info och åsikter om Geni shiva 250R

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

info och åsikter om Geni shiva 250R

Inlägg av Niklas Elste »

*hur beter dom sig

*hur mycket ljus

*bra gobos

*hållbarhet

*vad är det för ljuskälla

*m.m.

alla tankar och åsikter tack

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jag säljer 4 st såna.

Helt okej scanner endå tycker jag.
Va ett tag sen jag använde dom själv nu men ha för mig det är helt okej gobos i dom med, samt färger. snabb och bra strobb komma jag ihåg dom hadde iaf.

när jag tänker efter tror jag det är 200 msd lampa i dom men ha för mig han som hadde dessa innan mig körde med 250 i dom.

Chassit är rätt robost och bra måste jag endå säga.

Roterande gobos och gaslampa så klara man sig rätt långt med dessa scans på olika jobb endå.

Om minnet ej sviker mig har dom 6 dmx kanaler. Dimmer har dom me.

Dock kan det vara så att dom ej va helt knäppt tyst tex då dom stroba, ha för mig det va dessa som lätt lite granna, Som sagt va ett bra tag sen jag använde dom själv.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

http://www.pam-pro.se/products.php?cid=83&pid=1417

Här kan du läsa lite om dem, annars kan du juh plinga jan-åke han ha sålt en hel del såna.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag hade för mig att Geni Shiva bara fanns med 200W urladdning (förutom ELC-lampa och med eller utan roterande gobos), dvs. att Shiva-250R ej existerar? Men där är jag inte fullt insatt.

Scannern är helt okej för discobruk (jag kommer endast prata om Shiva-200R), dom flesta som såldes var väl med paketet där 4st extra gobos ingick, dvs. 9st färger + vitt och 10st roterande gobos + öppen. De är hyfsat smidiga att hantera och ganska så tåliga för skador. Lampan i dessa är en HSD-200W.


Som Mattias säger så är det som hörs lite just shuttern på dom vilket hörs i en tyst lokal, men absolut inte annars.

Jag själv har inte ägt några Shivor men har använt dom ganska många gånger, även om det är 3-4år sen sist. Johan Rex här på forumet kan nog säga en del om dom då han hade 8st i ett antal år. Även Viking Grandin kanske vet något då jag har för mig DaFreak har haft några för x antal år sen.

Tyvärr hitta jag inga vettiga bilder på dom in action, men detta kanske kan ge ett litet intryck för ljusstyrkan i dom:

Bild
Shivor på båda sidor om spegelbollen. (Midway, Jönköping, 2003-05-31)

Bild
Främre trossen är shivor (gult), jämför dom inte med de bakre scannrarna (rött) då de är Goldenscan HPE. (Midway, Jönköping, 2003-05-31)


Tyvärr skitdåliga bilder men det kanske går att få något humm om styrkan i dom.
Jag själv tycker att dom funkar alldeles utmärkt till disco, men det är nog i det arbetsområdet man ska hålla dom.
Johnny Andersson

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Ja fasst som johnny säger så är det inte så illa att det överröstar musiken direkt utan det är mest då det är tyst det kanske inte är så trevligt att höra.

Däremot så funkar dom bra till band och så med, ha ett lokalt band som lånade dessa förut då och då innan dom köpte eget ljus och dom tyckte dom funka skit bra. dom hadde dom som bakljus med nå kannor, tror roterande gobos gör rätt mycke om man ska ha dom som bakljus till band.
Så man kan nog använda dom till mer än bara disco.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Numera så heter den SHIVA SV-200 och lampan e den 200W med benämingen MSD200.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »


200 = urladdning
250 = halogen

R = roterande gobo
??

jag funderar på att ha dom på scen (bakljus) Räcker dom? ca 4m höjd
eller har ni nått annat och rekomendera?
jag hittade 4 för 13500kr

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

bud 9000kr för du får säkert byta lampor

Tror att det finns bättre lampor på beg marknaden för den pengen

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

byta lampor behöver du inte gö i mina på bra länge iaf skulle jag tro,möjligt jag ha nå reserv lampor liggandes me kan kolla, och man få rätt mycke för pengarna endå,sen är dom juh rätt smidig me.
fasst nog me reklam om mina scans, frågan va juh om vad folk tyckte om scansen av egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Är det den styrkan på scans du ska ha varför inte köpa LEDs?
Du får nya för nästan samma pengar, inte lika avancerade, men dom är nya, samt att dom är mycket lättare och mindre och du behöver aldrig bry dig i lampor mer!
Går säkert att pruta på detta också! Ex produkt bara!

X-Scan LED
Scanner med LED
20W LED (likvärdig 250W halogen)
8 färger +vit & 8 gobo + spot
6 DMX kanaler
13 graders lins
Effektförbrukning: 44W
386x200x150 mm /4,4 kg
3 400 kr exkl. moms
http://www.limelight.nu/adj-led/adj-led.htm

Eller så lägger du på en 200ing per lampa och köper ett moving head med LED istället!
http://www.pam-pro.se/products.php?cid=241&pid=4297

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

kanske svårt att jämföra en led scanner som motsvarar en 250 elc lampa med en 200-250 msd gas lampa.jag ha inte prova så mycke led scans än men av vad jag sett så tycker jag inte dom i samma prisklass slår "vanliga" scans än så länge. visst när du ha 1 watts eller 3 watts ledar i dom och ha den modellen som visar riktiga gobos och grejer som kan rotera och så då är det säkert väldigt bra men då kanske priset är högre me.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

aha såg det var 1 watts ledar i headen där iaf. dom kanske ha rätt bra tryck endå, ha ej sett dom själv live än..

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

apropå dom headsen nån som vet om goberna kan rotera i dom?
gobohjulet kan juh rotera men kan varje goba rotera?

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Dessa LEDar är riktigt starka, scannrarna har jag inte testat men moving headsen har jag testat och dom är riktigt starka för dom pengarna, har tyvärr inte roterande gobos, men med en storlek på 25cm hög så kan man kanske inte kräva så mycket!

Film på 20w LED vs 250w Halogen
http://www.youtube.com/watch?v=0V5W6AIV164

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jo men dom headsen ha juh 1 watts dioder, det hadde väl ej scansen? isf är juh headsen mycke bättre val än led scansen, roterande gobos är dock för mig ett måste men andra kanske kan va utan,hehe

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »


Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jag va ute och kolla på dem med, smidiga små burkar,dock skulle jag vilja se dom i action själv för att få en egen uppfattning filmer och bilder säger inte så mycke, men små smidiga helt klart,

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Gobon i headsen kan skaka :)

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

haha gobo shake, jag ha det i massa burkar man använder det aldrig då jag tycker det ofta bara blir fult,hehe

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Mattias, sitter 2st på gladan i Kramfors som jag sålt till dem! Kika in där någongång! Dom kommer att få yttligare 2st där när nästa leverans kommer hem.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster