Thon rack och case.

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Thomann kör ju med vissa fasta mått och ibland kan det vara svårt att hitta en case som passar till det man vill stoppa i den, men kabelcasar och liknande finns det ju lite att välja bland.

Undrar förresten om de tillverkar måttanpassade casar, en tanke som slog mig eftersom de faktiskt tillverkar casarna själva. Jag vet att om man loggar in på den tyska delen kan man få lite skuminredning mm till casarna mot en extra kostnad.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Johan Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 09 feb 2004, 01:00
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av Johan Gustafsson »

Undrar förresten om de tillverkar måttanpassade casar, en tanke som slog mig eftersom de faktiskt tillverkar casarna själva. Jag vet att om man loggar in på den tyska delen kan man få lite skuminredning mm till casarna mot en extra kostnad.
jo, det kan man göra.... vi gjorde det och det vart riktigt bra... det var bara att maila med förlag så fick vi ett kostnadsförslag och det var inte dyrt heller...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Då lär jag lägga en beställning på en rökmaskincase ganska snart! Fungerar nog rätt bra med en sådan som man har till gitarrstärkare, en sådan med en platta som maskinen står på och sedan lyfter man bort alla sidor och toppen.

Eh, slänger in en bild i stället...

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Jonas lägg till ett handtag på toppen
underlättar släpandet
Bilagor
rykmask.jpg
rykmask.jpg (26.56 KiB) Visad 10302 gånger

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Eller kanske inte ett fjädrat handtag utan ett som är gjort för det ändamålet..

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Tänker du dig ett utanpåliggande straphandtag?
Som fastnar i allt och går sönder!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Möjligt, men jag tror det är bekvämare att bära i..

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Håller med, dom är betydligt bekvämare
Tyvärr sticker dom ut.Jag letar efter en kopp att sätta dom i.
vilket skulle göra dom till ett bättre alternativ

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bosse skrev:Håller med, dom är betydligt bekvämare
Om maskinen väger 20 och casen 10 så har man 30 kg vikt i en näve!

Borde ju finnas hjulkoppar fast som är längre, men när du säger det så hittar jag inga så långa i adam halls katalog.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jag har en ProDJUser-case och jobbar med en ibland som har några också. Det jag kan säga om min (6HE rack) är att hade jag vetat hur sladdrig den skulle komma att bli, så skule jag lätt betalat det dubbla för en riktig case när det begav sig. Skulle förvåna mig om Prodjcasen är hel om ett år.

I början var jag skitnöjd men trät blir mjukt, listerna kunde nästan lika gärna vart av plast, handtaget sviktar när man lyfter i det..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Infällda hjul på ena sidan modell resväska kanske skulle vara en bra idé?

Iofs lägger man väl oftast upp case utan hjul på andra case, och mår inte dåligt för det :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

DavidG: Prova att nitaom casen har hört att det funkat-

dawen: rökmaskinscase e oftast ingen höjdare att tilta.
röksoppa e ju rätt kladdigt-

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, att tilta är väl ofta rätt okej sålänge det är korta tidsperioder? Däremot ska man ju givetvis akta sig för att lägga rökcase upp och ner.

Jag ska nog ta och pm:a dig med lite casefunderingar för övrigt :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Tilta e okej när dunken inte fulltankad eller hur?

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Är det inte vanligt med gummipackning i locket på dunken? är det på min iaf.. Slipper man ta ur dunken när man rökt färdigt :lol:

lånar tråden lite..
vet någon hur lång tid det tar för thomann att skicka grejjerna från tyskland till sverige? dom skriver 2-5 arbetsdagar men det verkar vara inom tyskland.. beställde lite grejjer i förra veckan och dom hade skickat det i måndags... borde väl kunna vara här i småland innan fredag?
Senast redigerad av 1 Erik Eklund, redigerad totalt 0 gånger.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Typ, tog ungefär en vecka för mig.

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Vi kör bara med ALL Case... dom funkar riktigt bra och är av riktigt bra kvalite.. kanske inte billigast men det är det värt.. Sen går det alltid att få dom precis som man vill ha dom...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonas skrev:Undrar förresten om de tillverkar måttanpassade casar, en tanke som slog mig eftersom de faktiskt tillverkar casarna själva. Jag vet att om man loggar in på den tyska delen kan man få lite skuminredning mm till casarna mot en extra kostnad.
Visst kan man beställa måttanpassade casar av Thon/Thomann, MEN JAG VILL HÖJA ETT VARNINGENS FINGER !!!

Jag beställde en måttanpassad case till ett HOG ljusbord. Jag meddelade mått och vilka önskemål jag hade. Alla Thoncasar är mörk mörk brun/röda och jag ville ha en svart. Inga problem det kunde man få utan att det kostade nått extra. Dessutom ville jag inte ha någon "thon-skylt" på casen. Inte heller det skulle vara några problem. Fick sen ritning på hur den skulle se ut (se bild). Det jag hade att invända på ritningen var färgen, som jag påtalade igen. Inga problem sa dem, du får den i svart.
Sen gick det två veckor så kom casen... Då var det tyvärr dags att leka leken "finn fem fel".

- Casen var inte svart
- Thonmärket var på
- Handtagen var felplacerade och för få. 4st på ritningen - 2st när den kom.
- Fel storlek på Butterflylåsen. Stor modell på ritningen - Små när den kom.

Självklart blev jag jäkligt förbannad och drog iväg ett mail på en gång. Det tog ÖVER en vecka att få svar och när jag väl fick det så erkännde de inte sina fel. Jag påtalade att casen inte var som på ritningen, hade fel färg m.m. Då menade de att ritningen bara var ett "exempel" på hur man kunde få casen... Otroligt!!
Får man en RITNING så ska ju casen vara så när den är gjord. Det var ju den jag godkännt, och varför ska man annars ha en ritning?

För att slippa vidare "trassel" så erbjöd jag mig att ha casen kvar om jag fick en rejäl rabatt på den, men det var de absolut inte intresserade av.
Efter kanske 15 (!!!) mail under två månader, där jag fortsatte strida för min rätt, så skrev de bara att "nu har vi beställt en returfrakt med budfirma. Skicka tillbaka casen så får du pengarna tillbaka". Dessutom skulle jag inte få beställa måttbeställda casar i framtiden !!! Är det så man behandlar kunder som man får problem med och som strider för sin rätt? Dagen efter stod JetPac och ringde på och hämtade den.

Som sagt var... passa er jäkligt noga med att beställa måttbeställda casar från Thon/Thomann. Jag är ändå hyffsad på att skriva engelska men det är alltså ingen garanti för att det ska bli allvarliga fel.
Bilagor
Ritningen
Ritningen
Thoncase.jpg (38.43 KiB) Visad 10148 gånger
Färdiga resultatet
Färdiga resultatet
Thon-HOGcase.jpg (92.3 KiB) Visad 10148 gånger
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Cryptoniten skrev:[Visst kan man beställa måttanpassade casar av Thon/Thomann, MEN JAG VILL HÖJA ETT VARNINGENS FINGER !!!
Jo, jag vet själv hur lång tid jag fick strida för att få rätt när jag inte fick den casen som jag trodde mig ha beställt, på bilden visades en case (ganska mörk, så jag såg inte riktigt om den detaljen jag ville ha med fanns eller ej), men på den stora 360 roteringsbara bilden såg man klart och tydligt att casen var uppfällbar, jag beställde, och när casen ankom så var den fast och inte alls uppfällbar, efter mycket mail fram och tillbaka fick jag skicka tillbaka den, men stå för frakten själv. Sist jag kollade visades fortfarande "fel" 360 bild.

Det är ju alltid svårt när det är så långt bort och när fakten kostar så mycket (härifrån och dit då). Du testade aldrig att ringa till dem? Brukar vara lite lättare att ta det på engelska/svenska i telefon.

Vad skulle du fått betala för casen?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonas skrev:Du testade aldrig att ringa till dem? Brukar vara lite lättare att ta det på engelska/svenska i telefon.

Vad skulle du fått betala för casen?
Nej jag testade inte att ringa till dem. Att göra sig förstådd på engelska är i mitt fall lättare i skrift än i tal. :)

Casen skulle ha kostat 245 EUR inkl. 25% moms. Som "hittat" om den hade varit som de lovade.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster