VAD ÄR FRAMTIDEN FÖR LJUS

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

VAD ÄR FRAMTIDEN FÖR LJUS

Inlägg av Raderad användare1 »

Det diskuteras mycket kring produkter, armaturer som finns, men jag tror att det skulle vara intressant att komma med olika förslag på vad som kan vara nästa "stora" grej.

Nu har alla scener moving heads och led-skärmar (iaf de större) men vad står på scenen om 5 - 10 år?

Kom gärna med olika svårigheter som ni vill att någon ska lösa för att förenkla för dig!!!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Jag tror att framöver så kommer i princip allting vara led-baserat.
Mer och mer tror jag det kommer bli att man har stora led-väggar och mattor etc för att göra hela scenen mer interaktiv och moving heads och scanners kommer bli allt ovanligare.
Ljusshowerna kommer till slut nästan vara en större del av framförandet än själva artisten, och att ha sjukt mycket ljus kommer bli en "standard"...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Nyhet som jag hört från Frankfurt är t ex 20W LED med gobo som skall presenteras till sommaren.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Adam Ander skrev:Jag tror att framöver så kommer i princip allting vara led-baserat.
Mer och mer tror jag det kommer bli att man har stora led-väggar och mattor etc för att göra hela scenen mer interaktiv och moving heads och scanners kommer bli allt ovanligare.
Ljusshowerna kommer till slut nästan vara en större del av framförandet än själva artisten, och att ha sjukt mycket ljus kommer bli en "standard"...
Jag är nog säker på att scanners försvinner eftersom de fortfarande är begränsade. Men vad tror du om Moving heads med ljuskälla av led ?

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag är nog säker på att scanners försvinner eftersom de fortfarande är begränsade. Men vad tror du om Moving heads med ljuskälla av led ?
Där kommer det att bli meningsutbyte. Scanners kommer att leva kvar som ett lägrepris alternativ. Är mer lättplacerad i vissa utrymmen. Om man nu inte krymper movingheaden rejält.

Men som Raderad användare1 skriver.. LED kommer att vara ljuskällan. Om det nu inte kommer att uppfinnas någon ytterligare ljuskälla. Dessutom håller jag med om att scener kommer att vara nerlusade med ljus. Tyvärr i vissa fall, och jättebra i många andra fall. Videokostnär är ett framtidsyrke!

Om tio år är jag nästan panchis. Kommer åka runt i landet och häckla alla crew och berätta skrönor och konstatera att "Det var bättre förr" :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Raderad användare1 skrev:Men vad tror du om Moving heads med ljuskälla av led ?
Det kommer det nog dyka upp mer och mer av. Showgunnen är ju ett bra börjande exempel på hur moving heads troligen kommer börja se ut. Säkert mycket med videoprojektioner och sånt!

Sen är det ju faktiskt strålande att man utvecklar energisnålare prylar. Inte bara för miljön, men så mycket mer lättriggat det blir! Tänk den dagen då både ljud och ljus klarar sig på 2x16A 8O
Hello, my name is Ninja.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Jo verkligen! Haha undrar om trådlös överföring av ström kommer finnas inom en snar framtid. Vet att folk har en lösning på gång men undrar hur skadligt det är för omgivningen.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Leif Baltazars skrev:
Jag är nog säker på att scanners försvinner eftersom de fortfarande är begränsade. Men vad tror du om Moving heads med ljuskälla av led ?
Där kommer det att bli meningsutbyte. Scanners kommer att leva kvar som ett lägrepris alternativ. Är mer lättplacerad i vissa utrymmen. Om man nu inte krymper movingheaden rejält.

Men som Raderad användare1 skriver.. LED kommer att vara ljuskällan. Om det nu inte kommer att uppfinnas någon ytterligare ljuskälla. Dessutom håller jag med om att scener kommer att vara nerlusade med ljus. Tyvärr i vissa fall, och jättebra i många andra fall. Videokostnär är ett framtidsyrke!

Om tio år är jag nästan panchis. Kommer åka runt i landet och häckla alla crew och berätta skrönor och konstatera att "Det var bättre förr" :-)
Självklart kommer scanners finnas kvar till viss del, troligtvis med LED dock tror jag. Miljömedvetenheten kommer växa och LED är det absolut bästa just nu och kan inom kort ersätta det mesta. Möjligtvis att man får vänta innan det har samma ljusstyrka som de starkaste på marknaden nu men utvecklingen går frammåt.

Haha tänk er att köra melodifestivalen på kanske 2-3 63:or :P

Att mängden ljus kommer öka är ju bra om det används korrekt. Såg ett förband häromdagen där ljustekniker hade väldigt många Atomic 3000,
märktes att de var uppskattade då de var igång konstant under en halvtimme. och det är ingen överdrift! Ett typiskt exempel på felanvändning (och undergången för en epilektiker)

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Ja som ni alla säger tror jag också på led i framtiden...
Men det jag skulle kunna tänka mig kommer att finnas är en typ av led väggar runt allt. Dom ska även ha så starka ledar att man kan använda dom som strålkastare. Som tex var 100led lyser som en start färgväxlare i skälva led väggen... *ihoptryckt*
Det vore något!! *olika färger*
Christoffer Klofelt

Projektledare
christoffer@eventljus.se
Mobil: 0707-347828

Eventljus Stockholm AB
www.eventljus.se
info@eventljus.se
Vxl: 08-408 860 60
Jour: 0703-668846

Siktgatan 2 Bv
162 50 Vällingby
Stockholm Sweden
Org: 556999-2489

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

En sak som slår mig är hur mycket mekaniska armaturer som finns i ljusbranchen under denna digitala tid.
Kommer andra digitala lösningar ta över? Kan man bryta/rikta ljus utan att använda mekanik?

Personlig framtidsvision: istället för ett rörligt huvud på MH så har man en "glob" av glas el. dyl framför armaturen. Innuti denna sitter sjukt häftig elektronik som kan rikta strålen åt "alla" håll blixtsnabbt.
Detta borde minska slitage signifikant.

I takt med att lysdioder används kommer färghjul fasas ut. Frågan är hur man ersätter gobo-hjul... En projektor-liknande konstruktion så att strålen får lysa genom en skärm som "visar" aktuell gobo.
Det sistnämnda används säkert redan...

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Tycker att konstruktörerna äv rörligt ljus skall lägga ner mer energi på att få armaturerna att bli tysta (inte tystare, utan tysta).
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Jag anser att en armatur som innehåller så lite mekaniska delar som möjligt kan vara bra sålänge det inte skär ner på möjligheterna. Mindre slitage och inte lika känsligt.

I takt med att dioderna kommer så förenklas väl kylningen av armaturerna? Värmeutvecklingen minskar och fläktarn kan bli mindre och tystare. Se nu på SmartMac som inte har fläktar!

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

När det gäller ljuskällor för showbruk & armaturer är nog LED'en
passé som miljövänlig och framtidssäker ljusskälla... nu finns ju:

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e74914.ece

kolla produkten på: http://www.lifi.com/

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Timo Kauristo skrev:När det gäller ljuskällor för showbruk & armaturer är nog LED'en
passé som miljövänlig och framtidssäker ljusskälla... nu finns ju:

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e74914.ece

kolla produkten på: http://www.lifi.com/
Jobbigt med kylningen bara! 6000 grader innuti lampan lär ju ge en ganska fin yttemperatur på glaset (eller vad höljet nu är gjort av) :?
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Värsta coola tekniken...plasma i bulbens mitt som hålls på plats av ett magnetfält ...inga värmeproblem...

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

haha låter som om ett fel i en sån skulle kunna göra ganska stor skada!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Timo Kauristo skrev:Värsta coola tekniken...plasma i bulbens mitt som hålls på plats av ett magnetfält ...inga värmeproblem...
Satan så cool sak

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Häftig pryl om man vill ha vitt ljus. Kommer dock kräva färgfilter, men om dessa "superglödlampor" är så ljusstarka kan man ju använda projektorteknik för att få till färg och gobos... (Svävar i min framtidsvision igen...)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

om dessa "superglödlampor" är så ljusstarka kan man ju använda projektorteknik för att få till färg och gobos... (Svävar i min framtidsvision igen...)
Din framtidvision är på många sett redan här. Barco DML-1200 och SGM Giotto 1500 innehåller båda DLP teknik för att göra gobos och effekter. Launchades på Frankfurt. Det är nog ingen högoddsare att satsa på att Martin släpper en motsvarighet inom kort.

LSD Icon M var föregångare men slog aldrig pga dålig ljusstyrka. Bland annat.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jojo, bara förklarade varför jag tjatar vidare om det där.
Skulle kanske kunna spekulera i att denna teknik blir vanligare och vanligare för att få slippa så mycket mekanik som möjligt. Fast det blir förstås aldrig billigare med DLP-teknik jämfört med ett färghjul i en Geni Spyro el. dyl, men det kanske inte var armaturer i den prisklassen som vi pratar om här...

Vidare fundering: om nu armaturer i Robe 250XT-klassen nu får en massa DLP-teknik för gobos och färg, kommer dessa styras med DMX-ljusbord/datorer/annat? Vad tror ni?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster