instälningar på mad scan

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

instälningar på mad scan

Inlägg av Johan Jacobsen »

hej jag spellar på ett ställe där det sitter 4 st mad scans o ett Showtec Scanmaster 1 bord. saken är den att jag bara kommer åt två av scanrana från bordet. det jag vill vetta är hur scanrana ska dippas i ordningen 1-4? jag tror det är mad scan 511 men kan ha fell dom har i alla fall 5 kanaler.

håppas jag kan få litte hjälp med detta

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Dip-switcharna har värde 1, 2, 4, 8, 16, 32, etc
scan 1, dmx 1: 1 (switch 1)
scan 2, dmx 6: 4+2 (switch 3 och 2)
scan 3, dmx 11: 8+2+1 (switch 4, 2 och 1)
scan 4, dmx 16: 16 (switch 5)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Vissa maskiner har ett eget dmx tolkning sett. Ja eller på rätt språk ett annat protokoll. Så som HighEnd trackspots. Vill minnas att spectrum scanners har ett annat protokoll också. Kolla om det kan vara det som är fel vid kodning.

Hoppas jag inte sa fel med att trackspots har ett eget protokoll, för visst e det så? eller e jag fel på det nu....
Men hur som. DMX kodningen är olika...

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Kan du köra borden manuellt? 4 x 5 reglar?
eller ta dmx koden från första maskinen (som funkar) kör sen alla 4 maskinerna på samma dmx kod. Dom kommr nu köra synkat med du kommer få det att funka varjefall.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Om jag inte minns fel så är det somså på scanmaster 1 borden att varje "enhetsknapp" kontrollerar 8 dmx kanaler, dvs enhet 1 är de första 8 kanalerna, enhet 2 är nästa 8 kanaler etc.

För att få scanner 1-4 på enhetsknapp 1-4 (som det förmodligen är programmeret efter) så ska du alltså adressera scanner 1 som dmx 1, scanner 2 som 9, scanner 3 som 17 och scanner 4 som 25.

På scanmaster 2 tar varje enhetsknapp 16 kanaler, dvs du får adressera 1, 17, 33 och 49.

Tror det kan vara lösningen på ditt problem, adresserar du 1, 6, 11, 16 som man skulle gjort med ett lite mer avancerat ljusbord med detta enkla bord blir det inte som det är tänkt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

alla makiner går igång och kan köra programen från bordet. men när jag ska köra allt nanuelt kommer jag bara åt två enheter dessa är 1 och 3 i kädjan på enhetsknapp 1 och 2. det verkar som det är nåt med dipningen. men jag ska kolla det när jag kommer dit igen tack för tipsen

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Ska se om jag inte har en Madscan manual i pdf-format liggandes någonstans :)
Vet inte om den är så lätt att få tag på längre så bifogar den.
Bilagor
Madscan manual.pdf
(1.37 MiB) Nerladdad 370 gånger
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 23:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Nils Persson »

Jag skulle gissa att någon har lagt scan 1 & 2 under enhetsknapp 1 och scan 3 & 4 under enhetsknapp 2.

En sådan lösning har vi på ett ställe här i stan för att få rum med allt på ett lite för "litet" bord (8 madscan (4ch) och 4 Movingheads på ett bord för 8 enheter med 8ch per enhet).

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemet var väl att de aktuella scannrarna hade 5 dmx kanaler per scanner? Då får man ju inte in 2 st scanners på en enhetsknapp utan att överlappa kanaler!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

okej nu har jag kommit fram till att det är mad Q scan o inte 511 och dom ska ställas in som jonas sa 1 17 33 och 49. men jag behöver en manual eller vetta hur jag ska "dippa" dom i och med att det inte är en dip swits som sitter på dom

Filip Boström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 21:09

Inlägg av Filip Boström »

Johan Jacobsen skrev:okej nu har jag kommit fram till att det är mad Q scan o inte 511 och dom ska ställas in som jonas sa 1 17 33 och 49. men jag behöver en manual eller vetta hur jag ska "dippa" dom i och med att det inte är en dip swits som sitter på dom
1= dip 1 ska vara ON
17= dip 1 och 5 ska vara ON
33= dip 1 och 6 ska vara ON
49= dip 1, 5 och 6 ska vara ON

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

det sitter inte vanliga dippar utan en digital display och 4 st micro swits

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Starfelt sålde dessa produkter tidigare, numer heter de väl EVL Lighting, så jag vet inte hur lätt det är att få fatt i manual till dessa. Ett tips är att kontakta Starfelt för mer ingående info.

Bifogar en katalogbild i halvkass kvalité, men den borde hjälpa dig att kunna adressera dem iaf!
Bilagor
Mad_lighting_digital_short.jpg
Mad_lighting_digital_short.jpg (72.97 KiB) Visad 10068 gånger
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

det er i alla så det ser ut på dem. jag har tagigt kontakt med strfelt men ej fåt nå svar derför är jag här nån borde jo komma ihåg hur man gör med dessa

Användarvisningsbild
Örjan Jämte
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 20:01
Presentation: IT-konsult och systemutvecklare till vardags.
Jobbar med ljus på sidan av i LjusTeknik i Borlänge, som nu är övertaget av Creative Light Scandinavia AB.
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Örjan Jämte »

Använd knapparna UP och DOWN för att ändra adress. Den är uppdelade i tre siffror H T U för Hundreds, Tens och Unit.
H = 0
T = 4
U = 9

...ger kanal 49. Den kommer efter detta "läsa upp" adressen i sin enkla display med en siffra. "c", "0", "4" och "9".
Örjan Jämte
Creative Light Scandinavia AB, creativelight.se
(Före detta LjusTeknik i Borlänge, ljusteknik.com)
Martin LightJockey 3.0

Användarvisningsbild
Christoffer Klofelt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 19:58
Presentation: Kallas för Junior

Eventljus
Gröna Lund
Konsert Teknik
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Klofelt »

Här nedan är en sida på nätet som tar och räknar ut hur dipningen ska vara för den adress du skriver!!

www.ukslc.org/Tools/DMX/Dip_Switch_Calculator.html

Eller ladda hem den till din dator på:
www.ukslc.org/Tools/DMX/DMXCalc.zip

Glad programering
MVH JUNIOR

Johan Jacobsen
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 21 apr 2007, 17:33

Inlägg av Johan Jacobsen »

Här nedan är en sida på nätet som tar och räknar ut hur dipningen ska vara för den adress du skriver!!
nu va det så att jag inte behöver det till just den scannern då det inte sitter dippar på den, utan är som bilden visar. men tack för tipset kan va anvenbart till annat fram över.


Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster