Billiga scanners

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Martin Turesson: Nej. Måste jag ha köpt scanners för att få tycka i den här tråden? Jag kommenterar scannern eftersom jag arbetat ganska mycket med den, och tycker att det är lite tråkigt att kalla någonting som KOMMER gå sönder för prisvärt. Alla 8 vi har är trasiga! Är det prisvärt? :(

Robban: Misstänkte att det var något sånt du hade på g! Däremot måste man ju alltid vara lite skeptisk när folk rekommenderar grejor de själv säljer - eller hur?

Jag blir lite trött på ditt resonemang också Robban - så något har vi ju gemensamt, eller hur? :wink: Trist att du kallar mig förståsigpåare. Vad vet du om hur mycket utrustning jag äger? Påstår du att min sele och min toolcase är någon annans?

Självklart kan Eurolite TS-255 vara den perfekta lampan för dig, enligt din ekonomiska kalkyl, eller hur? Men, bara för att du inte har råd med en bättre lampa så blir väl inte scannern bättre? Eller?

Jag fortsätter gärna skitpratet i PM Robban :) No harm intended.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Martin Turesson skrev:
Tillbaka OnT

Andreas Hedin: Vad hade du tänkt för pris på 4 scans inkl kontroll då?
Tänkte väl först försöka få tag på 2 stycken scans plus en kontoll, sen får vi se om det blir två scans till senare.

Nu snackar vi lågbudget scanners, typ sådana som jag nämde tidigare MAD, Winner, Mojo och Nimbus. Och dom går väl lös på ca: 2000:- styck begagnade ungefär.

Är det skit samma vilka man köper av dom fyra eller är det nån som är lite bättre?
Har inte fått något direkt svar på det än.

//
Andreas

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Titta lite på vad det finns för funktioner och om det är önsvärt att dom är smidiga.. Jag har nåra winnrar som de är rejält med klös i för pengarna. men dom är stora som hus om man jämför med mojos. tycke mojorna är bra dom med. fast där så har du iinte lika många funktioner på vissa modeller som på winrarna tex.

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

MAD är nog dyrare än 2000 kr/st, om du inte går på nån av de riktigt gamla med 150W halogenlampa. Nimbusar kan bli svåra att hitta, och det är en riktigt gammal modell. Om du hittar beggade av dessa är det dessutom nog klokt att köpa fler än 2 eftersom du kanske inte hittar två till senare.

Mojo tycker jag som sagt inte är något vidare, men det är en rätt vanlig modell. Skulle av de fyra du nämnt satsa på The Winner, verkar stabil och kostar inte så mkt.
Martin / Optisound

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Martin Turesson skrev:MAD är nog dyrare än 2000 kr/st, om du inte går på nån av de riktigt gamla med 150W halogenlampa. Nimbusar kan bli svåra att hitta, och det är en riktigt gammal modell. Om du hittar beggade av dessa är det dessutom nog klokt att köpa fler än 2 eftersom du kanske inte hittar två till senare.

Mojo tycker jag som sagt inte är något vidare, men det är en rätt vanlig modell. Skulle av de fyra du nämnt satsa på The Winner, verkar stabil och kostar inte så mkt.
Såg två stycken MAD 511 plus en 4/1 kontroll på Vendolin för några veckor sedan för 3000:- för allt. Men såg att annonsen var borta nu så det är väl sålt.

Var inne på Technosounds hemsida och tittade på Hasses 411 men det var ju inte AP modellen med urladdning utan HP. Antar att det är ELC i dom på 150W eller 250W.

Såg åtta Nimbusar på någon annons sida för ett tag sedan men har inte kollat upp dom än.

Vet av några Martin Roboscan 518 som jag funderar lite lätt på också men har inte kollat upp dom så mycket heller så vi får se vad det blir. Var en annan person som hade första "ching" på dom så det beror ju lite på om han köper dom eller inte.
Är Roboscan 518 nått att ha?
Visst är det 250W urladdning i dom?
Är det nått specielt som man bör kolla upp på dessa?
Vad ligger de prismässigt ungefär?

Mvh
Andreas

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Andreas Hedin skrev:Var inne på Technosounds hemsida och tittade på Hasses 411 men det var ju inte AP modellen med urladdning utan HP. Antar att det är ELC i dom på 150W eller 250W.

Ett klassiskt fall av tryckfelsnisse på hemsidan. Självklart är det AP-modellen (150W Arcstream urladdning).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Andreas Hedin skrev:Vet av några Martin Roboscan 518 som jag funderar lite lätt på också men har inte kollat upp dom så mycket heller så vi får se vad det blir. Var en annan person som hade första "ching" på dom så det beror ju lite på om han köper dom eller inte.
Är Roboscan 518 nått att ha?
Visst är det 250W urladdning i dom?
Är det nått specielt som man bör kolla upp på dessa?
Vad ligger de prismässigt ungefär?

Mvh
Andreas
Ifrån början var det 200w urladdning till dem, men man kunde beställa ett uppgraderingskit med en fläkt och en annan lins har jag för mig, då kunde man köra 250w i dem sedan, testa att sök på Roboscan 518 på martins lightjockeyforum.

De finns i två utföranden gällande reset av färg/gobohjul, den första varianten hade en fotocellsliknande historia som var rätt känslig och klurig att justera, de senare hade magneter och sensorer för dessa, vilket skulle vara lite driftsäkrare.

De är ju ganska gamla scanners, men de har ju ändå 16 bit pan/tilt och prisma tex.

Jag sålde 4 st med case för 13 000:-
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Snackar vi budgetscanners kan jag faktiskt varmt rekomendera Winner. Eurolite scannern som nämndes är säkert prisvärd också, men Winnern är en bit billigare. Lite styvt 2000:- gav jag för nya. Rätt snygg scanner med mycket ljus för pengarna. Jämfört med våra lite äldre MAD med 150w urladdning så är det faktiskt bättre ljus i Winner.

På ca. tre år är det en winner som sagt upp sej, resten fungerar klockrent.

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

-Hasse Queisser-
Okej då vet jag.

-Jonas Larsson-
Var du inte nöjd med dom i och med att du sålde dom?

-Björn Petersson-
Jag som trodde att en 150W urladdnings lampa hade mer pulver än en 250W ELC?
Fast optiken spelar väl en viss roll också men låter lite konstigt ändå tycker jag.

//
Andreas

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Björn Petersson skrev:Snackar vi budgetscanners kan jag faktiskt varmt rekomendera Winner. Eurolite scannern som nämndes är säkert prisvärd också, men Winnern är en bit billigare. Lite styvt 2000:- gav jag för nya. Rätt snygg scanner med mycket ljus för pengarna. Jämfört med våra lite äldre MAD med 150w urladdning så är det faktiskt bättre ljus i Winner.

På ca. tre år är det en winner som sagt upp sej, resten fungerar klockrent.
Ingen annan än Björn som har jämfört en 250W ELC mot en 150W urladdning?

//
Andreas

Björn Starfelt
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 apr 2007, 15:40
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Björn Starfelt »

Hej,

jag har lite erfarenhet av MADs 150W urladdare, eftersom den firman jag jobbar för importerade dessa en gång i tiden. (Vi gör det inte idag, så jag har inget "säljintresse" av detta inlägg).

Min erfarenhet är att MADS 150W urladdare sopar banan med en ELC-lampa. Anledningen att det inte sägs göra det nu kan bero på livslängden på urladdningslampan, givetvis.
MAD var först att börja med den i mitten av 90-talet och den var ljusstark och hade en bra livslängd (c:a 6000h). Kelvinvärdet var mitt emellan MSDn och halogenlampor. (4000K). Priset var inte så blodigt heller, runt 700:-/st.
Nackdelen med den lampan är att den blir svagare och svagare med tiden, och färgtemperaturen sjunker. Här är kompromissen med den långa brinntiden.
Hottar Du MADS armaturer med en flång ny lampa så hänger inte ELCn med, inte en med en "ny" ELC.
Jag upplevde att den 150W lampan MAD använde så märkte man efter c:a 2000 brinntimmar att lampan påverkades.

Annars är dessa enheter driftsäkra. Vi hade sällan problem och fel på dessa. De äldsta som jag vet fortfarande går felfritt är från -95...

Hoppas att informationen är till nån hjälp.

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Andreas Hedin skrev:
Björn Petersson skrev:Snackar vi budgetscanners kan jag faktiskt varmt rekomendera Winner. Eurolite scannern som nämndes är säkert prisvärd också, men Winnern är en bit billigare. Lite styvt 2000:- gav jag för nya. Rätt snygg scanner med mycket ljus för pengarna. Jämfört med våra lite äldre MAD med 150w urladdning så är det faktiskt bättre ljus i Winner.

På ca. tre år är det en winner som sagt upp sej, resten fungerar klockrent.
Ingen annan än Björn som har jämfört en 250W ELC mot en 150W urladdning?

//
Andreas
viewtopic.php?p=45454&highlight=
-+> www.ell.nu <+-

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

-Kim Toivanen-
Det hade jag missat att det har varit uppe tidigare.


-Björn Starfelt-
Tack för den infon.

Just nu känns det som det lutar åt några Martin Roboscan 518 scanners. Men har inte bestämt mig riktigt än sen beror det ju lite på vad som finns att få tag i också.

//
Andreas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster