Martin Mania EFX 600 sökes

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Tobias Gunnarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 17:55
Presentation: Ett event företag i skåne som specialliserat sig på Bröllop och andra fester.
Ort: Eslöv
Kontakt:

Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Tobias Gunnarsson »

Tja
Ja har blivit lite nyfiken på Martin mania EFX 600.
Tanken är att ha några st för enklare spelningar och fester på 100 - 150 pers samt uthyrning.
Tanken är att dom ska kunna vara rätt självständiga och klara av att vara relativt golv täckande utan en massa programering, alltså smidiga och enkla att använda för uthyrning mindre fester.
Men absolut gå att använda och programera för större event.
Har ingen vidare erfarenhet av just EFX tidigare eller Martin för den delen men blev förtjust i den sen jag sett dom ett par gånger nu.
Någon som har något att säga om dom? För o nackdelar?
Vad skiljer 600 vs 500 vilken är att föredra?
ja är van vid 250 w och 575 w och söker en ljus stark effekt är då efx 500 ett bättre alternativ?
Vem är återförsäljare för dom eller blir de tyskland, finns de begagnat att tillgå hos någon?

Eller har ni rätt o slätt något annat alternativ på passande ljusarmatur, liknande EFX?

Tack på förhand
mvh PA Performance

Användarvisningsbild
Tobias Gunnarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 17:55
Presentation: Ett event företag i skåne som specialliserat sig på Bröllop och andra fester.
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Tobias Gunnarsson »

Hur stor skillnad är där på en 250w halogen lampa och en 150 w discharge i ljusstyrka? och vad är att föredra?
mvh PA Performance

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Kristian Nilsson »

Vi satte 4st efx-500 på en installation för några år sedan och de är ganska ljusstarka, men den inbygga ljudstyrningen fungerar inte så bra. Vi försökte synka alla med en som master, men de ville bara lysa vitt och gå med högt tempo, vad som än spelades. Vi testade med olika som master.
Den svenska representanten för Martin kunde inte hjälpa oss och gav oss rådet att köpa en extern styrning.

Annars är det ju visst en läcker effekt, mycket snygg i rök!

/Kristian

Användarvisningsbild
Tobias Gunnarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 17:55
Presentation: Ett event företag i skåne som specialliserat sig på Bröllop och andra fester.
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Tobias Gunnarsson »

Okej tack bra att veta, är det samma på 600 lika dum i ljudstyrt läge? Någon som vet?
mvh PA Performance

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Andreas Melin »

Jag har satt in 2 stk EFX500 på en klubb. Väldigt ljusstarka och täcker stora ytor. Håller med om att de inbyggda programmen inte är särskilt adaptiva till vad som spelas men de byter färg, snurrar och har sig i takt med musiken.

Jag tycker personligen effekten gör sig bättre i lite större lokaler med lite högre i tak då det inte blir så intensivt då.

Jag skulle säga att det är en bra effekt till det du ska ha den till, standalone på uthyrning men kan programmeras till större event.

Användarvisningsbild
Tobias Gunnarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 17:55
Presentation: Ett event företag i skåne som specialliserat sig på Bröllop och andra fester.
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Tobias Gunnarsson »

Ingen som har erfarenhet av EFX 600?
och som sagt skillnad på en 250 watt halogen och 150 discharge lamps i ljus styrka?
mvh PA Performance

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Jonathan Olsson »

Inte de exakta effekterna, men jämför t ex SCX500 och SCX600 här: http://www.martin.com/spec/photometfull.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Niklas Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 19:04
Presentation: Hej

Är en glad student som leker med ljud och ljusprylar på min fritid.

Re: Martin Mania EFX 600 sökes

Inlägg av Niklas Eklund »

Det största problemet som du kommer få är väl att hitta några ifall du ska ha nya, Martin har slutat tillverka dem.

Jag har inte jobbat med EFX500 men har 4st EFX600 i en förening jag är med i. De är trevliga, men de rör sig snabbt som andra längre upp i tråden nämner. Dock har jag aldrig varit med om att de har haft problem att byta gobo. Och eftersom de har färggobo så brukar vi nästan aldrig dra DMX till dem, kan hända om det är band i samma lokal så att man kan stänga shuttern.

Du har ju sett dem i verkligheten så då vet du hur de sprider ljuset. Personligen tar jag hellre ett par Martin Raptors (eller SGM Multiray) om ljuset ska hänga bakom DJ medan om ljuset ska hänga över golvet tar jag EFX600. För att utnyttja EFX600 optimalt kan det vara bra man kan hissa upp dem en bit, men då bör man även se till att de är rena så att man får ut så mycket ljus som möjligt. De har manuell fokus för avstånd mellan 2 och 20m.

Kvalitétsmässigt gillar jag dem, jag kan inte minnas att de har krånglat någon gång under mina 4-5år i föreningen. Då har de varit med på 25-30 fester om året och riggats upp och ner varje gång.

// Niklas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster