Steglösa rackskenor

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Steglösa rackskenor

Inlägg av Erik Lindvall »

Vet någon vart man kan köpa den sorts rackskenor som är så kallade steglösa. Detta betyder alltså att skenorna inte bygger på korgmuttertekniker utan man drar en bricka till den plats där man vill fästa. Vet någon även kanske hur hållbara denna typen är jämfört med korgmutter?

MVH

Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Vet ej om totalljud säljer rackskenerna men dom säljer casear med sånna iaf

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kolla med Holmberg Cases...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Re: Steglösa rackskenor

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag har från lumpen erfarenhet av just sådana rackskenor. De kanske är bra ibland, men många sura minder och arga utbrott har de förorsakat.

Ska du skruva fast någonting med fyra skruv så kan du ge dig på att då du ska skruva dit den fjärde så glider muttern ner längs skenan, gärna bakom vad som nu sitter under den rackpryl du just monterar dit, så att du får ta loss de tre första skruvarna på den pryl du håller på med plus de fyra skruvarna som håller prylen under. Till slut står du där med ett tomt rack, och du som bara skulle ändra en switch på baksidan av översta steget ...

Usch!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu verkar inte Adam Hall´s sida fungera, men de har en skena som heter 6160 som är steglös, denna är för M6 fyrkantsmutter, den skenan har inget gummiinlägg, och då är risken att man får de problem som mange berättar om.

Dock har de en skena som heter 6162 som har gummiinlägg och som är gjord för vanlig M6 6kants mutter, då hålls muttrarna på plats av gummit på baksidan.

Har för mig att de vi hade i lumpen hade en form av V av tunn metall som skulle spänna fast muttern så att den inte flyttade på sig, fungerade väl mindre bra.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Thomann har dom.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Steglösa rackskenor

Inlägg av Nicke Löfgren »

Lydnill skrev:Vet någon vart man kan köpa den sorts rackskenor som är så kallade steglösa. Detta betyder alltså att skenorna inte bygger på korgmuttertekniker utan man drar en bricka till den plats där man vill fästa. Vet någon även kanske hur hållbara denna typen är jämfört med korgmutter?

MVH

Erik
KG Löving på Prohon har olika modeller!

Adamhall 6169,6161,6162

Han är snabb å bra, men se över frakten! han tar riktigt bra bet för den. Rek att du förskottbetalar

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lydnill: Jag vet att bl.a. cyberpunk testat dessa och ogillar dem. Varför inte använda vanlig korgmutter?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Tackar alla för tipsen, ska ta och kolla lite på de ni nämde.

Dawen: Därför att med vanliga korgmuttrar så passar inte det riktigt i racket utan man måste använda lite våld mm för att få det att passa och sitta stabilt. Men detta kan återgärdas genom att kunna bara ändra några milimetrar i höjdled.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Som dawen redan påpekat så var Holmbergs rackar med den skenan ett av mina stora hatojekt. Har sällan svurit så mycket...

Hur kan sakerna inte passa i racket? Är det felstansade rackskenor eller? I så fall skulle jag bara byta ut dem mot riktiga (med rätt mått) istället för den skjutbara varianten.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Holmberg använder dessa skenor flitigt på de mindre casarna. ännu en sak som är grymt irriterande är att det måste vara exakt rätt längd på skruven för att det ska funka, vanliga 20mm rackskruvar fungerar inte då de tar i bakstycket av skenan och då sitter det dåligt!

Men holmberg är det som har utvecklat den typen av skena iaf!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

cyberpunk skrev:Som dawen redan påpekat så var Holmbergs rackar med den skenan ett av mina stora hatojekt. Har sällan svurit så mycket...

Hur kan sakerna inte passa i racket? Är det felstansade rackskenor eller? I så fall skulle jag bara byta ut dem mot riktiga (med rätt mått) istället för den skjutbara varianten.
Han kan ju äga lite produker från den svensktillverkade firman JBN :lol:

Som just nu lanserar sitt enorma ljudtak... :wink:

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

De "skjutbara skenorna" är Djävulens påfund. Bort det! Man ska ha skenor i järnplåt, inte aluminium, och man ska ha modellen med tre fyrkantiga hål per HE, ett hål precis i överkant, ett mitt i och ett längst ner. Så säger DIN och VDE, medans dumheterna från EIA (två gängade UNF 1/4" hål per HE) är värda förakt. Korgmutter, tack. Och, korgmuttern ska vara gjord för skenan. Godstjockleken i skenan varierar ganska friskt, så det vill till att man har rätt; därför mitt insisterande på järnskenor, som ofta är tunnare.

/Måns, med mycket bestämda uppfattningar om saken. Så installerar jag frekvent 32HE höga routerchassin ensamma värda mer än en juste linearraytuta också.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster