Martins Casar
- Emil Brolin
- PAR-64
- Inlägg: 637
- Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Alltså, om vi ska fokusera på det här med lastning ett tag så är det en som vinner alla diskussioner om hur man lastar och det är chauffören. Den som ska köra lasset bestämmer, utan undantag. Jag kör en del och brukar ta aktiv del i lastningen, för jag vill ha koll på sånt som förstängning, surrning, tyngdpunkt, N-värde, osv, samtidigt som man ju så klart vill ha plats med allt . Det är mitt körkort som hänger på att askar, pinnar och snören inte jävlas där bak.
Jag har sett nog med hejdlösa överlaster och vansinniga påfund i personbilbilmedsläp-ligan för att ogilla det som koncept, för övrigt.
För det mesta så är ju ljud- och ljusutrustning relativt lätt (jämfört med stålbalk, betongelement och grus, andra vanliga lastbilslaster) så det är inte så kritiskt, men man måste i alla fall tänka efter. Och lasta med låg tyngdpunkt, och jämt. fördelat, och det måste stå still. Att inte surra är ett direkt lagbrott; man kan inte alltid lita på att väggarna räcker som förstängning, lasten ska inte flytta på sig oavsett hur man kör. Fyller man bilen med jämlika, lagom tunga askar är det ju inte nåt problem, men det är ju sällan så en pack ser ut.
Jag har sett nog med hejdlösa överlaster och vansinniga påfund i personbilbilmedsläp-ligan för att ogilla det som koncept, för övrigt.
För det mesta så är ju ljud- och ljusutrustning relativt lätt (jämfört med stålbalk, betongelement och grus, andra vanliga lastbilslaster) så det är inte så kritiskt, men man måste i alla fall tänka efter. Och lasta med låg tyngdpunkt, och jämt. fördelat, och det måste stå still. Att inte surra är ett direkt lagbrott; man kan inte alltid lita på att väggarna räcker som förstängning, lasten ska inte flytta på sig oavsett hur man kör. Fyller man bilen med jämlika, lagom tunga askar är det ju inte nåt problem, men det är ju sällan så en pack ser ut.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
Måste ta upp detta diskussionen igen!!!
Jag rev Cullberg balleten i tisdags på Palladium i Malmö, det var en kile från Bollheim som körde trailern (Roger tror jag han hette). Han ansåg att det bästa var att tilta casarna och stapla två i höjd. Han gjorde nästan uteslutande det. Han sa också att när han tiltar casar så använder han aldrig spännband, i vissa fall används järnstänger som hindrar casarna från att trilla ner.
Måste säga att det var den absolut bäst lastade trailer jag någonsin sätt. Inte mycket luft där inte!!!
Jag rev Cullberg balleten i tisdags på Palladium i Malmö, det var en kile från Bollheim som körde trailern (Roger tror jag han hette). Han ansåg att det bästa var att tilta casarna och stapla två i höjd. Han gjorde nästan uteslutande det. Han sa också att när han tiltar casar så använder han aldrig spännband, i vissa fall används järnstänger som hindrar casarna från att trilla ner.
Måste säga att det var den absolut bäst lastade trailer jag någonsin sätt. Inte mycket luft där inte!!!
Work sucks, send me on tour!
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Tobias Walka
- PAR-36
- Inlägg: 235
- Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Emil Brolin
- PAR-64
- Inlägg: 637
- Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
jo det är väldigt bra ur "behöva hålla ratten synpunkten" Bilen går som en pansarvagn! och den är ju inte överlastad för bilens konstruktion utan för vad det står i papprena:)
Edit: För att inte få en massa överös om lagar coh förordningar och att vi inte är ansvariga uppe i dalarna så kan jag medela att det inte hör till vardagen med överlast utan var det ett ironiskt lite skämtsamt utalande från min sida!
pusspuss
Edit: För att inte få en massa överös om lagar coh förordningar och att vi inte är ansvariga uppe i dalarna så kan jag medela att det inte hör till vardagen med överlast utan var det ett ironiskt lite skämtsamt utalande från min sida!
pusspuss
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Men, visst är det väl papprena som bestämmer vad som får lasta?
Även om jag vet många vägar man kan köra fort på, så kör jag inte mycket mer än 90. Okej, ibland går det en gnutta fortare, men jag tycker inte att det är okej att köra 130 bara för att bilens konstruktion klarar det.
Även om jag vet många vägar man kan köra fort på, så kör jag inte mycket mer än 90. Okej, ibland går det en gnutta fortare, men jag tycker inte att det är okej att köra 130 bara för att bilens konstruktion klarar det.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Fredrik Nilsson
- PAR-64
- Inlägg: 885
- Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Ort: Växjö/Osby
- Kontakt:
För det första händer det inte alltför ofta om inte aldrig att man tappar en case när man tippar. För det andra så är man rätt korkad om man tippar en 300Kg case överst. Tyngst i botten lättast överst.dawen skrev:Gustaf(KMD): Du steker nog bra många fler hjul på tappade cases om du lastar ner 300kg per case.
Work sucks, send me on tour!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Det Gustaf(KMD) sa var 300 kg under och 300 kg över. Jag tror inte att man lyfter en 300 kg-case speciellt ofta alls...
Nåja. Gustaf pratar ju om att skjuta kungen och att han har sett Starlight göra på ett visst sätt. Han har nog mer rätt än mig, även om man skulle kunna tro att det beror helt på situation, smak och tid. I rest my case.
Nåja. Gustaf pratar ju om att skjuta kungen och att han har sett Starlight göra på ett visst sätt. Han har nog mer rätt än mig, även om man skulle kunna tro att det beror helt på situation, smak och tid. I rest my case.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Jag menade inte att man ska lyfta EN case som väger 300kg på en annan som väger 300kg. Det räcker med att lyfta upp en case på kanske 50kg på en case som väger 300kg för att döda hjulen på den understa casen. Eller att slänga 3st motorer upptiltade på ett stegrack som inte är specielt ovanligt. Står då stegracket underst på hjul ja då dödar man hjulen men har man tiltat stegracken så klarar det sig gallant och man slipper spänna skiten med spännband dessutom!! Det var det jag menade och jag tyckte att det framgick ganska klart, menmen nu hoppas jag ingen kan misstolka det!
Och ang mina utalanden om att skjuta kungen så ville jag bara påpeka att det var lika orelevant som din gämförelse med hastighet. Att du nu har gått över från att allt ska stå på hjul till att det beror på situationen, ser jag som en vinst.
Och att jag har sett hur starlights personal packar och sett hur lastbilarna ser ut när hump och annat folk packat och dem får hem sakerna ser jag faktiskt som en ganska bra grund att stå på. Då starlight faktiskt har ganska mycket erfarenhet i ämnet. Sen får väl du dawen packa din bil hur du vill.
Och ang mina utalanden om att skjuta kungen så ville jag bara påpeka att det var lika orelevant som din gämförelse med hastighet. Att du nu har gått över från att allt ska stå på hjul till att det beror på situationen, ser jag som en vinst.
Och att jag har sett hur starlights personal packar och sett hur lastbilarna ser ut när hump och annat folk packat och dem får hem sakerna ser jag faktiskt som en ganska bra grund att stå på. Då starlight faktiskt har ganska mycket erfarenhet i ämnet. Sen får väl du dawen packa din bil hur du vill.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster