Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Anton Gildebrand »

Hej!
Jag undrar hur det ser ut med reservdelar till Mac 250+ och Mac 300. Finns det att köpa från Martin? Eller finns det nån annan som har samlat på sig som det finns att köpa från? Vad är vanligaste felet med dessa armaturer? Och är det dyrt med reservdelar?
Flest inlägg när den dör vinner!

Niklas Berggren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 18:55
Ort: Piteå nu i Malmö

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Niklas Berggren »

Det skall nog inte vara några problem med reservdelar.

Dom fel som jag oftast springer på är

Steppermotorerna till CMY hjulen på Mac 300
samt den optiska avkännaren (den som känner av om lampan är tänd).

Trycker annars att det är en väldigt trevliga små armaturer.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Anton Gildebrand »

Okej!
Tack för ditt svar!

Är det vanligt att det blir fel på dem eller är det precis som med alla andra rörliga att det beror på hur hårt de har använts och hur bra de har blivit servade? I en installation där armaturerna används kanske 2 gånger per månad, räcker det då att serva de en gång per år? Vad bör ingå i en årlig service?
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 15:11
Kontakt:

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Erik Nordlander »

Reservdelar kan man köpa från någon Martin dealer eller från Semilab som har Martinservice i Sverige.
Vi brukar göra ren våra 300 och 250 entour helt 2 ggr per år och då putsar vi alla linser färgfilter och glasgobos.
blåser rent med tryckluft både i lamphuset och basen, viktig att man håller fast fläktarna om man använder tryckluft annars går lagren sönder i dom
lycka till!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin partner

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kan gissa att det är samma fel som på dom flesta viftare har OM dom har ett fel.
Stegmotorlagret blir för varm och motor går tungt varvid inte positionerna stämmmer efter nollläget inställningen
Fel två kan vara att fläktar lägger av.

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Patrik Nystrand »

Har jobbat med 250+ i ca 5 år och har haft extremt lite fel . Ett stift som håller fast en av motormodulerna lossnade och ramlade ner i reflektorn och började osa bränt och så har jag drabbats av gobohjul som tappar läget när lampan är varm . Men sammantaget har dom funkat strålande . Jämför man med Kina-dyngan jag som inhyrd tekniker ibland varit tvungen att använda är det som natt och dag ... Jag kan även passa på att lovprisa mina
stackars plågade Martin pro 400 färgväxlare och Mac 600 . Jag har aldrig haft några gig-avgörande ras på dessa under 5 år och då har dom gått hårt .

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Aaah Pro-400. Fin armatur. Tror nog vi har några sådana någonstans......

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Anton Gildebrand »

Niklas Berggren skrev: Steppermotorerna till CMY hjulen på Mac 300
samt den optiska avkännaren (den som känner av om lampan är tänd).
Har du någon aning om vad nya stegmotorer och optiska avkännare ligger på prismässigt?
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 15:11
Kontakt:

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Erik Nordlander »

stegmotorer till Mac 300 finns 3 olika vet ej vilken som sitter på CMY hjulen två av dom kostar 644 och den tredje 840kr + moms, har ej hittat vad den optiska avkännaren kostar
åter kommer i ärendet!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin partner

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Hans Alleus »

En annan anledning till att stegmotorer går tungt kan vara att det hamnat skräp mellan rotor och stator. Jag har renoverat några motorer till Pro-400 där en lack som rotorn är indränkt i hade krackelerat och där små flagor bromsade rotorn nog för att stoppa rotationen. Dessa motorer är inte särskilt starka eftersom armaturen inte har några givare för referensposition utan tycks fungera så att motorn körs mot ett stopp så länge att processorn bestämmer sig för att nu måste motorn vara positionerad.
Det kan i alla fall vara värt att kolla om motorn kan renoveras. På Promotorerna lossade jag dom fyra skruvarna i gaveln och drog försiktigt isär motorn. Se bara till att inte skada dom mycket klena trådarna som leder till och mellan statorns spolar. När rotorn är ur borstas den och statorn försiktigt rena. Arbeta på en ren yta eftersom dom kraftiga magneterna i rotorn drar till sig allt möjligt järnskrot. Därefter monteras allt ihop så som det satt från början och skruvarna dras korsvis tills dom sitter hårt. Med bara lite tur snurrar nu motorn lätt och borde fungera i armaturen.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Anton Gildebrand »

Udda att det är olika motorer till samma funktion. Eller burkar det vara så?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tycker oxo att det känns underligt! Oftast är det en och samma motor till alla "små" hjul.

Det måste oxo finnas andra stegmotorer som funkar exakt lika bra för typ 1-2hundringar

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ja, vad är det egentligen som hindrar att man använder typ 200kr stegmotorer från electrokit? Finns det någon spec på de motorer som sitter i som original?
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Nordlander
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 15:11
Kontakt:

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Erik Nordlander »

I MAC 300 så sitter det en mindre motor för färg hjulen och en större för dimmerluckorna och den mindre kostar brutto 644kr så är det!

Ecke
http://www.nordlanderproduktion.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin Partner

Användarvisningsbild
Mikael Blohm
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 00:18

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Mikael Blohm »

Är det bara Martin sverige som har deras reservdelar i sverige?

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Re: Reservdelar Mac250+ samt Mac300

Inlägg av Henrik Albinsson »

Jag har erfarenhet av att det både är lacklagtet och neodyn magneten ( permanent magneten ) som sitter mellan rotor delarna som krackelerar och hamnar mellan spolarna och rotorn som gör att stegmotorerna "kärvar" i hop... jag brukar skruva isär stegmotorerna som känns lite kärva och blåsa ur allt skräp med tryckluft... efter den behandlingen brukar stegmotorerna hålla längre tills de åter kärvar än de gör från de är nya till de kärvar första Gången... Man får bara se till att man inte blåser bort hela permanent magneten...

Vad jag även kommit fram till så är det värmen som orsakar detta problem då det bara är de stegmotorer som sitter närmst lampan som drabbas...

Att prova med andra stegmotorer än orginal kan väll kanske funka men då måste man vara säker på att steglängden är densamma som i orginalet samt att stegmotorn är gjord för samma spänning som orginalet så man inte bränner stegmotar drivarna och att motorerna är kopplade lika som orginalet...

Henrik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster