Skillnad på high end och budget?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Skillnad på high end och budget?

Inlägg av Adam Ander »

Detta har säkert diskuterats tidigare, men jag lyckades inte att söka rätt på nån tråd, så jag startar en ny...

Har länge funderat på vad är egentligen skillnaden på t ex en JB-systems 575-spot för 16.000kr och en Mac575 för 50.000kr?
Det jag antar att det är sämre kvalité på komponenter, motorer etc, men vad är det som gör dyra armaturer dyra och billiga armaturer billiga?
Är det jättestor skillnad, eller betalar man mest för märket och casen?
Hello, my name is Ninja.

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Skillnaden är oftas när det kommer till färgmixning, om det är CMY mixing eller om det är 1 eller 2 färghjul. Ifall den har roterande gobos eller hur mycket den låter.

Om man tar ditt exempel specifikt och jämnför med Mac 575 krypton så har Mac 575 krypton 2 färghjul med 8 färger på vardera plus öppen. Medans JB-systems har 1 färghjlu med 9 färger.

Om du köper en produkt från t.ex. Martin som är en 250 w så kan de ofta vara lika ljusstarka som en billig (riktigt billig) 575 w.

Om jag ska vara ärlig så är det nog bättre att köpa en MAC 250 entour eller krypton för de extra tusenlapparna istället för en 575 JB-systems.

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

dessutom brukar det vara lättare att få tag i reserv delar till de dyrare märkena som tex martin. kan vara svårt att få tag i de billigare.

sen är ljudet otroligt viktigt tycker jag. att fläktar och motorer låter mindre och att man oftare kan ställa fläktarna på dyrare märken. beror visserligen på vad man ska använda viftarna till men ändå.

Sen känns det i alla fall som att de dyrare märkena håller för mer turnerande och mer slitage än vad en billig lampa gör. Detta gäller inte bara movinghead armaturer utan alla lampor titta tex på tjockleken på plåten i olika parkannor så kan man ganska tydligt se skillnad
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Som Gustav sa är ljudvolymen väldigt viktig! Speciellt om man ska ha utrustningen på mässor, teatrar och konferenser. Men för Club behöver man inte en 575 w, blir nästan för ljust. Om du ska köra club eller disco med utrustningen skulle jag ta en titt på nya Smartmac eller Mac 250 serien (Mac 250 är på gränsen till för ljus)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det största skillnaden är optiken samt reflektorn. samt snabbare prossesorer.
Oftast har dom dyrare märkerna en större organisation som service.

Men självklart kan man ju undra OM det ska behöva vara sådan prisskillnad

FineArt för ca 8000kr
32 controlling channels
OSR HTI1200W/S lamp,parabolic glass reflector.
Liquid-crystal display, can visually set customized function
CMY、CTC with dot and pectination structure, and stepless color mixing system with gradual color temperature correction function,inside with CMY macro function.
1 fixed color wheel, 7 colors plus white and rainbow effect, with changeable color filter , gobo is available for choose.
2 oriented and rotatable gobo wheels, each has 5 changeable glass gobos or metal gobos, each gobo with shaking effect.
1 effect wheel, rotating prism effect (rotating beam of light, or wide-angle lens)and gradual fogbow effect
0-100% linear mechanical dimmer with strobe as 1-10 flash per second, inside with strobe macro function
Electric Iris, 5-100% linear adjustment on beam of light, with inside iris macro function
Electric linear focusing 10o-28 o (40 o is available)
Focusing: 2 meters to infinity
540 o Pan with 8 or 16 bit resolution, inside with pan macro function


Robe colorspot ca pris 75000kr

32kanaler
Cyan: 0 - 100%
Magenta: 0 - 100%
Yellow: 0 - 100%
CTO: 0 - 100%
Colour wheel: 6 replaceable "SLOT&LOCK" colours + open
Gobo wheel 1: 6 rotating, indexable, replaceable "SLOT&LOCK" dichroic glass gobos + open
Gobo wheel 2: 6 rotating, indexable, replaceable "SLOT&LOCK" dichroic glass gobos + open
Iris: Motorized, stepless
Effect wheel: 4 rotating, indexable, replaceable "SLOT&LOCK" prisms and effects + open
Frost effect: Separate, variable
Dimmer/Shutter: Full range dimming and variable strobe effect
Focus: 2m - infinity
Zoom: 13° - 42°
Pan: 530°
Tilt: 280°

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kanske ska tilllägga att alla kanske inte har möjligheten att importera direkt från China därav priset

FineArt är netto i China

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Bra fråga...men alla vet vi att det kan man fråga sig för alla former av "high class" produkter.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hmmm

Jämnför Levis jeans och Cheap Monday jeans....det är 5ggr skillnad på dom...å vilka är storsäljare? jo Cheap Monday som är billigare....å dom är inne nu

Men samtidigt är Levis en "high class" produkt

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

sant sant, men vidareutvecklingen av ett par Jeans kräver inte 20 civilingenjörers projektlön på 40 000 kr i månaden plus specialutvecklade komponenter. Tekniken i en budgetlösning har funnits ett tag och är troligtvis mer standardkomponenter medans en "high class" produkt oftast utvecklar och driver marknaden och tekniken framåt.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det är där det hela skiljer sig vad jag har hört. I China kostar en civil ingengör bara ett par tusen i månaden, medans i Europa osv så kostar dom det tio dubbla. Där av att det blir dyrare att köpa lampor utvecklade i europa, usa osv... Sen är ju frågan om den arbetskraften är värd så mycket mer än den från China?

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Inlägg av Raderad användare1 »

Sant men samtidigt, skulle vi börja köpa budgetprylar från kina så tror jag att vi skulle ha jävligt jobbigt med att hitta delar, om de nu inte kör på 100%standard. Plus att de skulle kunna börja pressa priserna uppåt och jobben som nu är i europa blir färre och färre. Jag kan tycka att kostnaden och "exklusiviteten" med en armatur för 50 - 150 000 kr kan vara värt det. Pengarna finns i branschen för att betala det och utvecklingen fortsätter. Varför ska de lokala småbandsscenerna ha råd med Mac 2000 Performance eller VL3500 wash ? Finns inget syfte och ingen användning. Ljustekniker jobben skulle minska dem också eftersom tillgången och "exklusiviteten" med utrustningen skulle minska.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Som Nicke säger så spelar ju optiken en jäkligt stor del i priset och kvalitéten
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

jag är helt övertygad att det är den största grejen

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Du betalar även för R&D och support när du köper en produkt...
Att en ren kopia som FineArt kostar en tiondel kanske inte är så konstigt
när man tänker på vilken typ av R&D avdelning de verkar ha,

...typ kopiera en mac 2000 med billiga skitkomponenter

...och när den väl går sönder så...ja? ...elfa?

Och vem specar FineArt????????

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4339
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Om man pratar skit.......så kan man köpa 10 ggr så många....gär en sönder....släng bort den ;-)

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

...äh jag orkar inte...skitsamma...köp skräpet vettja,kan bli kul att se det på festival...köra lite rigg-bingo....

...Typ se hur många armaturer hyrfirman slängt bort sen sist

Den stora frågan här är väl vad marknaden/kunden vill ha?

Skulle jag få 20st FineArt i stället för Mac2000 skulle jag inte vara speciellt
glad som kund...och att subhyra till andra ljusfirmor är nog bara att glömma...
Senast redigerad av 1 Timo Kauristo, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Nicke Löfgren skrev:Om man pratar skit.......så kan man köpa 10 ggr så många....gär en sönder....släng bort den ;-)
Har inte plats eller ork att släpa på 10 ggr fler lampor än vad som behövs, dessutom är det riktigt jobbigt att byta lampor under show för att de slutar fungera.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Skillnad på high end och budget?

Inlägg av Jonathan Olsson »

Adam Ander skrev: Har länge funderat på vad är egentligen skillnaden på t ex en JB-systems 575-spot för 16.000kr och en Mac575 för 50.000kr?
Det jag antar att det är sämre kvalité på komponenter, motorer etc, men vad är det som gör dyra armaturer dyra och billiga armaturer billiga?
Är det jättestor skillnad, eller betalar man mest för märket och casen?
Visst betalar man till viss del mer för ett känt märke. I det ingår det dock att det finns reservdelar och en serviceorganisation bakom. Jag har skruvat i en hel del lampor och det är stor skillnad på det som sitter i dem. För att ta fallet Martin så är det mesta väl genomtänkt och det finns snabbkopplingar och är enkelt att komma åt det mesta i deras moving heads. Övriga kommentarer ovan om optik, utvecklingskostnader och driftsäkerhet spelar också stor del i priset.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Aah, lite som med typ kameraobjektiv då :)
Billiga objektiv; dåligt glas och kass mekanik
Dyra objektiv; bra glas, fin mekanik och fin färg.

Men vem köper isåfall dessa moving heads? Dom verkar ju inte rikta sig mot ljud&ljus-firmor, eftersom att dom oftast har råd att betala extra för kvalité. Men är det kanske den lokala bandscenen, eller Dj:en som köper?
Hello, my name is Ninja.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Man får tänka på vad man ska göra för jobb vilken ekonomi man har och vad kunderna efterfrågar! Själv så skulle jag satsa x antal tusen mer för att få en bättre armatur än att få 10 (halv bra?).
Plus att man ska också som dom flesta skrivit tänka på reserv delar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster