Moving Heads krånglar-Baggis?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Erik Ridderstolpe
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 25 sep 2017, 07:42
Presentation: Ljusansvarig och självlärd på lagom stor arena i Göteborg.

Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Erik Ridderstolpe »

Hej
jag har några äldre MH som vid uppstart inte lägger sig i rätt läge, (gobohjul ligger och täcker halva käglan, en färg istället för tom/vit kägla kommer upp osv) Jag får starta om tills de läger sig rätt. Irriterande och struligt när gästtekniker kommer och ska köra.. Är det så att det kan försvinna om man kör dem ett tag-om de stått stilla ett par månader, kan man justera det på nåt bra sätt utan att behöva var reparatörsproffs? Är det motorerna, kännarna eller? Går det att smörja nåt?.
Klart att det är svårt att svar på så här allmänt, men finns det några trolltricks som ni brukar göra? :?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Niklas Elste »

berror på konstruktion

finns normalt 4 olika

stegmotor med ändstopp

stegmotor med hallgivare

motor med enkoder

motor med potensiometer


kontrollera att änstopp och axel står rätt

testa byta hallgivaren kontrolera magnet

skit i optokopplare

oxid




det är nog en bra början för dig

Erik Ridderstolpe
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 25 sep 2017, 07:42
Presentation: Ljusansvarig och självlärd på lagom stor arena i Göteborg.

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Erik Ridderstolpe »

Ok ska försöka kolla då.
Om ändstopp och axel inte står rätt, ser man det lätt och kan man justera det med mejsel då?..
Jag ska blåsa rent försiktigt med tryckluft (vad är optokopplare för nåt? kommer man åt den?)
Få väck oxid, ska man bara "motionera bort den" eller kan man använda nån sorts elsmörj sprej?
/Erik

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Jonas Areskough »

Om du har roterbart färghjul/gobohjul dvs att de kan rotera ändlöst hjulen så brukar det som oftast finnas en magnet och en givare, ibland brukar givarna ”vandra” iväg några mm vilket gör att de har svårt att känna av magneten. Vissa har ett ”kugghjul” och givare där ibland kugghjulet kan lossna och snurra fritt vilket kan orsaka samma fenomen. Har hjulen ej den funktionen utan en stopp punkt att nolla mot brukar det finnas lite mer fel att välja på men som första felsökning är det bra att se till att allt kan röra sig fritt och inte går trögt. Sen ta det vidare från det.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Niklas Elste »

ta bilder så är det lättare och ledsaga dig

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Jonas Larsson »

En optokopplare är en liten ic krets och inget det kan komma smuts i, Niklas menar nog optisk läsgaffel som är en "sändare" och "mottagare", och mellan dessa två gafflar roterar tex gobohjulet och på någon plats har det en öppning eller klack som gör att nolläget kan detekteras. Hallgivaren är samma sak, fast med magnet i stället för med ljus.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Moving Heads krånglar-Baggis?

Inlägg av Niklas Elste »

skit hadde jag fel namn

ja ja dom har samma komponenter bara lite olika konstruktion

:oops:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster