Hjälp med roboscanners!

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
holy diver
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2004, 01:00

Hjälp med roboscanners!

Inlägg av holy diver »

Jag är inte jättehaj på det här med rörligt, men nu så sitter jag här med fyra Martin roboscanners 518 och en hog-pc. Har addresserat och patchat efter alla konstens regler (tror jag iaf), men jag får ingen kontakt med dom från hogen. Det finns två olika 518 i listan i patchen och jag har provat båda. Speglarna går som faen på dom alla fyra och dom blinkar till ibland, men inget på mitt kommando. Nån som kan säga vad det kan vara och vad göra? Är säkert inte så avancerat...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag är ingen ljusexpert alls, men testa att flytta DMX-adresserna på armaturerna ett snäpp framåt eller bakåt. Olika ljusbord börjar räkna på antingen kanal 0 eller kanal 1 och om man står ett snäpp fel brukar armaturerna bete sig på just det där sättet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Det finns en liten möjlighet också, att du måste fasvända stift 2 och 3 (data + och -) i kabeln mellan ev. styrning och första scannern.

Martin hade/har en viss förmåga att göra tvärtemot hela världen och köra bakvänd DMX-figuration...
:roll:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vissa armaturer (SGM Victory) är 1-indexerade där alla andra är 0-indexerade (eller om det var tvärtom) också...
"This is the updated input list"

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Jag sätter fem kronor på att om du vänder stiften 2 och 3 så kommer det att fungera alldeles utmärkt.. (förutsatt att adresseringen är rätt)

holy diver
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2004, 01:00

Inlägg av holy diver »

Femman blev din, Jens :P ... Tackar!

Användarvisningsbild
Jan-Olof Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 jul 2003, 01:00
Ort: Degerfors
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olof Carlsson »

det smartaste man kan göra när man köper en martin som är åt fel håll är väl ändå att öppna upp den och byta plats på dmx kablarna inuti så man slipper hålla på med alla adaptrar....
// Jan-Olof @ JKC Ljud & Ljus Teknik "Det enda vi ser är ljus!"

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Jag har för mig att XLR kontakterna sitter direkt på kretskortet, så det är inte bara att löda om två sladdar..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jens Nilsson skrev:Jag har för mig att XLR kontakterna sitter direkt på kretskortet, så det är inte bara att löda om två sladdar..
För övrigt ett av de mest korkade sätt att konstruera utrustning på, oavsett om det är ljud eller ljus. Frågan är inte om det kommer att börja glappa, utan när. Alldeles för många prylar är gjorda på det sättet. Prylar som istället har en fri kontakt och en kabel till kortet fungerar oftast mycket bättre glappmässigt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är ett mycket bra sätt att ta mer betalt för sina saker. Både Cadac och SGM har kabel mellan sina XLR:er och huvudkortet, och de tar duktigt betalt bägge två.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Beror ju lite på hur mycket mer de tar betalt. Lite mer pröjsar jag gärna för att slippa de problemen. Att Cadac kostar som det gör beror nog iofs inte bara på detta, utan på att det är riktigt riktigt bra och välbyggda saker :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jens Nilsson skrev:Jag har för mig att XLR kontakterna sitter direkt på kretskortet, så det är inte bara att löda om två sladdar..
Stämmer bra, så det är lite mera jobb om man ska få det bra, antingen får man ju byta ut kontakterna eller lossa på de befintliga, räta på benen så att de blir raka och sedan löda kablar ned till kortet, eller ändra på banorna på själva kortet.

Har själv 12 st 812 scanners, och det är ett gissel att koppla när man ska ha in massa annat i dmx kedjan också, det lättaste är att de får en egen lina ifrån en splitter, eller att man först går igenom alla "vanliga" dmx pryttlar, och sedan vänder signalen och går igenom martinprylarna, dock innbebär detta alternativet oftast massa extra kabel.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster