Martins Casar

Här kan du diskutera casar, rack, racklådor, inredningar, plastcasar, överdrag, case/inventariemärkningar, gaffatejp mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Tror ingen missuppfattar dig nu Gustaf. Ja, Starlight bör nog ha en del erfarenhet inom ämnet och som många nämnt innan i denna tråd så packar alla på sitt lilla vis. Likadant som att det inte finns något "rätt" sätt att rulla ihop en kabel på. Alla tar hjälp av dem metod de tycker funkar bäst och tycker om och så är det alltid. Vi människor är inget annat än bra olika, vi har en sådan kallad mångfald här på forumet :P och det lär ju vara bnra har jag lärt mig på en kurs.

Så, vi kan nog alla lägga ner med att försöka övertala den en andra parten att tycka som en själv för då kan vi hålla på i dö dagar.. tycker bara de börjar bli lite tjatigt i denna tråd.. men iof de kommer ju upp en hel del roliga bispår hela tiden

Ha en bra Valborg alla.. :lol:
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vad är irrelevant med min jämförelse med hastighet? Det är olagligt att överlasta Gustaf. Det är inte olagligt att packa utan att tilta, även om det i vissa sammanhang är omständigare. Jag har inte, såvitt jag vet, sagt att det alltid är sämst att tilta. Jag föredrar att rulla in och packa lätta casar på tunga.

Starlight har en hel del erfarenhet i ämnet ja. Det finns dock en anledning till att alla tekniker jag känner som Starlightat antingen slutat eller planerar att sluta också. Starlight är inte gudar, dock är Per Eriksson en sjujävla entreprenör, till skillnad från väldigt, väldigt många andra i den här branschen. Per får det hela att gå runt. Per har råd att investera. Per måste inte leva på lån, och hela tiden tänka på att få det att gå ihop. Han kan tänka på en vinst dessutom. Det är väldigt ovanligt i dagens läge.

Lika fullt är det trist att få en trailer full med grejor och märka att det är ett gäng prylar per rack som inte funkar, eller funkar mindre bra. Firman jag arbetar åt i vanliga fall, där har det aldrig inträffat att något inte funkat som det är tänkt. Okej, jag har någon gång hittat podier med avslagna vingmuttrar. Då har jag tittat, och såklart - det är inhyrda podier.

Som sagt, I rest my case. Jag ämnar packa hur jag vill, det trodde jag faktiskt att du borde förstå Gustaf, att den här diskussionen inte skulle revolutionera mitt tänkande om lastbilspackning.

Jag tycker fortfarande att det är ansvarslöst och direkt dumt av dig att prata om överlast och att inte spänna. Du är fel person att bedöma vad som är okej, och dessutom är det inte lagligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett par kommentarer...

1. Hump är gratis och dessutom utbytbara, tid är mao i princip ointressant, däremot är chafförer och bilar dyra. Dvs barbapack är att föredra. Varenda kubikcm måste vanligtvis utnyttjas. Men tungt i botten och lättare askar längre upp är ju praktiskt inte bara för att man slipper att ha ihjäl humpet, det håller också tyngdpunkten på rätt ställe i bilen. Min erfarenhet säger mig att man undviker att ha saker på hjulen (av den enkla andledningen att det står mer eller mindre still av sig självt och det tar desstuom mindre golvyta i bilen) om det inte står no tip eller om det är av slaget M3D till exempel. Dom rullar man in på så långt som möjligt så har chaffisen alltid lite vikt på dragbilen iaf och dessutom, att välta på 600 kg högtalarhög är inte rekommenderbart. Skulle vilja se Erikssons min om man gjorde det. Eller kanske inte förresten.

Sen har jag jobbat på firmor som alltid har allt på hjul i bilen och spänner med spännband och stag och allehanda grejor. Och använder bakgavellift på lastbilen. Tre dagar senare är det dags att börja bygga.

2. Låsningar på hjul är bra men det har en otrevlig finess, dom går oftare sönder än hjul utan låsning och då rullar hjulet dåligt, mycket irriterande. Och som Gustaf säger, hjul går sönder om man lastar för tungt på dom. Tråkigt men sant.

3. Chaffisen bestämmer. Men tyvärr finns det chaffisar som inte riktigt har förstått vad dom ska göra. Det finns en klassiker från gula firman som jag måste återge. När det var riktig kris för ett par år sedan och det verkligen inte fanns några vana chaffisar alls att få tag på så kom en 60+ farbror från LBC och skulle hämta saker på någon festival. Han stövlade upp på scen, tittade sig storögt omkring och sa "åh fy faan". Ansvariga tekniker bad honom börja lasta eftersom rätt mycket saker var klara hällas in i bilen och han levererar då den klassiska säjningen: "Hur gör jag då? Jag kör gruuusbil till vardags!" Ska sägas på riktigt utpräglat dalmål för att komma till sin rätt... där av de tre una.

Dessutom händer det rätt ofta att man får förklara att om chaffisen promt ska ha just dom där grejorna först så får han vänta en halvtimma på att få första saken när grejorna ska in i bilen och sen får crewet vänta en halvtimma innan saken som ska upp först kommer ut ur bilen på nästa ställe. Givetvis är N-värden och att ekipaget är körbart viktigare men oftast går det att få till vettiga kompromisser pm alla bara inser varför man är där, dvs göra en show som publiken betalar för som gör att man får lön i slutet på månaden.

Tror inte att Starlights lastningsfilosofi skiljer sig nämnvärt mot andras, möjligtvis är det lite unikt att allt kommer från en firma på lite större gigg och detta gör att man kan spara en del bilar på att packa tightare. Måste säga att det är extremt sällan saker går sönder i transporten.

Utländska turneer tycker jag ofta har mer luft i bilarna, annan kostnads- eller intäktsbild antar jag det beror på. Jag har sett produktioner komma i 2 semisar lastade med ett lager, på hjulen, det hade lätt gått in i en större lastbil om man hade knött lite.

Just my 0.002 cents

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Direkt dumt av mig att prata om att inte spänna? I en trailer så spänner man inte lasten hur gärna du än vill det. Man packar den full frammåt så att inget kan röra sig märkbart och sedan så låser man packningen med ett järnrör så inget åker bakåt. Jag tycker det är direkt dumt av dig att utala dig om hur man använder spännremmar i en trailer med ljudutrustning utan att veta vad du pratar om. För det gör du uppenbarligen inte. Du får väl se själv i sommar när du humpar på hultsfred hur packningarna ser ut, man använder ytterst sällan spänband i en sån här bil.

Och varför du säger nånting som "Det är olagligt att överlasta Gustaf. Det är inte olagligt att packa utan att tilta, även om det i vissa sammanhang är omständigare." Det förstår jag inte då ingen här har sagt att det skulle vara olagligt och det var två helt skilda diskussioner.

"Jag tycker fortfarande att det är ansvarslöst och direkt dumt av dig att prata om överlast och att inte spänna. Du är fel person att bedöma vad som är okej, och dessutom är det inte lagligt." Skulle du vara den alsmäktiga i det här fallet då? När blev det olagligt att inte spänna lasten med remmar?

Annars kan jag bara hålla med ingo rakt igenom jag har exakt samma uppfattning om packningen tungt längst ner och längst fram.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Risken att jag får upptäcka hur det ligger till när jag humpar på Hultsfred är rätt liten tror jag Gustaf. Jag arbetar som tekniker för andra året i rad.

Självklart packar man fullt framåt, men nog säkrar man allting ändå. Spännband eller rör, vad spelar det för roll?

Att packa tungt högt upp och långt bak har jag verkligen inte hävdat.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster