Kabelcase

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Kabelcase

Inlägg av Mattias Carlsson »

Fundera på göra om lite med våra kabel casar.
Vad kör nu med för lösningar/casar och vad är bäst att köpa? Det svåra är att få med all kabel i en case. Inte nog med fack.

Ha ni en större med ström och signal och mindre med t.ex. grodor, nätsladdar, powercon, högtalarkabel etc etc..?

400 volt frakta vi alltid separat

Tar gärna emot tips vad som är smidigast för er samt bra casar att köpa då jag tänkte ta hem lite nya casar strax

Mvh

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kabelcase

Inlägg av Jonas Areskough »

Lite högre case med utragslådor är fruktansvärt otympligt i transport men när dom står på plats och man jobbar på scen är det riktigt smutt och smidigt

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: fre 25 jul 2008, 14:26
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Jacob Henriksen »

Nu vet jag inte vilken storlek på gig vi pratar. Men jag brukar i regel klara mig på en packcase med tre fack. Ett för mickabel, ett för 230V-kabel och ett för speakon (om det behövs). Ovanpå det kan man fylla upp med snakes, powercon, grodor, nätsladdar etc.

Kanske inte den mest otimala lösningen men jag har åtminstone all kabel i en case, vilket underlättar transport.
JW Ljud- och Ljusteknik HB | www.jwljudoljus.se | Bollnäs, Gävleborg

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jacob, är väl ungefär så jag har nu men risken att det blandas och bli en jävla röra till slut är för stor hehe. Jag vill hitta nån lösning där allt är separat och uppmärkt så inget kan läggas fel och det är ordning och reda:p

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det gäller att ha en bra balans mellan färdigpackat och separat packat (samt massa lösa kablar i hyllorna).

Börja någonstans och prova dig fram :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Kabelcase

Inlägg av Niklas Elste »

Vi reser med ett stort Holmberg förut hadde vi 3 fack
Nu 2 ström och xlr
2 iläggslådor med mickar och di samt diverse adaptrar mm

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Kabelcase

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är grymt smidigt att ha färdiga kitt ståendes med kablage. 1 case med 3 fack för 1,5 m, 3 m och 5 m 230. 1 case med 2 fack för 10 m och 20 m 230. 1 case med 10 talet fack för dmx i olika längder, vändor etc. Kittat och klart, tydligt uppmärkt vad som ska ligga vart, antal etc.

Då har man med 3 kabelcasar som går att hantera, i stället för en enda stor gigantisk case. Kitta lagom antal för standardgigget. Gör man större gig tar man med 2 casar av varje. Gör man mindre gig så tar man från lösplocket på hyllan. Inte från de färdiga kabecasarna.

Powercon/apparatkablar åker i resp case.

3-fas/socca packas efter typ av gig.

Speakon/EP5 kittat i resp tillbehörscase till ljudet ihop med flygutrustning och andra tillbehör till just det pa´t.

Blir lite dubletter på visst kablage, men det sparar man i arbetstid i stället.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Christopher Berg »

Måste flika in med vår lösning, två utan dessa case:
Bild
https://m.thomann.de/se/thon_accessory_ ... 1499021770.
Ett för Ljudkablage och ett för Ljuskablage med tillbehör!

Perfekt vid scenjobb och liknande lite större jobb.

Med vänlig hälsning,
Christopher
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Mattias Carlsson »

Få di plats med mycket i en sån case?:)

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Christopher Berg »

Mattias Carlsson skrev:Få di plats med mycket i en sån case?:)
Absolut!
Vänster sidas backar är uppifrån: 3- 5- och 10-meters kabel.
Höger sida får plats med tillbehör så som DI-boxar, adaptrar, Multikablar etc.

Vet inte exakt hur mycket kabel man får ned i varje back, men en hel del blir det!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag köpte 2st såna som Christopher tipsa om. En gick till led skärmens kablage etc. En till kabel. Funka ju bra men ha ändå en stor case nu med 230 kabel och långa signal/dmx och den med utdragslådor går grodor, nätsladar, powercon, powercon patch, korta signal/dmx, och lite kombi kablar i. Just nu iaf. Få se om jag hinner tänka om nått:p

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

De är säkert bra, nackdelen är väl att de tar mkt plats på lastbilen jämfört med en som är byggd på höjden.

Just kablar skulle jag inte ha i lådor, vi har dem i 120x80 packcase:ar med fackindelning och insatslådor ovanpå för mindre grejer.

De räknas genom efter gig och vissa saker ligger permanent i case:arna medan annat går upp på hyllan, beroende på hur ofta det används utan casen i fråga.

Jag tror man måste prova sig fram för att hitta vad som blir effektivast :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Mattias Carlsson »

Varför inte i lådor?

Jo nackdelen är att det tar plats. Det är hela tiden en fundering vad som är bäst:p

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Christopher Berg »

Som Anton säger, klart det tar plats!

Vi jobbar främst med dessa case och har på mindre jobb separata pack-case och andra lådor/backar som vi kan packa i för mindre gigg, då vi har väldigt mycket separat kabel upphängt på lagret också..
För en enkel trubadurrigg eller liknande mindre så blir det såklart otroligt onödigt med dessa stora case.

Det finns nog ingen enstaka lösning som passar för precis alla jobb! Det beror som sagt på vad man gör för något, och vad man kan tänkas behöva!

/C
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Kabelcase

Inlägg av Rolf Sirak »

Haloj Mattias...

Vad säger du om min lösning...
Alla lösningar är bra utom dom dyra..

Löste mitt problem med 2 papperskorgar från Dollarstore...

Har fått många världsmästare som sagt att så där kan man ju inte göra...
Funkar för mig...

Lev å må
Häls Riffo
Bilagor
20171127_002254_resized.jpg

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster