Martins Casar

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Martins Casar

Inlägg av Carl Breander »

Nån som vet varför Martin har glömt att sätta hjul bromsar på sina casar vet inte hur många gånger jag irriterat mig på 8O
Senast redigerad av 1 Carl Breander, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Bromsar på casehjul ser jag inte speciellt ofta alls faktiskt. Vad ska det vara bra för? :wink: Exempel på situationer då du känner att du behöver detta?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

när man använder casen som stege när man bygger mixplats av casar när man har ett krångligt inlast med tillexempel en ned försbacke och behöver ställa ifrån sig casen kan det va sköt att kunna låsa den
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

När du bygger mixplats med case så är förhoppningsvis allting tomt. Behöver du då ställa ifrån dig en case är det ju bara att tilta den? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

När man bygger mix plats så vill jag gärna ha den låst i alla fall om man är bland en massa folk utan kravall stängsel runt mixplats du vet vi går sällen in på stora arenor utan vi är ofta på typ krogar båtar festlokaler mm och giggar och det e skönt att kunna bromsa den när det vimlar omkring en massa fulla människor och om nån råkar hänga sig luta sig mot den mm.
Men du måste ju hålla med om att det vore mycket enklare att låsa en case en att tillta en case ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Visst kan det vara enklare, men då kommer den där bromsen alltid vara låst då den inte ska vara det. Murphys lag :)

Har man problem med fulla människor runt mixplats så tror jag inte att en hjulbroms hjälper en, faktiskt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Jodå tror mig när vi är på krogen på cirkus vid skansen dära så har man ingen chans att ha en bra skyddad mixplats utan blir snarare bar plats där man får tränga in sig i ett hörn i bar ändan. då är hjul lås väldigt skönt att ha när tillexempel alla ska ut på en och samma gång.Då får man stå och kolla som hökar för att ingen ska spilla drink eller pilla på alla knapparna 8O
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är bara att börja byta ut hjul mot såna med lås då :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Haha typ .. Alla våra Holmberg casar är med lås på. Det e riktig Norrlänsk kvallite det ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Lås är jätte bra när man har småjobb och sånt och kanske packar en sladdgris som kan låsas i bilen så den inte rullar runt i skåpet. Men på större turneér så ställer man inte många casar med hjulen neråt.

Jag diggar låsen på våra casar men vet många som inte gör det!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Större turnéer spänner nog ganska mycket med spännband dessutom tror jag. Det blir ett jävla meck om alla casar ska vickas omkull, jämfört med att bara rulla ut allting.

Smaken är som baken givetvis 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:Större turnéer spänner nog ganska mycket med spännband dessutom tror jag. Det blir ett jävla meck om alla casar ska vickas omkull, jämfört med att bara rulla ut allting.

Smaken är som baken givetvis 8)
Har du en trailer med 4m skåphöjd så vickar du upp det mesta skulle jag säga, annars kan du ju inte stapla nått..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Stapla går utmärkt när man har packcases med samma format. Står stadigt dessutom.

För övrigt så är väl inte 4m skåphöjd och stora turnéer något vi ofta råkar ut för :)

Vet människor som vickar allting, även saker som ligger underst. Gillar det inte speciellt mycket :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

De flesta större turnéer verkar tilta casearna och sen köra minst ett lager till ovanpå.

Gällande lås på hjulen. Min hemmascen, Sundsvalls teater, har ju ett gammalt hederligt golv som lutar någon grad framåt, mot publiken (för att förbättra sikten, inte dåligt byggt!!). Då är det bra med nån case i början med låsbart hjul på..

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

se där ja : P på den tiden jag humpade åt EMA var det nån som fick en Jätte stor scen över foten en gång när vi skulle till att skjuta in den på plats.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Brolin: Jag förstår mig inte på det här tillvägagångssättet. Vad är det för vits med att ha prylar liggande när de lika gärna kan stå på sina hjul? Snabbare ilast, snabbare urlast, lika transportsäkert.

Eller tänker jag galet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:Brolin: Jag förstår mig inte på det här tillvägagångssättet. Vad är det för vits med att ha prylar liggande när de lika gärna kan stå på sina hjul? Snabbare ilast, snabbare urlast, lika transportsäkert.

Eller tänker jag galet?
casarna tar mindre golvyta om man tiltar upp dom på högkant! Dom står stadigare än på hjul man slipper spänna fast varenda case. Staplar du en case med hjulen neråt på en annan case så står hela ekipaget väldigt ostabilt och man måste spänna fast ordentligt. Då är det mycket enklare att bara tilta upp den!

Bild
Se här det här var en ganska stor turné och med ganska välkända firmor! Man försöker utnyttja trailern till fullo!

En annan bild samma transportfirma, samma typ av packning.
Bild

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Håller fullständigt med föregående talare. Hade det inte varit smartare, hade de inte gjort det.. Dessutom är det lättare att välta ner en case som står ett lager upp än att lyfta den rakt av och ner.

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Att ha lås på hjulen är väl alltid bra att ha. Bättre att ha det än inte anser jag, och att tilta casarna när de packas innebär ju att de som tidigare sagt mycket stabilare än på sina hjul.

Att kunna låsa hjulen är ju väldigt använbart när man använder dem som danspodier som jag precis såg på Melodifestivalen från Växjö.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

mm eller att dom får agera monitor podier som också gjorts en del gånger ;).
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster