beg. martin?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

knoppen (Afromannen) skrev: Det värsta jag vet är folk som klagar på särskrivningar...
Är det verkligen det värsta du vet? Jag kan tänka mig många saker som är betydligt värre. Det innebär dock inte att jag ogillar särskrivningar, tvärtom. Det är oroande att se hur illa en del skriver.
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Diskussioner om särskrivningar tycker jag är värre än särskrivningarna i sig. Det är ungefär lika givande som att diskutera om blått eller rött är snyggast.

Sålänge vi förstår vad folk vill ha sagt här på forumet så kan vi väl låta bli att leka stavpoliser? Framför allt om vi inte är moderatorer.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmm, scannerdiskussionen lämnar jag därhän, kan inget om det och vill inte kunna heller.

Vad gäller språkvård så tycker jag för det första inte att forumet är rätt fora för diskutera detaljer i folks språkanvändande. Dock anser jag att för att detta ska uppfattas som ett seriöst forum där vuxna människor diskuterar intressanta saker så kan man kräva en viss nivå på språket. Var den nivån befinner sig på individnivå är ju lite svårt att styra, man kan ju knappast kräva att folk måste skriva helt felfritt för att få posta inlägg. Däremot tycker jag att det är helt ok att be folk använda ett så bra språk som möjligt. Det vill säga kolla igenom texten innan man postar och rätta uppenbara felaktigheter. Vad gäller smileyanvändande så tycker jag samma sak där egentligen, ett moderat användande av smilies gör att skriven text med ironi eller andra svårtydda dubbla budskap blir mycket lättare att förstå. Vid överdrivet användande blir det bara fånigt, tröttsamt och barnsligt.

Internetsvenskan är en farsot. Folk inte inser att det man skriver här är postat på ett offentligt forum som kan läsas av miljontals läsare över hela världen (inte så troligt, men fullt möjligt), att då inte bemöda sig om att använda ett språk som är tydligt och lätt att förstå är direkt dumt. Tror inte att någon skulle skriva som man gör på ett forum så som detta om man skulle skriva en text som ska publiceras i en tidning. Trots att detta forum har en potential att nå betydligt fler läsare än någon tidning.

Vi moderatorer kan visst gå in och rätta fel i stavningen men det blir lite löjligt tycker jag, dessutom tror jag inte att någon av oss har tid med det. Däremot kan vi uppmana och be folk om att använda ett bra språk och så sker redan i våra regler. Håll er till dessa så tror jag att alla ska bli nöjda och glada.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev: Internetsvenskan är en farsot. Folk inte inser att det man skriver här är postat på ett offentligt forum som kan läsas av miljontals läsare över hela världen (inte så troligt, men fullt möjligt), att då inte bemöda sig om att använda ett språk som är tydligt och lätt att förstå är direkt dumt.
En tanke slog mig, jag tror inte att det är så många ute i världens som kan svenska och än mindre som kan stava. Så vi får nog hålla oss till sverige ett tag till! Men fortfarande så är det ju strax under 9miljoner som kan läsa det eh.. KAN läsa det!

Bara en liten petig tanke :D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag trodde det var exakt det jag skrev?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster