Thon rack och case.

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Thon rack och case.

Inlägg av Björn Lundin »

Någon som använder casar eller rack av märket Thon? Hur ligger de till kvalitets- och funktionsmässigt? Ens värt att fundera på? De ligger iaf väldigt bra till i pris ju.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Skulle också vilja veta de faktiskt. Jonas har sånna casear tror jag

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Japp..har sett att dom använder någon sådan ja. Jonas, kommentar?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag har ett sånt, inte direkt holmberg klass på det men det funkar ju.

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Kolla annars pro djuser-sortimentet. de är inte så dumma och inte dyra heller. sälja av starfelt. www.starfelt.se

Simon Hinny
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Simon Hinny »

Om man köper de lite dyrare casarna från thon, så är casarna rätt bra.. även om det inte är holmberg.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det har kommit många billiga casar som har blivit riktiga konkurenter med Holmbergs kvalitet men sen finns det även lump oxå. Jag har kollat några av pro djusers och det e bra kivalitet trots de e billiga. Jag tycker att Holmbergs är något dyra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

jag säger ju bara http://www.wemworks.se/ riktigt grymma casar.Firman jag jobbar på har slutat att använda holmberg och kör enbart med wem works nu
Senast redigerad av 1 Carl Breander, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag kollade in deras sida verkar va riktigt bra och till ett vettigt pris oxå.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Den första casen vi köpte ifrån tyskland var en cd/mixercase med uppvinklingsbar ovansida för att få en bekvämare arbetsstälning, i stället för att ha gångjärn i framkant som vissa andra har satt bara den justeringsbara ovansidan i två nitar, som även utgör själva "gångjärnet", lite smäckartat, men har har faktiskt inte pajjat ännu.

Vi har köpt lite vanliga casar allteftersom, hellre billiga casar och ha casar till allt än dyrare casar och springa med prylar löst.

Jag tycker casarna och racken håller en bra kvalité om man jämför, vi köpte tex några prodjuser casar till våra spyros, och thoncasarna har till skillnad från prodjuser "riktiga" aluminiumlister och lås, det kanske syns lite dåligt på bilden, men aluminiumlisten på de var någon skum, matt, variant och butterflylåsen kändes sådär.

Ett 6 HE thon rack med hjulplatta ger man samma för som ett prodjuser, utan hjulplatta.

Köpte en billig lättviktsvariant också på prov, är väl lite som SKB kan jag tänka mig.

Samtliga priser inkl moms.
Bilagor
gula pilen visar den stora niten som är "gångjärn", 1400:-
gula pilen visar den stora niten som är "gångjärn", 1400:-
IMG_6408.jpg (88.45 KiB) Visad 13458 gånger
kabelcase, 960:-
kabelcase, 960:-
IMG_6672.JPG (96.4 KiB) Visad 13458 gånger
detalj
detalj
IMG_6673.JPG (103.84 KiB) Visad 13458 gånger
detalj
detalj
IMG_6674.JPG (105.62 KiB) Visad 13458 gånger
case till Martin projektor, 1562:-
case till Martin projektor, 1562:-
IMG_6675.JPG (102.47 KiB) Visad 13458 gånger
case till Martin projektor, 1562:-
case till Martin projektor, 1562:-
IMG_6676.JPG (105.33 KiB) Visad 13458 gånger
kabelcase, 1214:-
kabelcase, 1214:-
IMG_6677.JPG (92.65 KiB) Visad 13457 gånger
kabelcase, 1082:-
kabelcase, 1082:-
IMG_6680.JPG (113.39 KiB) Visad 13457 gånger
6 he rack, 2155:-
6 he rack, 2155:-
IMG_6681.JPG (120.42 KiB) Visad 13457 gånger
6 he rack, 2155:-
6 he rack, 2155:-
IMG_6682.JPG (116.69 KiB) Visad 13457 gånger
6 he rack, 2155:-
6 he rack, 2155:-
IMG_6684.JPG (91.55 KiB) Visad 13457 gånger
plastcase, 621:-
plastcase, 621:-
IMG_6686.JPG (105.77 KiB) Visad 13457 gånger
plastcase, 621:-
plastcase, 621:-
IMG_6689.JPG (99.67 KiB) Visad 13457 gånger
prodjuser, 1495:-
prodjuser, 1495:-
IMG_6670.JPG (109.48 KiB) Visad 13457 gånger
prodjuser, 1495:-
prodjuser, 1495:-
IMG_6671.JPG (91.43 KiB) Visad 13457 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Det va trevligt å se lite bilder. det ser ju ut defenitivt ut att va sämre lister å beslag på spyro casearna än thon casearna..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Syns som sagt lite dåligt, men jag hade hellre köpt ifrån thon om de också hade haft den modellen.

Nu vet jag inte vad det är för lister och beslag på prodj´s större casar/rack, någon som har en och kan berätta?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Var kan man få tag på Thon casarna någon stans? De verkar hålla bra kvalitet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag gillar inte de flyttbara muttrarna, utan föredrar hederliga korgmyttrar istället. Det kan bli ett himla pillande med dom om man har otur. Men man får ju vad man betalar för, och om man ändå inte ska ta in och ut grejerna från racken så spelar det ju mindre roll.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Håller med tegern!

Thon verkar ju i övrigt bygga helt okej case. Jag är själv lite svag för case byggda av AIS, men de kostar en slant också.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Verkar inte vara helt fel, hur bra är låsen och hur verkar träet hålla?

Jag håller också med om flyttbara muttrar. Är det fjäder på nåt sätt eller är det precis som att släppa ner en M6-mutter i Holmbergs mutterlist?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Har ni funderat på att såga av hörnen på hjulplattorna? Om man ska snurra dem har de lite mindre radie då, kan vara rätt praktiskt. Slipper man få dem på smalbenet plus att det är en gnutta lättare att packa.

Fånig liten detalj, jag vet :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

mackieboy skrev:Var kan man få tag på Thon casarna någon stans?
Det är Thomann i Tyskland som tillverkar och säljer dessa. Det senaste jag beställde var 3 st sådana 6 HE rack, frakten kostade 150:- och då var det utkört och klart med DFDS. Så billigt skickar man inte en lastpall inom sverige, knappt ens ett litet paket.
tegern skrev:Men man får ju vad man betalar för, och om man ändå inte ska ta in och ut grejerna från racken så spelar det ju mindre roll.
Precis, som jag skrev, hellre billigare casar till allt än inga alls.
ian skrev:Verkar inte vara helt fel, hur bra är låsen och hur verkar träet hålla?

Jag håller också med om flyttbara muttrar. Är det fjäder på nåt sätt eller är det precis som att släppa ner en M6-mutter i Holmbergs mutterlist?
Låsen verkar helt okej, på de allra billigaste modellerna sitter det ju inte butterflylås (se bilden på cd-casen), men de duger de med till mindre casar. Träet kan man väl inte säga så mycket om, det är vattenfast plywood ser det ut som.

Vad det gäller muttrarna så sitter de kvar där man placerar dem (se bilden, de hänger mitt i skenan), det sitter en gummilist bakom i skenan som ser till att hålla dem på plats. De muttrar som sitter där gör det och går inte att plocka bort eftersom de har satt fast skenorna med muttrarna i.
dawen skrev:Har ni funderat på att såga av hörnen på hjulplattorna?
De är precis nya, men det var också det första jag reflekterade över, att de inte var fasare. Får se hur man gör, tycker inte man flyttar dem så ofta utan locken på plats.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag va inne och kolla och det va riktigt bra priser och de har ett brätt sortiment. Man e inget stort företag så man har inte råd med några holmbergare och jag e på jakt efter lite casar till mina två små bord men även min hårddiskinspelare.

Jag såg en skyst verktygscase på LLB men när jag fick höra priset så fick den stryka på foten men när jag kolla på de från Täby så så jag en liknande för mindre än halva priset.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Bra bilder Jonas! Ser ju faktiskt helt okej ut. Får kanske bli en beställning från thomann då...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster