Nytt eller gammalt?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.

Martin MX-4 eller Eurolite TS-155

Omröstningen slutade mån 10 mar 2008, 13:17

Begagnade Martin MX-4
11
65%
Nya Eurolite TS-155
6
35%
 
Antal röster: 17

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Nytt eller gammalt?

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag tänkte ställa en fråga till er som är lite mer insatta i kvalitet och funktion.

Jag är i valet och kvalet på om jag ska satsa på 4 st:

Eurolight TS-155 ( http://www.thomann.de/se/eurolitets155_ ... _weiss.htm )

eller om man ska gå på ett par 6-7 år gamla Martin MX-4.

Prisklassen är väl ungefär densamma för båda. Är Eurolite något att ha? Fördelen med TS-155, som jag ser det, är roterande gobos vilket helt klart är snyggt. Men det är inte kul om de pajar efter typ två kvällar.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Verkar som att ingen vågar svara :)

Låt mig ställa frågan så här då, är det någon som har erfarenhet av TS-155?

Ni som använder/har använt MX-4, håller den fortfarande måttet?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Thomann har bara TS-155 i vit har jag för mig, kanske inte så gigvänligt?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Det beror på vilka gig man har tänkt att göra :) Ett tänkbart användningsområde är butiksspelningar, ett annat modevisningar. På sådana gig skulle det inte skada med lite snyggare armaturer.

Men jag håller med dig till viss del, man kommer att få ta på sig silkeshandskarna för att inte smutsa ner dem.

Sen är ju inte MX-4:orna speciellt fula heller...
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

De är ju väldigt lika i designen..

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Frågan du får ställa dig är hur många färger och gobos du behöver? TS-155 är densamma som TS-255 förutom lampan som är MSD-250 i 255an. Jag har använt 255 och MX-4 och många av MX-4´ans färger och gobos använde jag ALDRIG. I Euroliten har man "basic-färgerna" som är snygga och de roterande gobosarna är utbytbara (finns 45st som tillval). Personligen så tycker jag väl inte att vitt är så sexigt på en armatur, men det beror ju på vad man ska använda dem till. Till nått annat än butiksjobb eller installation är det... fult. Svart är att föredra.
Kvalitetsmässigt kommer man ju inte ifrån att Martinscannern är mer välbyggd och känns mer robust. Under de år jag hade MX-4 hade jag aldrig några problem med dem. De bara tuffade och gick. Tror aldrig jag behövde byta lampa i dem ens. Med Eurolite var det ju ibland lite problem men inte några större bekymmer förutom en gång när en skruv lossnat och kilat in sig bakom ett kretskort så scannern blev kortsluten.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Jag personligen tycker att MX-4:an är en lite taskig lampa, vi har i alla fall haft problem med våra... Men de börgar ju bli gammla. JAg gillar facktiskt "kopiorna mer". Men som Robert nämner så hade jag sattsat på TS-255, är man bara lite pedantisk med dem och inte tappar dem i golvet så borde byggkvaliten vara okej.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Eller så slänger du på ett par hundra lappar och köper dig ett gäng SCX 500 alt. scx 600 som har rörliga gobos men det ligger ju på ca 6000:- så det blir kanske utanför budget.

Thomann tar 3409:- för scx 500 och 6324:- för scx 600. men som sagt lite utanför budget men helt klart bättre armaturer än Eurolite plus att det är lite roligare om det står Martin på effekterna än Eurolite

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Scx500 har en halogen 150W så den är nog inte att föredra. Dessutom tycker jag att många av gobona i Martins "Mania-low-budget-tillverkning" är ännu mer oanvändbara än i gamla MX-serien.
Scx600 har en halogen 250W med roterande utbytbara gobos men man kommer ju inte ifrån att det är en rätt stor skillnad mellan urladdningslampor och halogen... Så då tycker jag det lutar åt Eurolite ändå.

Som Erik här ovan nämnde så skulle jag också satsa på TS-255 istället för TS-155. Det är ett sjukt drag i den scannern om man jämför i den storleks- och prisklassen. Nypris på såna inkl. lampa ligger ungefär som beggade MX-4´or. Är man som Erik också skrev lite pedantisk med dem och har en bra case så håller de.

Vi har själva använt ett 20-tal TS-255 som sedan sålts vidare, och dessutom sålt säkert närmare 30 till nya, bl.a till turnerande partyband och dansband... och de håller om man inte sliter och slänger med dem (men man är ju försiktig om prylarna). Det har varit problem med en av de jag sålt och det var att ett färgfilter spruckit, men den var ny så det gick på garantin. Får man väl se som rätt bra 1/50 med tanke på vad de kostar.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Undrar ifall sveprörelserna på spegeln är mjuka och fina, eller ifall de typ hackar fram på Ts-255? Har ett gäng Ts-150 där jag inte lyckats få dem att svepa fint och mjukt, utan att typ 3 sveper lite sådär, medan den fjärde dampar lös och kör sitt eget race. Har funderat ifall det är för att jag inte haft något 110ohms motstånd i slutet av DMX-kedjan, eller ifall jag är så värdelös på mitt ljusbord?
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Förmodligen har billigare armaturer också sämre stegmotorer till spegeln eller huvudet. Detta gör isåfall att den kommer att röra sig hackigare. En vanlig stegmotor för under en hundralapp brukar ha ett femtiotal steg. Det betyder att under ca fem dmxvärden kommer spegeln att ha samma position. När den sedan rör sig blir hacket större än om den skulle haft 250 steg.

//Anders - som har skrivit lika många inlägg som det finns dmxvärden.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Erik Boson skrev:Undrar ifall sveprörelserna på spegeln är mjuka och fina, eller ifall de typ hackar fram på Ts-255? Har ett gäng Ts-150 där jag inte lyckats få dem att svepa fint och mjukt, utan att typ 3 sveper lite sådär, medan den fjärde dampar lös och kör sitt eget race. Har funderat ifall det är för att jag inte haft något 110ohms motstånd i slutet av DMX-kedjan, eller ifall jag är så värdelös på mitt ljusbord?
Inget vad jag märkt av iaf med hackande speglar. Visst de kanske inte rör sig lika mjukt som större scannrar för 15.000:- och uppåt, men man får ju ta det lite för vad det är också. En smidig budget-discoscanner men med en output som passar i den högre prisklassen.

Din 4:e "damp-scanner" kan antingen bli avhjälpt med ett ändmotstånd (buttplug) eller så är det nån kabel som spökar. När man får såna där roliga fel är det bara att rycka ur och köra en kabel i taget till det börjar "yra"... då har man förhoppningsvis satt i kabeln det är fel på. Bara att byta ut den så ska det förhoppningsvis funka.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för alla kommentarer! Däremot måste jag säga att jag inte blivit så mkt klokare :) Det har snarare blivit svårare att välja. Båda scannarna verkar ha sina fördelar.

Kvalitet hos Martin MX-4, funktion hos Eurolite TS-155/255.

När det gäller SCX500 så vetefasiken om det är värt de extra pengarna jämfört med MX-4:an. SÅ mkt mer valuta för pengarna får man inte. Det skulle vara SCX600 då, tack vare roterande gobo, men då snackar vi någon tusenlapp extra.

Steg ett nu blir att se vilket pris jag kan hitta MX4:or för. Med rätt pris blir de svåra att motstå. Kvalitet slår väl ändå kvantitet i längden...?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Du kan inte tänka dig några andra scanrar då? Robes tycker jag är grymt prisvärda, mycket scanner för degen.. Har en hög begagnade om du är intresserad, tror annonsen ligger kvar under säljes.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Gustaf Tydén skrev:Du kan inte tänka dig några andra scanrar då? Robes tycker jag är grymt prisvärda, mycket scanner för degen.. Har en hög begagnade om du är intresserad, tror annonsen ligger kvar under säljes.
Vi kör Robe DJ Scan150xt + 250 roller på klubben jag spelar på. Definitivt fina grejer. Saknar roterande gobos på 150-modellerna, men ljusutbyte och färger kan man inte klaga på i den prisklassen.

Dina 150xt hade kunnat vara intressanta...om du hade haft 4 st. 250-modellen är lite för mkt för min budget just nu, tyvärr.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Om du saknar roterande gobos på Robes scanners kan du ju stryka MX-4:an direkt.. ;)

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Tobias, om du gemför en "A-B" testar MX-4 och de nyare Martin-scanrarna så är det stor skillnad på "flytet" flytet i speglarna, mycket mjukare och snyggare på SCX serien, de är även snabbare om man nu önskar det. Detta upplevde jag i alla fall när vi testade våra egna MX-4 med butiksnya SCX, så det var väll ingen gemförelse på lika villkor då MX:arna har några år på nacken. De kanske var lite mer konkurrenskraftiga på "sin tid". :P

Men jag tycker att Gustav Tyden och de andra här precis ovan har en poäng i att du inte ska låsa upp dig på Martins lampor eller kopiorna. Robe har jättefina armaturer som tidigare nämnts.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

I sånt fall skulle man ju även kunna nämna Futurelight, jag tycker dom har en hel del bra teknik till en vettig peng, visst varken som martin eller robe men en bit på vägen..

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

För att förtydliga mina tankar lite. Jag har tänkt lägga 2000-3000 kr/enhet på fyra stycken scanners. Det jag då i princip har att välja på är ett gäng begagnade MX4:or, Eurolite TS-155 och ev. SCX500. Sedan kan jag tänka mig att Futurelite och Discotech har modeller som skulle kunna fungera också.

Jag är definitivt inte tvungen att köpa just Martin, men eftersom Martin har hyffsat bra rykte om sig och bygger stabila produkter ser jag deras scannar som heta alternativ. Av Martins produkter är det i princip bara MX4:orna som ligger i den prisklassen idag (om man inte vill gå på äldre och sämre varianter), så av den anledningen är jag intresserad av dem.

Men, eftersom det finns flera NYA alternativ i ungefär samma prisklass är jag intresserad av att veta "vad de nya går för", dvs vad de kan prestera.

Ett gammalt, troget orginal....eller en nya billig kopia.

Jag har vid några fåtal tillfällen spelat på ställen med MX4:or och jag vet ungefär vad de går för. Det jag däremot inte vet är hur hållbara och driftsäkra de är eftersom jag inte servar dem. Jag har även spelat med Robe (och ett gäng andra märken), men de är lite för dyra i dagsläget.

Tanken har även slagit mig att satsa på två lite dyrare scannar istället för att köpa fyra. Isf ligger t ex SCX600 nära till hands eftersom de t ex kan erbjuda roterande gobos (dock med en halvkass lampa). Kanske även ngn begagnad Robe-modell.

Fyra är roligare...men det kanske är smartare med två i det långa loppet.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Personligen är jag partisk för Martins armaturer. Jag har 4 st SCX600 för småjobb och tycker de ger bra med ljus med tanke på lampan. Om du vill jämföra ljusstyrka har Martin en sida där de presenterar data på det här. Jämför exempelvis SCX500, SCX600 och SCX700 för att se skillnaden mellan 150W, 250W och 150W urladdning. Har inte lyckats hitta någon mätning på Eurolites lampor och har inga att jämföra med själv.
Fördelen som jag ser med Martins produkter om du väljer MX-4'orna är att det finns mycket reservdelar att få tag på, även till äldre saker.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster