Kvalitét för låg takhöjd

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Pelle Widell »

Vad finns det för intressanta MH (spot eller beam främst) med riktigt bra optik och motorer som är lämpade mer för 3-4 meter takhöjd jämfört med Robe/Sharpy som snarare behöver 5-10m takhöjd?
Måste inte vara billigt utan framförallt kvalitét...

Tacksam för tips.

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Jonas Areskough »

Kolla in robe viva, den gör sig även på låg höjd ;)

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Pelle Widell »

Jonas Areskough skrev:Kolla in robe viva, den gör sig även på låg höjd ;)
Nja, en 65cm hög armatur ärlite storti min värld, jag tänkte mer 30-40cm stor.
Jag hittade för övrigt inte viva på Bellas hemsida, är det en så ny produkt?

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Jonas Areskough »

Du var lite luddig i vad du sökte, optiskt är den rätt men visst, kanske lite stor till formatet. Deras sida segar lite då man söker har jag märkt. Vanlig viva har ersatts av viva cmy för övrigt.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Fredrik Thörn »

Kollat något på Martin Rush?
MH4 mäter 32cm på höjden
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Johan Fälth »

Det enda vettiga alternativet just nu är väl CP Axcore 300 serien, om man önskar kvalitet så att säga.
Sen vet jag att Martin har grejer i pipen som kommer nu efter årsskiftet.

Vi letar också febrilt efter armaturer i denna klass, finns väldigt få på marknaden i detta segment dock. VI har valt att invänta Martin då vi har har allt annat rörligt i just Martin.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Pelle Widell »

@Jonas, det är väl lustigt. Man tycker man är hur tydlig som helst men inser efteråt att man inte alls var det.

@Fredrik: MH4 är värd att kika mer på

@Johan: Axcor 300 verkar helt rätt, synd att beam-versionen inte har cmy mixning. Noterade tuvärr nu att den är 55 hög så även den är för stor.
Har du info om Martins nya prylar? Annars har väl fortfarande Clay Paky högre kvalitét än Martin? Så var det på 90-talet iaf.

Samtidigt skulle jag vilja ha några mini (typ Beamz Panther 60) men med ordentlig optik (panther släpper ju massa ljus runt sin stråle).

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Johan Fälth »

Pelle Widell skrev:@Jonas, det är väl lustigt. Man tycker man är hur tydlig som helst men inser efteråt att man inte alls var det.

@Fredrik: MH4 är värd att kika mer på

@Johan: Axcor 300 verkar helt rätt, synd att beam-versionen inte har cmy mixning. Noterade tuvärr nu att den är 55 hög så även den är för stor.
Har du info om Martins nya prylar? Annars har väl fortfarande Clay Paky högre kvalitét än Martin? Så var det på 90-talet iaf.

Samtidigt skulle jag vilja ha några mini (typ Beamz Panther 60) men med ordentlig optik (panther släpper ju massa ljus runt sin stråle).
Jag håller nog Martin lika högt som Clay Paky. Det enda jag hört är från Ralph på Lite Nordic att det ska vara en ledbaserad armaturserie i Mac250 size.

Annars kanske MH10 vore bra, den är liten. Kolla även Ayrton - Magic Dot, den är liten med bra klös. Tror också att SGM har nån liten rackare som t.o.m går på batteri om så önskas.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Jag har 16st SGM G-1 Beam till Salu, mindre armatur med lika mycket output/prestanda får du leta efter.
den är IP65 klassad också vilket gör rengöring av färghjul etc ett minne blott

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Pelle Widell »

Johan Fälth skrev:
Pelle Widell skrev:@Jonas, det är väl lustigt. Man tycker man är hur tydlig som helst men inser efteråt att man inte alls var det.

@Fredrik: MH4 är värd att kika mer på

@Johan: Axcor 300 verkar helt rätt, synd att beam-versionen inte har cmy mixning. Noterade tuvärr nu att den är 55 hög så även den är för stor.
Har du info om Martins nya prylar? Annars har väl fortfarande Clay Paky högre kvalitét än Martin? Så var det på 90-talet iaf.

Samtidigt skulle jag vilja ha några mini (typ Beamz Panther 60) men med ordentlig optik (panther släpper ju massa ljus runt sin stråle).
Jag håller nog Martin lika högt som Clay Paky. Det enda jag hört är från Ralph på Lite Nordic att det ska vara en ledbaserad armaturserie i Mac250 size.

Annars kanske MH10 vore bra, den är liten. Kolla även Ayrton - Magic Dot, den är liten med bra klös. Tror också att SGM har nån liten rackare som t.o.m går på batteri om så önskas.
Jag skall kolla på Ayrton, MH10 är precis det jag vill undvika. Kikar man i 40:e sekunden på deras demovideo (https://youtu.be/OSExOLijOjE" onclick="window.open(this.href);return false;) så är det en så otydlig stråle trots det är beam version.
Just därför jag önskar bättre optik. Mac250 size är för stort för mitt önskemål tyvärr.

Tommy Lindroos
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
Ort: Sollerön
Kontakt:

Re: Kvalitét för låg takhöjd

Inlägg av Tommy Lindroos »

Vi har ett gäng Rush på Amtech å är jättenöjda med dom. Tycker att tekniken i dom är bra och de är väldigt tysta i sig. Och som du är ute efter så gör de sig väldigt bra på låga höjder ( 3-5m )
"There is no show without light"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster