Sida 1 av 1

Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tor 04 jun 2009, 13:23
av Anton Gildebrand
Hej!
Jag undrar hur det ser ut med reservdelar till Mac 250+ och Mac 300. Finns det att köpa från Martin? Eller finns det nån annan som har samlat på sig som det finns att köpa från? Vad är vanligaste felet med dessa armaturer? Och är det dyrt med reservdelar?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tor 04 jun 2009, 18:59
av Niklas Berggren
Det skall nog inte vara några problem med reservdelar.

Dom fel som jag oftast springer på är

Steppermotorerna till CMY hjulen på Mac 300
samt den optiska avkännaren (den som känner av om lampan är tänd).

Trycker annars att det är en väldigt trevliga små armaturer.

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tor 04 jun 2009, 19:23
av Anton Gildebrand
Okej!
Tack för ditt svar!

Är det vanligt att det blir fel på dem eller är det precis som med alla andra rörliga att det beror på hur hårt de har använts och hur bra de har blivit servade? I en installation där armaturerna används kanske 2 gånger per månad, räcker det då att serva de en gång per år? Vad bör ingå i en årlig service?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tor 04 jun 2009, 20:07
av Erik Nordlander
Reservdelar kan man köpa från någon Martin dealer eller från Semilab som har Martinservice i Sverige.
Vi brukar göra ren våra 300 och 250 entour helt 2 ggr per år och då putsar vi alla linser färgfilter och glasgobos.
blåser rent med tryckluft både i lamphuset och basen, viktig att man håller fast fläktarna om man använder tryckluft annars går lagren sönder i dom
lycka till!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin partner

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tor 04 jun 2009, 21:01
av Nicke Löfgren
Kan gissa att det är samma fel som på dom flesta viftare har OM dom har ett fel.
Stegmotorlagret blir för varm och motor går tungt varvid inte positionerna stämmmer efter nollläget inställningen
Fel två kan vara att fläktar lägger av.

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: fre 05 jun 2009, 16:25
av Patrik Nystrand
Har jobbat med 250+ i ca 5 år och har haft extremt lite fel . Ett stift som håller fast en av motormodulerna lossnade och ramlade ner i reflektorn och började osa bränt och så har jag drabbats av gobohjul som tappar läget när lampan är varm . Men sammantaget har dom funkat strålande . Jämför man med Kina-dyngan jag som inhyrd tekniker ibland varit tvungen att använda är det som natt och dag ... Jag kan även passa på att lovprisa mina
stackars plågade Martin pro 400 färgväxlare och Mac 600 . Jag har aldrig haft några gig-avgörande ras på dessa under 5 år och då har dom gått hårt .

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: fre 05 jun 2009, 23:52
av Lars Magnus Johansson
Aaah Pro-400. Fin armatur. Tror nog vi har några sådana någonstans......

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: lör 06 jun 2009, 00:15
av Anton Gildebrand
Niklas Berggren skrev: Steppermotorerna till CMY hjulen på Mac 300
samt den optiska avkännaren (den som känner av om lampan är tänd).
Har du någon aning om vad nya stegmotorer och optiska avkännare ligger på prismässigt?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: sön 07 jun 2009, 17:01
av Erik Nordlander
stegmotorer till Mac 300 finns 3 olika vet ej vilken som sitter på CMY hjulen två av dom kostar 644 och den tredje 840kr + moms, har ej hittat vad den optiska avkännaren kostar
åter kommer i ärendet!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin partner

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: sön 07 jun 2009, 18:42
av Hans Alleus
En annan anledning till att stegmotorer går tungt kan vara att det hamnat skräp mellan rotor och stator. Jag har renoverat några motorer till Pro-400 där en lack som rotorn är indränkt i hade krackelerat och där små flagor bromsade rotorn nog för att stoppa rotationen. Dessa motorer är inte särskilt starka eftersom armaturen inte har några givare för referensposition utan tycks fungera så att motorn körs mot ett stopp så länge att processorn bestämmer sig för att nu måste motorn vara positionerad.
Det kan i alla fall vara värt att kolla om motorn kan renoveras. På Promotorerna lossade jag dom fyra skruvarna i gaveln och drog försiktigt isär motorn. Se bara till att inte skada dom mycket klena trådarna som leder till och mellan statorns spolar. När rotorn är ur borstas den och statorn försiktigt rena. Arbeta på en ren yta eftersom dom kraftiga magneterna i rotorn drar till sig allt möjligt järnskrot. Därefter monteras allt ihop så som det satt från början och skruvarna dras korsvis tills dom sitter hårt. Med bara lite tur snurrar nu motorn lätt och borde fungera i armaturen.

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: sön 07 jun 2009, 20:34
av Anton Gildebrand
Udda att det är olika motorer till samma funktion. Eller burkar det vara så?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: sön 07 jun 2009, 22:31
av Nicke Löfgren
Tycker oxo att det känns underligt! Oftast är det en och samma motor till alla "små" hjul.

Det måste oxo finnas andra stegmotorer som funkar exakt lika bra för typ 1-2hundringar

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: mån 08 jun 2009, 06:48
av Anton Gildebrand
Ja, vad är det egentligen som hindrar att man använder typ 200kr stegmotorer från electrokit? Finns det någon spec på de motorer som sitter i som original?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: mån 08 jun 2009, 07:31
av Erik Nordlander
I MAC 300 så sitter det en mindre motor för färg hjulen och en större för dimmerluckorna och den mindre kostar brutto 644kr så är det!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin Partner

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: mån 08 jun 2009, 22:40
av Mikael Blohm
Är det bara Martin sverige som har deras reservdelar i sverige?

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Postat: tis 09 jun 2009, 07:41
av Henrik Albinsson
Jag har erfarenhet av att det både är lacklagtet och neodyn magneten ( permanent magneten ) som sitter mellan rotor delarna som krackelerar och hamnar mellan spolarna och rotorn som gör att stegmotorerna "kärvar" i hop... jag brukar skruva isär stegmotorerna som känns lite kärva och blåsa ur allt skräp med tryckluft... efter den behandlingen brukar stegmotorerna hålla längre tills de åter kärvar än de gör från de är nya till de kärvar första Gången... Man får bara se till att man inte blåser bort hela permanent magneten...

Vad jag även kommit fram till så är det värmen som orsakar detta problem då det bara är de stegmotorer som sitter närmst lampan som drabbas...

Att prova med andra stegmotorer än orginal kan väll kanske funka men då måste man vara säker på att steglängden är densamma som i orginalet samt att stegmotorn är gjord för samma spänning som orginalet så man inte bränner stegmotar drivarna och att motorerna är kopplade lika som orginalet...

Henrik