Martins Casar

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Word..

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, om vi ska fokusera på det här med lastning ett tag så är det en som vinner alla diskussioner om hur man lastar och det är chauffören. Den som ska köra lasset bestämmer, utan undantag. Jag kör en del och brukar ta aktiv del i lastningen, för jag vill ha koll på sånt som förstängning, surrning, tyngdpunkt, N-värde, osv, samtidigt som man ju så klart vill ha plats med allt . Det är mitt körkort som hänger på att askar, pinnar och snören inte jävlas där bak.

Jag har sett nog med hejdlösa överlaster och vansinniga påfund i personbilbilmedsläp-ligan för att ogilla det som koncept, för övrigt.

För det mesta så är ju ljud- och ljusutrustning relativt lätt (jämfört med stålbalk, betongelement och grus, andra vanliga lastbilslaster) så det är inte så kritiskt, men man måste i alla fall tänka efter. Och lasta med låg tyngdpunkt, och jämt. fördelat, och det måste stå still. Att inte surra är ett direkt lagbrott; man kan inte alltid lita på att väggarna räcker som förstängning, lasten ska inte flytta på sig oavsett hur man kör. Fyller man bilen med jämlika, lagom tunga askar är det ju inte nåt problem, men det är ju sällan så en pack ser ut.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Förövrigt så vill man väl helldre ha en framtung trailer än en baktung!

Men givetvis är det Chauffören som har sissta ordet! Men har chauffören aldrig kört ljud utrustning förr så kan ju lite tips inte skada.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Måste ta upp detta diskussionen igen!!!
Jag rev Cullberg balleten i tisdags på Palladium i Malmö, det var en kile från Bollheim som körde trailern (Roger tror jag han hette). Han ansåg att det bästa var att tilta casarna och stapla två i höjd. Han gjorde nästan uteslutande det. Han sa också att när han tiltar casar så använder han aldrig spännband, i vissa fall används järnstänger som hindrar casarna från att trilla ner.
Måste säga att det var den absolut bäst lastade trailer jag någonsin sätt. Inte mycket luft där inte!!!
Work sucks, send me on tour!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Amen!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 235
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

tyvärr är det inte alltid så lätt....notip och vikt brukar ställa till det...
Q.E.D

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Hur ofta brukar det bli luft på bilen då? För mycket luft för dåligt packat anser jag!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD): Du steker nog bra många fler hjul på tappade cases om du lastar ner 300kg per case.

Nåja, smaken är som baken. Tyck som ni vill, jag har inte ändrat min ståndpunkt.

Det Måns påpekar är dock väldigt viktigt. Hur man än packar så ska det lastsäkras.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Mindre firmor som inte behöver packa sin lilla folkabuss med prylar ända upp till taket behöver ju kanske inte tippa och ha sig. Men när det kommer upp i de stora turnéerna vill man ju inte åka runt med tomt släp. No-tip casear och liknande kan ju alltid stå framför en bunt tippade lådor.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Folkabuss? Tack för den dissen Brolin :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det är väl inget fel på folkabussar dom går att överlasta aldeles jätte mycket kan jag lova! Och jag kan säga att när man har en folkabuss så är det oerhör viktigt att man packar rätt så att allt får plats, och det är inte alls jobbigt att lasta med helkrökt rygg!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fel på folkabussar är det inte. Framför allt inte i surfbussutförande!

Att överlasta är dock alltid fel. Okej, överlastning förekommer, ibland skiter det sig. Överlasta jättemycket är inte bra någonstans dock.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

jo det är väldigt bra ur "behöva hålla ratten synpunkten" Bilen går som en pansarvagn! och den är ju inte överlastad för bilens konstruktion utan för vad det står i papprena:)

Edit: För att inte få en massa överös om lagar coh förordningar och att vi inte är ansvariga uppe i dalarna så kan jag medela att det inte hör till vardagen med överlast utan var det ett ironiskt lite skämtsamt utalande från min sida!

pusspuss

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Men, visst är det väl papprena som bestämmer vad som får lasta?

Även om jag vet många vägar man kan köra fort på, så kör jag inte mycket mer än 90. Okej, ibland går det en gnutta fortare, men jag tycker inte att det är okej att köra 130 bara för att bilens konstruktion klarar det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Fast hastighet är något som påverkar andra på ett sätt som innehållet och vikten på bilen inte gör. Det är lite långsökt tycker jag. Jag skjuter inte kungen även om jag skulle haft en pistol som mycket väl skulle klara av jobbet!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Så du menar att bromssträcka inte påverkas av last på samma sätt den gör av hastighet?

På tal om långsökt så är det rätt långsökt att prata om att skjuta kungen på ett forum som handlar om ljud och ljus.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Givetvis påverkas bromssträckan. Men därför får man ju anpassa hastigheten till bilens bromssträcka! Det är ju givet, men kör du 130 och vill stanna snabbt så är det ju inte så lätt att anpassa lasten. Eller hur! Se my point?

Kungen pratar roligt det var så jag kopplade han till ljud.

DHO!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

dawen skrev:Gustaf(KMD): Du steker nog bra många fler hjul på tappade cases om du lastar ner 300kg per case.
För det första händer det inte alltför ofta om inte aldrig att man tappar en case när man tippar. För det andra så är man rätt korkad om man tippar en 300Kg case överst. Tyngst i botten lättast överst.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det Gustaf(KMD) sa var 300 kg under och 300 kg över. Jag tror inte att man lyfter en 300 kg-case speciellt ofta alls...

Nåja. Gustaf pratar ju om att skjuta kungen och att han har sett Starlight göra på ett visst sätt. Han har nog mer rätt än mig, även om man skulle kunna tro att det beror helt på situation, smak och tid. I rest my case.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag menade inte att man ska lyfta EN case som väger 300kg på en annan som väger 300kg. Det räcker med att lyfta upp en case på kanske 50kg på en case som väger 300kg för att döda hjulen på den understa casen. Eller att slänga 3st motorer upptiltade på ett stegrack som inte är specielt ovanligt. Står då stegracket underst på hjul ja då dödar man hjulen men har man tiltat stegracken så klarar det sig gallant och man slipper spänna skiten med spännband dessutom!! Det var det jag menade och jag tyckte att det framgick ganska klart, menmen nu hoppas jag ingen kan misstolka det!

Och ang mina utalanden om att skjuta kungen så ville jag bara påpeka att det var lika orelevant som din gämförelse med hastighet. Att du nu har gått över från att allt ska stå på hjul till att det beror på situationen, ser jag som en vinst.

Och att jag har sett hur starlights personal packar och sett hur lastbilarna ser ut när hump och annat folk packat och dem får hem sakerna ser jag faktiskt som en ganska bra grund att stå på. Då starlight faktiskt har ganska mycket erfarenhet i ämnet. Sen får väl du dawen packa din bil hur du vill.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster