Tyger

Här kan du diskutera tyger, textiler, backdrops, mattor mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Tyger

Inlägg av Jonas Larsson »

Någon som vet en bra sida på nätet där det förklaras lite mer ingående gällande olika tyger?

Har kikat efter lite tyger för att färga in en lokal och hittade följande alternativ på Teknilux.

Scenmolton 300 gr/kvm,99:-
Dekormolton ?? gr/kvm, 50:-
Muslin/Casement 125 gr/kvm, 33:-
Muslin 50 gr/kvm, 25:-
Muslin/Slöja/Spännväv 75 gr/kvm, 26:-
Shirting ?? gr/kvm, 48:-

Backdropen (molton) är dyrast, och kanske inte krävs om man bara vill färga in väggar? Lättast är kanske att beställa hem lite av varje och känna på tygerna, tänkte mest om någon av er jobbat med ovanstående tyger tidigare och om det är något som man direkt ska välja bort.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om du bara ska färga väggarna borde ju muslin-tygerna fungera, dom tål ju inte lika mycket som backdropen men backdrop är ju så fasligt dyrt och inte värt det om man inte ska gå på akustik och sånt (det är ju en del skillnad i akustiken mellan scenmolton och muslin-tygerna, ett tyngre tyg ger en annorlunda dämpning).

Ta inte dekormolton eller shirting bara, vet inte vad det är för vikt/kvm på dom och det verkar du inte veta heller.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Här har jag handlat när jag ska ha lite mängd.

http://www.moltonsite.com/index.php?cPath=23_60

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Scenmolton känns lite overkill för det du ska göra. Dekomolton kan funka, men är inte så värst kostnadsefektivit. Jag tror på Muslin-tygerna.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipsen, so far.

Uppdaterat inlägget med priser, kanske inte helt rättvist då kvm priset är framräknat eftersom tygerna säljs i olika bredder.

Tyget bör ändå vara så kraftigt att det går att sy fast spännremmar och viktband i botten så det hänger snyggt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Illmonte hade förr en broschyr med tyg prover på vet inte om den fortfarande finns kvar! Kolla med dem annars kanske de kan skicka lite prover till dig!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fredrik Nilsson skrev:Illmonte hade förr en broschyr med tyg prover på vet inte om den fortfarande finns kvar! Kolla med dem annars kanske de kan skicka lite prover till dig!!
Så senast som i höstas fick jag hem deras katalog med prover... Lättast är bara att kolla deras hemsida.
//Magnus - Fegge & Mattes

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Ett tips är att inte sy fast spännremmar på tyget, tryck dit öljetter istället så blir det mycket mer flexibelt.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hur tänker du då? Finns inget värre än spännremmar som ramlar bort tycker jag, men det beror väl kanske på ändamålet.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Öljetter och knytband antar jag att han menar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

När ni ändå diskuterar upphängning ska jag berätta hur jag har gjort.

Alla mina tyger är bara i standard bredd (3m) Lätt att plocka upp och ner, hänga bara på fler om man vill ha bredare.

Å sen till det smartaste enligt mitt tycke!!!
Hur många gånger har man inte svurit när man ska knyta upp "knytbanden"??
Jag bad en sömmerska sy fast ett svart bilbälte på ena kortsidan ( går lika bra med sadeljold oxo) sedan i yttersta ändarna har jag en ögla. När jag hänger upp tyget så spänner jag upp ena ändan med ett kort spännband och på den andra ändan har jag ett längre så jag kan få lite "dragkraft" Därav så blir "blibältet" spänt uppe i trossen å tyget hänger snyggt neråt, sen lägger jag nästa omlott osv tills jag har rätt bredd. Man behöver ca 50cm omlott på vaje 3m tyg :D

Mitt lilla tips
Senast redigerad av 2 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

David, nu är jag ledsen för jag tror jag idiotförklarar mig själv, men vad är knytband? Har aldrig använt detta, men på namnet så låter det ju som några små band som man bara skulle knyta upp tyget med? Låter som en mycket osmidig lösning i mina öron. Banden lossnar och smiter iväg, svårt att knyta med en hand, svårt att få samma spänn som en spännrem, bökigare att få upp? Men jag har kanske fel, har ju som sagt aldrig använt några sådana, på alla drops jag har arbetat med har det varit spännremmar, så jag tog det för givet.

När jag tänker efter så har ju en del tyger varit försedda med öljetter, men då har det sedan, ändå, suttit spännremmar i öljetterna.

Spännremmar går ju alltid att spänna lite snett frammåt om man säger, så man får spänn på tyget, men nickes lösning lät ju ganska smart, dock blir det ju ganska mycket spilltyg med så små bitar om man ska täcka in en större yta.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det enda jag använder remmar till vid tyger det är för att få upp tyget på några ställen så det åtminstone sitter i trossen, för att sedan knyta allt med band som sitter i öljetterna, inga problem alls.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Tycker inte att det är bökigare med knytband än remmar. Dessutom är knytbandet billigare, snattas inte till annat och river inte sönder tyget när man vikt ihop det.
Enkla karbiner fungerar också bra om man ska hänga tyget på vajer eller liknande.

På teaterscener är det oftast knytband som gäller. Om vi tar tygerna här på Konserthuset i Linköping så skulle det gå åt flera hundra remmar. Onödigt dyrt.

Annica på KulturTeknik är en fena på tyger och har syateljé. Hon har även ett tunnare tyg, Nessel, som är likt lakansväv. Finns i en tunnare variant lämpligt för ljuspelare etc.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jonas Larsson skrev:David, nu är jag ledsen för jag tror jag idiotförklarar mig själv, men vad är knytband? Har aldrig använt detta, men på namnet så låter det ju som några små band som man bara skulle knyta upp tyget med? Låter som en mycket osmidig lösning i mina öron. Banden lossnar och smiter iväg, svårt att knyta med en hand, svårt att få samma spänn som en spännrem, bökigare att få upp? Men jag har kanske fel, har ju som sagt aldrig använt några sådana, på alla drops jag har arbetat med har det varit spännremmar, så jag tog det för givet.
Du har aldrig jobbat på teater va!!! Knytband e precis som det låter, kan hålla med om att det kan bli bökigt att använda i tross men på ett rå i en teater går det 10 ggr snabbare än med spännband både upp och ner!

Mitt lilla tips e öljetter och lösa spännband, modell smalare!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Att dom snattas till annat är inget problem när de är fastsydda i droppen, remmarna kostar väl en femma styck, så det är ingen större kostnad.

Jag tycker remmar fungerar ypperligt, tex när man hänger upp 10x6m droppar, då kan man fästa upp lite snabbt först och sedan gå och efterdra utan att behöva knyta om, men eftersom jag aldrig har använt mig av knytband så vet jag ju inte, för jag har ju heller aldrig jobbat på en teater ;)

Tack för eran input, jag får nog beställa hem lite prover och se om nessel fungerar eller om det blir för transparent för ändamålet/hållfastigheten.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

En bekant till mig, som körde med ett ganska lätt tyg fick sytt på kardborrband, smidigt att rigga, lätt att plocka ner, bara att dra...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ett band jag jobbade med tidigare hade tillverkat större S krokar av metall som de hade satt krympslang runt, den passade runt trossen sedan hade de öljetter i tyget så det var bara att häng på, fungerade utmärkt till ändamålet!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas Larsson skrev:David, nu är jag ledsen för jag tror jag idiotförklarar mig själv, men vad är knytband? Har aldrig använt detta, men på namnet så låter det ju som några små band som man bara skulle knyta upp tyget med? Låter som en mycket osmidig lösning i mina öron. Banden lossnar och smiter iväg, svårt att knyta med en hand, svårt att få samma spänn som en spännrem, bökigare att få upp? Men jag har kanske fel, har ju som sagt aldrig använt några sådana, på alla drops jag har arbetat med har det varit spännremmar, så jag tog det för givet.
Det är väl inget att vara ledsen för? Frågar man så får man reda på mer, och det är ju vad det här forumet är till för!

Knytband är band som är ungefär 2 cm breda och i vanliga fall ungefär en halvmeter långa, som man knyter fast i öljetten på tyget och sen knyter upp tyget med. De lossnar/smiter inte, och de går inte sönder heller. Knyta med en hand är svårt, men att hålla upp ett tyg samtidigt som du sätter dit en rem är ju inte heller enkelt, väl? Bökigt att få upp? Har du remmar på dina skor? :wink:
Jonas Larsson skrev:När jag tänker efter så har ju en del tyger varit försedda med öljetter, men då har det sedan, ändå, suttit spännremmar i öljetterna.
Öljetter ger dig valfriheten att använda rem/knytband.
Jonas Larsson skrev:Spännremmar går ju alltid att spänna lite snett frammåt om man säger, så man får spänn på tyget, men nickes lösning lät ju ganska smart, dock blir det ju ganska mycket spilltyg med så små bitar om man ska täcka in en större yta.
Det går att knyta snett också, men man får inte lika bra spänn på tyget, fast det är sällan något problem som jag ser det.

Annica på KulturTeknik kan jag rekomendera, som Mattias tipsar om. Oerhört kompetent, och syr tyg på kort varsel om det behövs.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Knytband menade jag såklart.

Det är bara lite träning sen går det som med vinden. Lättare att ta ner mycket tyg också (bara gå och dra upp rosetterna).

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster