordentligt. Med ett sådant ljusbord skulle kanske till och med jag som är ljudmupp kunna vifta till något halvsnyggt i ljusväg.

Vad kan en sån där makapär tänkas kosta? Jag tar mig friheten att gissa på en arm, ett ben och ens förstfödde son....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vista

Inlägg av Larson »

Klart som korvspad att en ljudleif skulle kunna blinka lampa med ett vista.
Det är ju bara att rita på skärmen med en penna. Busenkelt.

Prislappen ligger på ca 190 000 kr ex moms. netto för den lilla consolen.
ca 250 000 ex moms. netto för den stora.

Detta är att jämföra med Maxxys ca 380 000. Hog III ca 380 000. GrandMA ca 280 000.

Många slantar men man får mycket DMX för pengarna.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Oj. Helt klart värt pengarna känns det som (testade martinbordet, inte helt illa den).

Det känns som ett omen att vår JandsHog börjar sjunga på sista versen nu i dagarna...
"This is the updated input list"

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Visst är Maxxysen ett svinbra bord men man betalar ganska mycket för hydralisk servicelucka med blå lysdeoder, dvd-spelare/brännare, stereohögtalare, intercomcentral m.m.

Detta "lull lull" slipper man på Vistan vilket gör att priset landar mer "rätt".

Fördel Maxxys är inbyggt showdesigner.
Nackdel showdesigner är att den inte är CAD-kompatibel.
Fördel Vista är att med en nätverkskabel och en laptop så får du WYG.
Fördel Vista är storleken. I alla fall den lilla Vistan.

Mmmm... så är det... Förutsatt att det jag skrivit stämmer. Tror det.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Tjena Larsson! Tack för idag, och jag hoppas att allt går bra ikväll på giget!

För er som inte ha kollat in Jands Vista är så kan ni ta en titt på
www.jandsvista.com

Vistan går inte att beskriva, den måste upplevas!, så ni som är intresserade av att få ett utbildningspass på vistan kan ju ta och slå mig en signal på 08 60 92 90 så försöker jag att få ihop det på något sätt...

Jag hade själv kört Hog i mer än fem år, då jag fick tillfället att åka över till AC-lighting och lära mig Vistan. Efter ungefär en halv dag, så var jag snabbare och bättre på att programera med vistan än vad jag någonsin varit med hogen. Om det beror på att jag är en "slow learner" eller om det är för att vistan är fantastisk vet jag inte..., men jag använder ingenting annat än vista nu för tiden :)


mvh
Nicklas Gustafsson
TEATERTEKNIK AB
www.teaterteknik.se

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Får väll Gartullera Larson till nya inköpet.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Jo tack tack tack.

Det känns super gött med Vistan. Har kört ett tiotal gigg nu och de e bara så bra.
En riktigt skön grej är ju att man inte behöver börja om från början varje gång man ska köra nånting. Det räcker i stort sett att ändra possitioner o sen är det klart att åka.
Skönt för oss som gärna kommer en timme innan gigg och åker i sista numret.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vad är bordet i första hand tänkt att användas till? Teater, show el. festival?
Work sucks, send me on tour!

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Bordets koncept är inte att det är tänkt att användas till en specifik sak, utan att erbjuda ett helt nytt sätt att göra olika saker på i allmänhet.

Som det ser ut just nu så verkar man ha träffat väldigt rätt. Väldigt många som ser detta ljusbord, säger "det är ju så det ska vara" och "varför har man inte gjort detta tidigare"...

Egnetligen skulle det nog kunna finnas lika många olika typer av ljusbord som det finns operatörer, men om man ska klassa in Vistan i en kategori så vänder den sig mer till de som känner sig mer som designers än tekniker, och de som har ett större intresse av färg och form än tekniken i sig.


Mvh
Nicklas

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tittade lite över axlen på en demo av Vista på llb. Eftersom jag inte ens kan stava till ljuus så fattade jag inte så mycket av demon, men jag förstod så pass att jag blev imponerad över användarvänligheten.

En bekant till mig är på jakt efter nytt ljusbord och har kollat på Hog iPC i första hand, men är öppen för andra bord också. Kan ni som har använt eller i alla fall sett båda borden förklara skillnaden på ett enkelt sätt? Eller komplicerat om så är...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det Nicklas skriver tycker jag stämmer bra. Vistan är ett bord som vänder sig till folk som är intresserade av att kunna få ner sin föreställning utav ljuset i bordet utan att vara tvungen att spendera en vecka med att lära sig bordet innan detta.

Efter att ha fått en (alldeles utmärkt) demo av bordet på LLB så skulle jag nog kunna få till en okej ljusshow på någon timme :wink:

Tyvärr verkade du vara upptagen när jag var i krokarna Nicklas, så jag hejade inte. Jandskillen som var där och demade var mycket duktig iaf :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Dawen,
Nåväl, vi får säga hej till varandra en annan gång! Är ganska lättat över att LLB är över. Det har varit grymt kul, men jag är skyldig min sambo en fet "du är min prinsessa dag"...eller någonting sådant där. Har inte visat mig mycket hemma på ett tag.

Ingo,
jag lämnar företräde för lite slutanvändare att besvara detta istället....
Kolla med Johan på Soundlite, eller Björn på Proudlighting, eller Mats på Primetec...

ska sätta mig ocj jäsa i soffan nu!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nicklas: Det låter som en bra plan. Kan tänka mig att det varit några tunga veckor. Ni gjorde ett bra jobb iaf :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Jag får säga att Vista var bättre än mina förväntningar. Hade läst lite om den innan jag fick se den på LLB och man kan ju inget annat säga än att den var underbar :D

Ett ljusbord som tilltalade mig. Tack för visnigen Nicklas!

Angående skillnaden mellan Hog iPC och Vistan och även Congo kunde inte ens Bellalites egna Ljusbord expert svara på. Och då var priset en mycket storskillnad mellan dem...
Senast redigerad av 1 Erik Lindvall, redigerad totalt 0 gånger.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Olof Lindvall
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 07:04
Presentation: Delägare i företaget Stage & EventLight. Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik. Vi har vår grund inom den klassiska scenkonstens områden så som teater, dans, opera, cirkus och musikal, och det är där man finner vår styrka.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olof Lindvall »

Fick även jag en mycket trevlig stund hoss Vistan. Kul att se att man har börjat tänka i nya banor och att ljus inte måste handla om svåra matemtiska formler och andra klurigheter.
Ska bli intressant o se om fler företag hakar på detta ny tänkande, så framtiden kan bli intressant inom ljusbordsutvecklingen.
Nog för att belysningsmästaren på Vasateatern i stockholms komenter var "Plastigt, Jag bara spyr på det" :lol: Så får bordet helt klart godkänt av mig.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Lydnill skrev:Jag får säga att Vista var bättre än mina förväntningar. Hade läst lite om den innan jag fick se den på LLB och man kan ju inget annat säga än att den var underbar :D

Ett ljusbord som tilltalade mig.

Angående skillnaden mellan Hog iPC och Vistan och även Congo kunde inte ens Bellalites egna Ljusbord expert svara på. Och då var priset en mycket storskillnad mellan dem...
Till vems fördel? Ja just det congo finns ju också! Vad är list priserna på dessa bord?

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Ingo, och ena sidan så skulle det vara så enkelt att bara bifoga en prislista i denna post, men jag får en känsla av att det skulle vara som att skära ut en stor bit av detta forums skjäl och stampa på den. Detta ska ju inte bli ett forum för att nasa saker....så jag avstår från att posta en prislista, men vill du veta så går det bra att smälla iväg ett litet pm ;)

Larson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 17 feb 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Larson »

Ingo.
Jag har kört både Hog PC och vista en hel del precis som Nicklas sa.
I mitt tycke så är det inget alternativ att använda Hog PC. Vistan slår Hog PC på alla punkter. Det enda jag är osäker på är priset. Jag vet inte vad Hog Pc kostar. Men om man har råd så vinner Vista. Alltid.
Jag kan tänkas vara bara en uns partisk men...

För övrigt så kan jag ju nämna igen att Vista T2 står i vår studio i Nacka och det går bra att komma förbi och titta o känna o klämma. Vi har även Capture Sweden så det är bara att trycka in just din favoritlampa o gå i spinn. Kontaktinfo finns på vår hemsida www.soundlite.se

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 09 okt 2005, 23:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

Hej alla.

Kan dela med mig lite av hur vi funderar på Spectra. Kan lova att vi debatterar ljusbord hela tiden men detta är iallafall mina tankar.

Det finns idag 4 av de större ljusstyrningssystemen som jag tror kommer att gälla ett par år framöver.
(Vg mindre och mellanklass ljusbord är det helt andra märken!)

Det är:
Hog. HogII kommer att vara nr 1 för många några år till, dock kommer Hog PC att ta över men inte bli lika stort. HogII kommer att avta eftersom det inte tillverkas längre. Hog III tror jag aldrig kommer att slå. De bord som finns i Sverige kommer dock att rulla några år till.

MA. Har slagit igenom sista året trots några år på nacken. Specas av fler och fler LDs. De stora uthyrningsföretagen måste därför investera i MA.

Vista. Kommer antagligen att slå igenom. Är intressant med sitt nytänkande som appelerar på yngre programmerare som känner igen sig från andra marknader. Promotas också på ett bra sätt. Kommer antagligen att dröja ett tag innan den efterfrågas för torruthyrning.

ETC Congo. Visade på ESC att den duger. Tilltalar många som känner igen sig och som gillar designen. Kommer framför allt att slå på större teaterhus men det är frågan om den kommer att efterfrågas på hyresmarknaden. Gör redan succé i USA (ETCs hemmamarknad) så vi får se vad det kan innebära.

Övriga märken kommer att få det svårt att slå i Sverige. Se på Compulite som är största märket i Norge men som bara finns i fåtal i Sverige. Framförallt saknar övriga bord aktiva återförsäljare men framförallt historia. Se hur många år det tagit MA...

AVO Pearl räknar jag som mellanklassbord ifall ni saknade det.

Hoppas jag kunnat tillföra något i debatten.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster