väskinredning, HJÄLP

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

väskinredning, HJÄLP

Inlägg av gzede »

sitter och funderar på en väskinredning till min mikrofonväska. Det finns ju skumgummi-plattor med färdiga rutnät som man kan ta bort rutor ur för att få rätt "hål" till sina mikar. Men jag tycker dom är lite svårjobbade och dumma, man måste lägga mickarna så långt isär och det blir inte vidare snyggt.

Någon som har nått tips hur man gör för att få snygga "hål" i vanligt skumgummi utan rutnät? Hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Det går inte ;-)

Nej, skämt åsido.
Jag har gjort som så att jag börjar botten med en 1cm tjock bit. Sedan kommer
en 4cm tjock, i denna skär jag ut det jag vill ha. Det går inte att få perfekt, men funkar
väl sådär. I locket blir det sedan en 2cm tjock av typ vågor.

På detta sätt slipper man "gröpa" ur hålen utan kan skära snitten rakt igenom
hela 4cmbiten. En någorlunda smal (men lång) brytkniv brukar funka att köra med.
(Den sorten du har till tapet, mattor och liknande.

I 4cmbiten kan man ju lägga mickarna varannan upp och varannan ner, så sparar man
inte lite utrymme.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Eller så köper man fördiga mic väskor!

Hehe eller så gör man som vi och har alla mickar löst liggandes i några lådor. Dock i sina tillhörande skinnväskor.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi har byggt våra utifrån väskcase från Holmberg och skumgummi som man skurit ut på fri hand. Jag tyckte att skalpell funkade bäst för jobbet. Det är dock ett jävla terapiarbete om man ska skära ut till ett gäng WL-micar + kapslar + batterier + klykor...
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

okej som jag befarade då. får skaffa mig en sprillans ny vass kniv/skalpellhistoria..

om jag inte tillverkar mig en pepparkaksform ! *solglasögon*

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

gzede skrev:okej som jag befarade då. får skaffa mig en sprillans ny vass kniv/skalpellhistoria..

om jag inte tillverkar mig en pepparkaksform ! *solglasögon*
borde vara lättare att skära med en uppvärmd glödtråd.
Prova att koppla en bit kanthaltråd till en trafo och variera längden på tråden tills du får rätt temperatur sen så borde det gå som en dans.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Eller en schysst laser +scannerhuvud borde väl också funka....
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Såna där svarta plastcases liknande såna som trummisar brukar använda, fast för mikar, tycker jag är övergrymma. Vet inte vad de kostar dock.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

gammalt ämne dethär men endå ;) det funkar skitbra med en vass kniv, som att skära i smör om man bara har skum av rätt kvalité. vad som kan vara ett problem är ifall kniven, om den är för klen, kan böja sig så att den "genar" i botten av skummet när du skär i överkant.. så att säga. dvs så att väggarna man skapar blir vinda och skeva.

tar man de bara lungt så blir de grymt.

mitt nästa roliga projekt ( :| ) är att göra en inredning till min trummiksväska.. minsann. bilder kanske kommer om jag orkar.

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

dawen skrev:Såna där svarta plastcases liknande såna som trummisar brukar använda, fast för mikar, tycker jag är övergrymma. Vet inte vad de kostar dock.
Kostar runt 2000:- om jag inte minns fel. Tror att em-nordic har hand om dom där. Kolla deras katalog.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

köp skum av holmberg, man får en STOR bit för typ en femhundring.

det finns en massa tips om hur man skär på bästa sätt på www.live-audio.com, gör en sökning där. Själv tänker jag nog köra på paint marker + mattkniv + tålamod.

jag har alla mina (ej trådlösa) micar i shure-väskor, lägger dom som behövs i en trälåda ovanpå kablarna i packcaset.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster