Köra autoprogram med Dmx?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Köra autoprogram med Dmx?

Inlägg av Rickard Högberg »

Har en mobil Dj setup. Några movingheads, laser, stroboskop, några effekter. Allt ljus har Dmx och det funkar att koppla upp allt via Dmx. Jag är dock inte intresserad av att programmera alla lampor, för mig som mobil DJ räcker det med autoprogrammen. Jag skulle dock vilja slå på och av de olika ljuseffekterna via Dmx. Har ett ljusbord med 192 kanaler 12x16 så jag har vad jag behöver tror jag, eller skall jag leta annan lösning för att slå på och av armaturernas autoprogram?

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köra autoprogram med Dmx?

Inlägg av Christopher Berg »

Det beror helt på vad dina armaturer har för möjligheter att slå av/på sina autoprogram.

Kolla i varje armaturs manual vilken DMX kanal som isf styr detta, och programmera in detta på ljusbordet.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Köra autoprogram med Dmx?

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det lite billigare effekter så brukar inte den möjligheten finnas, men å andra sidan kan du ju i så fall köra dem på ett switchpack som går på dmx, dvs dmx styrd "strömbrytare" så kan du sätta på/stänga av dem på så sätt. Dock tar ju uppstarten lite tid ibland, och ännu längre om det är urladdningslampor. Så det är ju ingen optimal lösning. Samma lösning fast ännu billigare är ju vanliga skarvkablar med strömbrytare på.

Annars får du nog lägga lite tid på att programmera ljusbordet, det är väl så man gör oftast.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rickard Högberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 19:57
Presentation: Mobil DJ med blandade uppdrag runt om i södra Sverige

Re: Köra autoprogram med Dmx?

Inlägg av Rickard Högberg »

Tack för svaren. Gick igenom alla armaturer jag hade och med maximalt antal kanaler så hade alla möjligheten att köra autoprogram från DMX vilket gör att jag kan köra allt via DMX, lite strul fortfarande med hazern men det löser sig.

Kort fråga till, vilken funktion använder jag för att ställa in en moving head så att den bara lägger ljuset i den riktning jag vill, typ mot dansgolvet? Kör pan ocvh tilt inversion med master/slöave ibland för snyggare effekt men ljuset får en större spridning än vad jag önskar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Köra autoprogram med Dmx?

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, då har du lite mer avancerade armaturer. Bra att det verkar lösa sig.

Gällande hazern så brukar ju de oftast bara ha en kanal för mängden rök och en för fläkten, så dessa är det ju bra att alltid ha tillgång till "live", så de behöver du ju inte programmera upp så det borde lösa sig.

Gällande moving headen så beror det på om du kan lägga in några program i själva huvudena och sedan aktivera dem på distans. Har de bara fabriksbyggda program som du aktiverar kan de svepa lite hursom och då kan du oftast inte bara styra vissa saker på auto utan det är allt eller inget på auto.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster