Webbshop Chauvet Lightning

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Emil Brolin »

Nån som känner till nåt tyskt alternativ till Thomann och Music Store fast som säljer Chauvet Lightning? Andra länder är helt ok för den delen också. ;)

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Patric Nord »

http://www.starfelt.se/cgi-bin/db.pl?te ... tiker.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxlight.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Emil Brolin »

Jag vet att Starfelt säljer, men nu letar jag efter åf ute på kontinenten.

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Mikael Blohm »

För att försöka få det billigare?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Emil Brolin »

Naturligtvis.. När jänkarna tar $599 och rek pris i Sverige är 7990:- letar jag alternativ..

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är då priset inkl US Tax??

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Magnus Gustafsson »

US-priser brukar vara utan VAT (Moms).

/M
_________________
T b a

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Marcus Sandberg »

Är du bara ute för att köpa billigt? Jag betalar de kronorna mer för att få bra servis hos starfelt och sen slippa tullkafset som man får när man köper från USA
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Svante Gustafsson »

Emil Brolin skrev:Naturligtvis.. När jänkarna tar $599 och rek pris i Sverige är 7990:- letar jag alternativ..
Lite OT:
Jag har inte heller fattat varför de svenska företagen oftast ligger så mycket högre i pris än tex tyskarna? men det kan säkert någon här inne svara på
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Marcus Sandberg skrev:Är du bara ute för att köpa billigt? Jag betalar de kronorna mer för att få bra servis hos starfelt och sen slippa tullkafset som man får när man köper från USA
Tror att Emil är ute efter ett köp inom EU. US-priset var nog mest en jämförelse.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Emil Brolin »

Jag hittade det för £599 i England, så Sverige ligger fett över. Dessutom kan ni skippa moralpinnarna.. Man handlar hos tysken, alla gör det. Jag skulle naturligtvis också gärna handla på hemmaplan. Men priser, leveranstider etc för mig som halvhobbypulare är tysken bättre på.

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Björn Starfelt »

Hej Emil, Svante och alla andra i denna tråd,

"Naturligtvis.. När jänkarna tar $599 och rek pris i Sverige är 7990:- letar jag alternativ.."

Vill bara göra ett litet klargörande. MotionDrape har ett rek.listpris i USA på USD 839.99 (googlebart). Om man sedan lägger till lagstadgad svensk moms (25%) och sedan för tullavgifter och frakt så hamnar listpriset där det ligger idag.

Ett listpris är helt enkelt ett maxpris, eller en referens att utgå ifrån. De priser som visas i webshoppar är oftast inte listpris, utan butiken/återförsäljaren väljer att sälja till ett annat (läs lägre) pris (ofta kallat streetprice). Detta förekommer i Sverige också, men det kanske inte skyltas på samma sätt som i t.ex. tyska webbshoppar. :wink: Att jämföra listpris mot streetprice blir dock missvisande, som att jämföra äpplen och päron.

De flesta svenska ÅF brukar kunna matcha (och i vissa fall slå) utlänska webshoppar i pris på mycket , bara om de får frågan och får ett vettigt underlag att jämföra med.

Emil, du är givetvis fri att göra precis som du vill. Men varför inte prova gärna några svenska ÅF med en prismatch? MotionDrape finns på lager i Sverige och med ett dropship så har du den hos dig på en dag eller två, beroende på vad du bor.

Med vänliga hälsningar,
Björn
Starfelt Company AB
http://www.starfelt.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Emil Brolin »

Hej Björn!

Som jag skrev tidigare skulle det naturligtvis alltid vara trevligare att handla på hemmaplan. Jag har själv fått mycket bra service både från Starfelt, men även från underleverantörer.

Vid dessa tillfällen har jag dock företrätt företag, och jag kan inte gärna som privatperson kontakta en leverantör och begära listpriser.

Jag blandar i mina inköp att handla från tysken, från kina och från svenska leverantörer. Det handlar för mig om hur pass systemkritiskt det är kontra pris. Jag surfar runt och letar alternativ helt enkelt. Min erfarenhet av de tyska firmorna är mycket god. Snabb leverans och fungerande service då det har strulat.

Jag har inte för avsikt att köpa någonting just idag utan håller på med sondering av utbudet. Min fråga var helt enkelt om det fanns ett alternativ, inte om det är moraliskt förkastligt att inte handla i Sverige.

Jag har fortfarande inte fått nåt bra svar på min fråga..

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Svante Gustafsson »

Björn Starfelt skrev: De flesta svenska ÅF brukar kunna matcha (och i vissa fall slå) utlänska webshoppar i pris på mycket , bara om de får frågan och får ett vettigt underlag att jämföra med.
Varför väljer inte svenska ÅF att skylta med "streetpris" som utländska ÅF verkar ha som standard? Känns väldigt tidskrävande både för ÅF och av eventuella kunder av produkter att maila/ringa på alla produkter för att få fram streetpriser?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Björn Starfelt »

@ Emil:
Jag förstår, det du skriver är fullt begripligt. Vi är överens :wink:

@ Svante:
Det förekommer att vissa svenska webshop:ar arbetar hårt med streetprices inom vissa specifika produktområden, men inte alla. Jag gissar att det handlar om tid och ekonomi. Att ha en enorm webshop med "allt" tar enormt med resurser och tid att driva, speciellt om vår marknad teoretiskt bara är c:a en tiondel så stor jämfört med t.ex. Tyskland.

En annan aspekt i det hela för svenska ÅF, är att hålla kolla på alla priser från alla leverantörer. Vår krona "flyter" mot alla andra valutor sedan 1992 och har ingen fast växelkurs. Det gör att det finns en viss rörlighet på både in- och utpriser, vilket kan skapa priseftersläpning och merarbete. Jag säger inte att det är omöjligt, men förutsättningarna är inte alltid exakt lika.

Med vänliga hälsningar,
Björn
Starfelt Company AB
http://www.starfelt.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Svante Gustafsson »

Svante Gustafsson skrev:
Björn Starfelt skrev:
Vår krona "flyter" mot alla andra valutor sedan 1992 och har ingen fast växelkurs. Det gör att det finns en viss rörlighet på både in- och utpriser, vilket kan skapa priseftersläpning och merarbete. Jag säger inte att det är omöjligt, men förutsättningarna är inte alltid exakt lika.
"Tysken" Löser ju detta simpelt med att priset ändras dagligen automatisk mot kursen på Euron?

Jaja, detta är iaf anledningen till att jag knappt kollar på svenska ÅF längre.. löser dom detta så man kan jämföra priser lättare så skulle iaf jag köpa mer av svenska ÅF.

Det blir väldigt svårt att konkurrera med annat än pris tyvärr då tysken har 150kr frakt på allt oavsett vikt, 3 års garanti på allt oavsett produkt/märke, fri frakt tillbaks till Tyskland vid garantiärenden och där på bra service och svenska medarbetare.
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag har handlat hos tysken ett 70-tal gånger. Då är det inköp till mitt företag, och billigast vinner. Då och då får jag frågan av kunder, om jag kan matcha priser från Thomann. Jag har t ex, kontaktat Lasse på BellaLite om han kan fixa ett bra pris på ADJ. Hans pris ligger då några kronor under tysken, och skillnaden i fraktkostnad gör att förtjänsten är 0:-, vilket är ohållbart.

När det gäller Behringer och Luthman så är ÅF/netto + frakt, dyrare än tysken + frakt.

Fördelen med tysken är att man slipper lägga ut momsen och fördelen med svensk GA att man får 30 dgr faktura, så där kan kassaflödet styra! :)

Sedan är det där med garantier... Jag gillar 3 års garanti, det styr hela valet av leverantör.

Både Thomann och Steinigke löser mina problem på ett smidigt och snabbt sätt, där måste en del svenska företag se över verkstadsbiten. Det skall inte ta 4 månader att få ett slutsteg till en Mackie bas lagat. Detta har hänt mig vid två tillfällen, så det kan ju inte vara ett undantag.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag bestälde igår 4st ljuseffekter från starfelt. Jag har ingen jätte rabatt hos dom men jag fick ett bättre pris än hos tysken plus att av starfelt så fick jag en bra hjälp av valet att ljuseffekt av tjejen i telefon för att hitta en likvärdig ljuseffekt som jag redan har.

Björn starfelt ni gör att bra jobb. Jag säger till alla gynna det svenska och köp från Sverige.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Björn Starfelt »

@ Marcus:
Tack! :D

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Webbshop Chauvet Lightning

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Emil Brolin skrev: Vid dessa tillfällen har jag dock företrätt företag, och jag kan inte gärna som privatperson kontakta en leverantör och begära listpriser.
Emil Brolin skrev:Men priser, leveranstider etc för mig som halvhobbypulare är tysken bättre på.
Hur mycket "halvhobbypulare" man är har man väl inte rätt att bedriva uthyrningsverksamhet som privatperson ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster