Martins Casar

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Monitorställ, danspodie eller vad fan som helst.. Jag skulle lägga casen ner i alla lägen..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Smartare? Snarare billigare, i och med att man använder utrymmet effektivare. Sedan beror det givetvis på vad det är för turné om det i slutändan är lyckat eller inte. Jag vet att firman som diskuterats har varit väldigt nära att missa färjor från Gotland, vilket hade gjort att de haft allvarliga problem på den turnén.

Staplar man en case med hjulen neråt på en annan case så står det inte alls ostabilt. Man har hjulkoppar på packcases, för att en packcase är ett helvete att tilta på en annan case. Har du testat att tilta en gris full med kraftiga strömkablar? Med socapex? Det är tungt, tro mig. Därför ställer man tyngre packcases underst, och lyfter upp de lättare ovanpå. Det tycker jag är enklare.

Sedan packar man givetvis på höjden ändå. Grejor som åker löst eller i Mexikocases, lättare cases o.s.v. Så kul är det inte att köra fler lastbilar än man behöver.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Alltså, nu får du uräkta Dawen, men har du aldrig humpat på jobb där Starlight, Turnétransport eller liknande har kört grejerna? En hjulkopp är typ 4mm djup och minsta lilla gupp så far det åt helvete om du inte dessutom säkrar skiten med ricka-racka. Naturligtvis ställer man inte heller kabelgrisarna längst upp i lasten utan grundar med dem i botten och lastar lättare ovanpå. Jag tror inte bara att det är ekonomi utan även en hel del praktiska frågor som löses genom att tilta ner det mesta och lägga annat på högkant ovanpå. Sen finns det ju casear som är mer anpassade för att staplas på varandra på rätt köl såsom Varilites gigantiska plastcasear...

Du skrev något om en nästan missad färja? Var det överlast eller vad berodde det på att de inte ville släppa med dem??

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Brolin skrev:Alltså, nu får du uräkta Dawen, men har du aldrig humpat på jobb där Starlight, Turnétransport eller liknande har kört grejerna? En hjulkopp är typ 4mm djup och minsta lilla gupp så far det åt helvete om du inte dessutom säkrar skiten med ricka-racka. Naturligtvis ställer man inte heller kabelgrisarna längst upp i lasten utan grundar med dem i botten och lastar lättare ovanpå. Jag tror inte bara att det är ekonomi utan även en hel del praktiska frågor som löses genom att tilta ner det mesta och lägga annat på högkant ovanpå. Sen finns det ju casear som är mer anpassade för att staplas på varandra på rätt köl såsom Varilites gigantiska plastcasear...

Du skrev något om en nästan missad färja? Var det överlast eller vad berodde det på att de inte ville släppa med dem??

Always look on the bright side of life - Lala lala lala lalaaa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Jag ursäktar så gärna så. Jag har faktiskt gigat åt Starlight.

Den nästan missade färjan hade inget med överlast att göra, utan med tid. Jag tror nämligen att det tar rätt mycket mer tid att lasta om man ska tilta allting. Ska man däremot bara lyfta upp någon case och spänna, då spar man både tid och rygg.

Fast det är ju min naiva inställning till det hela.
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Jag tror nämligen att det tar rätt mycket mer tid att lasta om man ska tilta allting. Ska man däremot bara lyfta upp någon case och spänna, då spar man både tid och rygg.
Tycker nog tvärtom faktiskt.
Ställer man upp casarna på högkant så spar man ju golvyta och man slipper därigenom att lyfta så mycket.
(Har man två casear med måtten 120x40x40 så blir höjden stående 120 och golvytan 40x80 i jämförelse med liggande då höjden blir 80 och golvytan blir 120x40, dvs man spar 40x40cm golvyta och man slipper då lyfta upp det tredje caset ovanpå dom andra två)

Och att ställa dom upp går ju väldigt snabbt och lätt men att lyfta är rätt jobbigt. dessutom bör man helst vara två för att lyfta, tippa casear gör man däremot väldigt lätt ensam.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Vad lustigt det skulle se ut om man tippade en fyrkantig case på golvet. Alltså en som är lika stor åt alla håll! Något sådant skulle jag kunna garva åt.. :lol:

Jag tycker alla har fel. Men för det så finns det inga rätt eller fel, utan det är bara hitta en lösning för stunden, den lösningen kan ju se ut hur som helst. Ingenting som säger att man packar på ett sätt när man åker en stor turné t.ex.

Men oj, jag kanske inte är kvalificerad att svara, jag humpar ju inte åt firmor som Starlight och Turnétransport :lol: ..

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Motorcasear för en motor är ju ibland i princip fyrkantiga, men de tiltas. Det ÄR mycket lättare att tilta upp dem ovanpå en annan case än att lyfta up den ovanpå. Testa själv, men ni pojkar kanske är klena.. :D

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Brolin skrev:Motorcasear för en motor är ju ibland i princip fyrkantiga, men de tiltas. Det ÄR mycket lättare att tilta upp dem ovanpå en annan case än att lyfta up den ovanpå. Testa själv, men ni pojkar kanske är klena.. :D
Jag har inte sagt något.. :roll:

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

dawen skrev:När du bygger mixplats med case så är förhoppningsvis allting tomt. Behöver du då ställa ifrån dig en case är det ju bara att tilta den? :)
Jobbigt att tilta casen när man slängt upp en annan case åvan på ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Martin B skrev:
dawen skrev:När du bygger mixplats med case så är förhoppningsvis allting tomt. Behöver du då ställa ifrån dig en case är det ju bara att tilta den? :)
Jobbigt att tilta casen när man slängt upp en annan case åvan på ;)
Enkel lösning: tilta casen innan du slänger på en case ovanpå??

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

knoppen (Rudolf) skrev:
Martin B skrev:
dawen skrev:När du bygger mixplats med case så är förhoppningsvis allting tomt. Behöver du då ställa ifrån dig en case är det ju bara att tilta den? :)
Jobbigt att tilta casen när man slängt upp en annan case åvan på ;)
Enkel lösning: tilta casen innan du slänger på en case ovanpå??
Men om du slängt upp nånting innan du packar i bilen tillexempel att du stackar 2 basar på varandra för att det ska bli mindre att släpa :arrow:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det hettar till och jag är inte ens med i diskussionen !!!


Brolin: Du skrev att du jobbar på Sundsvalls teater, känner du Stefan Sellstedt? Han kommer från sundsvall och jobbar med teater, bor och jobbar i Västerås nu!!!
Work sucks, send me on tour!

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Kommer in väldigt sent i diskussionen, men jag ställer mig på case-tiltarnas sida...
När jag humpade på kalasturnén förra sommaren tiltade vi allt. När man ska ha ner en case från hög höjd är det bara att tilta tillbaka om vara några som tar emot istället för att lyfta upp casen och dra ut den vertikalt innan den kommer ner. Man släpar aldrig casen något (mer eller mindre), den hamnar där den ska direkt när man tiltat upp och är redo att tiltas ner när den ska ut igen. Den last-ansvarige engelsktalande killen var mycket bestämd med detta och det funkade alla tiders.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Lightguy:

Jo, jag känner Stefan. Han jobbade mycket på Sundsvalls teater innan han kom in på DI. Sen var han ju här uppe och jobbade i midsommras. Det var senaste gången jag träffade honom.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi gick i samma klass jag och Stefan, riktigt trevlig kille!! Du får hälsa om från Osby Fredde om du träffar honom!! Världen är liten...
Work sucks, send me on tour!

Torkel Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 jun 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av Torkel Svensson »

Jag måste ändå påstå att jag brukar se dom flesta varianter när jag har humpat, även i samma bil. Oftast förekommer, enligt min mening, tiltat på varandra eller stående på hjul i botten och tiltat på. Men jag tycker att man ganska ofta även ser case staplade på varandra med hjulen neråt, även utan koppar. När det packas tätt och på jämn höjd samt säkras med spännband så gör det inte så stor skildnad.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Det känns som om man kan hålla nere behövet av spännband en del om man tiltar så mycket som möjligt, så länge man packar tätt. Förstås måste man ha spännband längst bak i trailern eller vad man nu kör, och ett och annat i mitten nånstans så det inte blir "domino" av hela altet, men det känns som man tjänar en hel del tid om man slipper stå med spännband hela tiden, om man nu är tillräckligt många hump som lyfter duktigt hela tiden...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att det skulle ta tid att spänna tycker jag var ett väldigt intressant argument. Du menar alltså att man skulle tjäna tid på att tilta?

Behöver man spänna många spännband har man lastat prylarna fel.

För övrigt håller jag helt och hållet med Knoppen, även om jag gärna föredrar att hålla på att vicka omkull lådor bara för att sedan vicka upp dem igen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Hmm nu kan jag faktiskt utala mig med en hel del kött på benen. Har lastat och lossat ungefär 15 trailers under en 2 veckors period. Det har vart olika turneér bla. melodifestival, Europ, Lena PH, Mamma Mia mm. Jag kan säga att det mesta tiltas, packcasar motorcasar ja det mesta. Jag förstår inte hur du menar dawen med att man spar tid på att inte tilta. ställer du en case uppepå en annan case så måste du iaf lyfta och konka! Det spelar ingen roll.

Men den grej som ingen av er verkar ha tänkt på är dom stackars hjulen. Dom tål faktiskt inte hur mycket som helst! Ställer man en 300kg,s packcase på en annan packcase som väger lika mycket så dödar man hjulen ganska snabbt! Tiltar man casarna i botten så är det inga problem att lasta uppepå dom! Ni får väl se i sommar när tradarna kommer ner till slätterna hur casarna är packade! Desutom så är det inga hjulkoppar på dom flesta av starlights kabelgrisar! Så det så!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster