Gaffa

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 19 okt 2004, 01:00
Ort: sundsvall

Gaffa

Inlägg av Tomas Sagersten »

Hej folket

Vart köper alla sin gaffa?? vill ha bra gaffa som inte kladdar till bra pris!!


//T

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Gaffa

Inlägg av Nicke Löfgren »

Primetime.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Gaffa

Inlägg av Per Johanson »

Kan man få tråden att också täcka vilka sorter som är bra och till vad?

Nichiban, Magtape, Tesa, Permacel och Shurtape (och säkert en radda andra) har alla olika varianter som säkert har sina för och nackdelar?

Nördigt? Hell, yeah!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Ian Delahorne »

Per Johanson skrev:Kan man få tråden att också täcka vilka sorter som är bra och till vad?

Nichiban, Magtape, Tesa, Permacel och Shurtape (och säkert en radda andra) har alla olika varianter som säkert har sina för och nackdelar?

Nördigt? Hell, yeah!
Glöm inte att recensera smak, då illasmakande gaffa är inte så kul att jobba med.

(Vi köper gaffa från Interlite, osäker på sort)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Måns Nilsson »

Nichiban är nog bäst i klassen "universalgaffa". Luktar gummi på ett behagligt sätt, rivs lätt och häftar bra.

Tesa är absolut bäst, men så dyr att man mår illa. Nota bene! Det måste vara Beiersdorf 4651, inte bygg-tesa. Luktar... ehhh.... lite som Roskilde...

Le Mark är inte så pjåkig. Jag har ett par rullar som köptes i början på 90-talet, och de fungerar fortfarande.

Nitto (som också tillverkar Permacel) är ganska lik Nichiban. Samma gummilukt, men om jag minns rätt så är priset lite bättre.

3M ska man sky som pesten, liksom Stokvis. Bara byggprodukter.

I fråga om skrivtejp så är det oftast Permacel P-72 som gäller, men Shurtape som Sveriges Radio har standardiserat på är inte så dum den heller. (Ja, jag har ett IT-jobb, men på förrådet kan man få ut en U87'a och en Sharpie, samt en rulle Shurtape FP17. Och när jag skulle mäta ljudnivå för en anbudsanmodan så gick jag ner och frågade om de hade en dB-mätare och ett mikstativ. Jag fick en B&K med frågan "Den är inte så exakt, du ska inte prata med Ljudservice om att få låna en Audio Precision och det döddämpade rummet istället?" Jag är i himlen! ;-) )
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Gaffa

Inlägg av Gustaf Gagge »

Tesa är bäst men man kan bara ofta drömma om att ha råd med mycket sådan. sen har jag använt en noname tejp som var helt ok med. allt som man hittar på biltema och Clas Ohlsson går fet bort. jag tycker att vilken tejp man ska använda har med vad man ska använda den till.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag gjorde nyligen en storbeställning med svart tesa med lite mer vidhäftning, den är jag jättenöjd med.
den med "lätt vidhäftning" tycker jag inte funkar alls.

visst den kostar men då funkar den också.. clas o är inte gratis heller. överskottsbolaget har höjt priset på sin som för övrigt är rätt ok(silver-varianten).

jag är inte den som tejpar i onödan heller, man får se till att få med sig rullarna hem och säga nej när trummisen vill tejpa fast baskaggen med den :wink:
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Leif Baltazars »

Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Jonsson »

Jag köper min på ljudia. Det är den bästa gaffa jag har använt.

http://www.ljudia.se/tillbehor-s82136/o ... ro-p95338/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Gaffa

Inlägg av Gustaf Gagge »

Leif Baltazars skrev:Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.

magtape och tesa keltar mindre. men allt billigt skit från överskottsbolaget clasohlsson mm klibbar mycket.
Anton: vad använder man silver gaffan till? inte på en scen va?

sen förstår jag inte heller vad man ska med blank svart gaffa till heller.
till och med pvc är bättre all billig skit för den klibbar inte fast i allafall.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Jonsson »

Gustaf Gagge skrev:
Leif Baltazars skrev:Vilken gaffa vulkar inte fast på gummikabel? Har kunder som måste gaffa fast kablar och tänkte förse dom med rätt gaffa.

magtape och tesa keltar mindre. men allt billigt skit från överskottsbolaget clasohlsson mm klibbar mycket.
Anton: vad använder man silver gaffan till? inte på en scen va?

sen förstår jag inte heller vad man ska med blank svart gaffa till heller.
till och med pvc är bättre all billig skit för den klibbar inte fast i allafall.
Den gaffan jag anväder och länkar till är mattsvart :) har funkat jättebra för mig iaf.
Senast redigerad av 1 Anton Jonsson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Gaffa

Inlägg av Gustaf Gagge »

vilken är matt svart?
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Jonsson »

Har förtydligat mitt tidigare svar.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Johan Fälth »

Vi brukar köpa från LT-Audio. LT-Tejp för att vara exakt!
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Johan Eriksson »

gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Gildebrand »

plastgaffa?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Gaffa

Inlägg av Gustaf Gagge »

Johan Eriksson skrev:gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

den är jätte dålig inte ens den som heter pro är bra. bara skit från stokvis.


bra tejp kostar så är det inget att göra åt.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Johan Eriksson »

Gustaf Gagge skrev:
Johan Eriksson skrev:gaffertejp/scentejp som finns på clasohlson är faktist helt ok om man inte vill spy ut pengar på Tesa tejp.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136791057" onclick="window.open(this.href);return false;

Men den är inte direkt "vanlig" gaffa, lite trögare att riva. Men jag gillar den.

den är jätte dålig inte ens den som heter pro är bra. bara skit från stokvis.


bra tejp kostar så är det inget att göra åt.
Jag håller ju faktist inte helt med där. Jag tycker att den är helt ok som sagt inte den bästa, men långt ifrån den sämsta.
För den som har kört på med biltemas eller dyl är ju denne ett par kliv upp iaf utan att de behöver kosta allt för mycket mer.

Beror väll på hur man ser på de. Men jag slösar gärna inte med min Tesa rulle om jag inte måste. :)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

men kom igen, visst kostar Tesa mer per rulle men hur mycket tejp använder ni egentligen ?
Det blir ändå inte många kronor per meter, och då slipper man störa sig på usel tejp.
Billig tejp är inte gratis heller.

Ska man göra ett event där det går mycket tejp är det väl bara att ta betalt för någon rulle.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Gaffa

Inlägg av Leif Baltazars »

Anton Stjärnbrandt skrev:men kom igen, visst kostar Tesa mer per rulle men hur mycket tejp använder ni egentligen ?
Det blir ändå inte många kronor per meter, och då slipper man störa sig på usel tejp.
Billig tejp är inte gratis heller.

Ska man göra ett event där det går mycket tejp är det väl bara att ta betalt för någon rulle.
Den stora kostnaden är nog inte vad man själv gör av med, utan vad andra gör av med. Ta fram en full rulle med Gaffa, och plötsligt behöver alla använda den... :twisted:
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster