Kompakta moving heads

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Kompakta moving heads

Inlägg av David Göransson »

Hej

En av mina uppdragsgivare driver ett dansband. Just nu har dem två Futurelight PHS 710 moving heads. Dem tycker att armaturerna är lite klumpiga när man riggar
Dessutom spelar dem ofta på väldigt små scener, så armaturen känns stor och klumpig.

Därför önskade han att byta ut deras två klumpiga moving heads mot fyra mindre.

Frågan är: vad finns det för små och kompakta MH:s, dem ska helst ha en 250 W lampa, gobos är inget tvång, skulle kunna funka med en liten wash. Det viktiga är att dem är kompakta.

Jag har hittat robes enarmade, fler alternativ?

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 19:47
Ort: ...

Inlägg av Robin Nilsson »

annars verkar ju geni ha ett shysst alternativ:
http://www.pam-pro.se/products.php?cid=83&pid=1409

har dock inte provat den..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Martin har ju också sina små enarmade huvuden, MiniMac, finns i Spot, Wash och i en som heter Maestro för logoprojektioner.

De mindre huvuden som jag har sett är enarmade.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Sen får man inte glömma SGM's små söta sharkar. Finns både som 150w å 250w med elektronisk ballast.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

David Oxe skrev:Sen får man inte glömma SGM's små söta sharkar. Finns både som 150w å 250w med elektronisk ballast.
Är det inte StudioDue?

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

mac 250? klockrena vifthuven ! jag är faktiskt lite småkär i dom och Varilights motsvarighet.. :)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Nicke Löfgren skrev:
David Oxe skrev:Sen får man inte glömma SGM's små söta sharkar. Finns både som 150w å 250w med elektronisk ballast.
Är det inte StudioDue?
Det är Studio Due som producerar Shark Spot 250/ Wash 250, SGM:s heter Idea Spot 250 om jag inte minns helt fel.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

vill starkt rekomendera robe 160xt!! otroligt bra MH. saknar endast 2 saker... motoriserad fokus och dimmer... har endast shutter. men men det funkar fint utan=) sjukt bra armatur!!!
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Självklart har ni rätt i att det är Studio Due.. Har varit en lite lång helg bara å då är de lätt att blanda ihop saker =)

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jag hade egentligen tänkt i storleksklassen liknande denna:
http://www.thomann.de/thoiw5_stairville ... dinfo.html
Känns som Mac 250 är lite större än den. Kanske är nödvändigt för att få någonting ur den överhuvudtaget...

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

När man kommer ner till så små armaturer så försämras självklart kvaliten oftast, sen så blir de ju mycket svaga i ljusutbudet. Att gå under 250 W skulle inte jag rekomendera då mindre armaturers ljusutbud lätt försvinner av tex en sådan enkel sak som front.

Men de är bara mina tankar, har aldrig provat så små saker så har ingen erfarenhet.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

David...
jag har 4st Futurelight PHS-220 som är till försäljning (bandet är ju bekant med märket redan). De är små och behändiga, "enarmade" med MSD250/2 lampa (GE), 8+1 färger, 6 roterande gobos (utbytbara), dimmer, focus m.m. Dessutom är de i case.
Det är bättre output i dessa än i Mac250 och Mac250+

Ska man ha små MH med BRA output och som kan det mesta så är dessa ett mycket bra alternativ... kanske rentav bäst?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 20:12
Ort: Linköping

Inlägg av Niklas Svensson »

Martins MiniMAC som Jonas skrivit om rekomenderas varmt!
Bra ljusutbyte och snygga gobos på Spot-versionen. Annars så finns ju som sagt Wash.
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag har kört ett gig på en minimal scen med polarens 4 Martin MX-4 i bak och 2 pc-lampor framifrån. Det vart faktiskt helt okej.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Shark från Stuio Due har nästan dubbla ljusutbyten jmfrt med andra på marknaden förekommande märken.
När det sedan gäller ROBEs billigaste armaturer och Futurelight, Swelite mfl så byggs dom i samma fabrik. Leta efter bästa pris i stället. Se till att armaturen har en vettig sorlek på linsen samt att om du köper en spot att linsen har minst 18 graders spridning. Många kineser sätter på en 9 graders lins för att kompensera den "dåliga" kvalitén på glaset.
Hör med Mattias Norén här på forumet, jag tror att han kan lämna ett par intressanta förslag.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Tack för alla förslag, jag är inte i direkt köptagen längre, bandet ligger på is tillsvidare.

Dock får ni gärna fortsätta ge förslag, jag jobbar ofta med små scener och letar efter smidiga rörliga armaturer som inte känns vulgo-stora.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster